printlogo


کد خبر: 164605تاریخ: 1395/7/12 00:00
چهارگوشه

صلح با حکمتیار بازی سیاسی است
رئیس دفتر حزب وحدت اسلامی در غرب افغانستان معتقد است که امضای توافقنامه حزب اسلامی و دولت کابل و در حقیقت صلح با حزب حکمتیار، بازی سیاسی است زیرا از گذشته افراد منتسب به این سیاستمدار ستیزه‌جو در دولت حضور داشته‌اند. حجت‌الاسلام «نادر علی احسانی» در گفت‌وگو با تسنیم، صلح با حکمتیار را دسیسه‌ای می‌داند تا حزب اسلامی بتواند موقعیت سیاسی و اجتماعی خود را در افغانستان مستحکم‌تر کند، آن هم در شرایطی که در این اواخر موضوعات قومی و نژادی رنگ و روی تازه‌ای گرفته است. رئیس دفتر حزب وحدت اسلامی افغانستان در هرات درباره تاثیر امضای این توافقنامه نیز گفت که این توافق تاثیری بر به‌وجود آمدن صلح و آرامش در افغانستان نخواهد داشت.

50 کشته در اعتراضات اتیوپی
پلیس اتیوپی در منطقه ارمیا برای متفرق کردن معترضان
ضد دولتی در یک مراسم مذهبی گاز اشک‌آور و تیرهوایی شلیک کرد که دست‌کم 50 تن در ازدحام جمعیت ناشی از فرار مردم، کشته شدند. در 2 سال گذشته در منطقه ارمیا اعتراضات پراکنده‌ای برگزار شده که ابتدا ناشی از اختلافات بر سر زمین بود و سپس به اعتراضات ضد دولتی کشیده شد. از اواخر سال 2015 شدت این اعتراضات بیشتر شده و تاکنون تعدادی از معترضان در جریان درگیری با پلیس کشته شده‌اند.

ترکیه در سومالی پایگاه نظامی تأسیس می‌کند
اولین پایگاه نظامی خارجی ترکیه در آفریقا که در سومالی ساخته شده بزودی عملیاتی می‌شود. ساخت این پایگاه نظامی در آفریقا گامی اساسی در رشد ترکیه به عنوان یک قدرت در سطح جهانی است. ترکیه و سومالی در 25 ژانویه 2015 توافقی را امضا کردند که به موجب آن ترکیه متعهد شده در تشکیل یک ارتش ملی برای دولت سومالی نقش داشته باشد. این توافق از سوی سازمان ملل نیز تایید شد.

واکنش کرملین به تحقیقات سقوط هواپیمای مالزیایی
سخنگوی مطبوعاتی کرملین روند تحقیق و بررسی درباره سقوط هواپیمای بویینگ مالزی در منطقه دونتسک اوکراین در سال 2014 را زیر سوال برد. این در حالی است که یک گروه بین‌المللی تحقیقات تحت نظر هلند اخیرا اعلام کرده‌اند شلیک موشک بوک به هواپیمای مالزی از خاک روسیه صورت گرفته است. به نوشته روزنامه «ان‌اواس» رئیس گروه تحقیقات، دادستان فرد ویتربک از هلند در دیدار با خانواده کشته‌شدگان، این خبر را اعلام کرده است. در این میان دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به این خبر گفت: «تمام این داستان طراحی شده است، متاسفانه عمده این تحریف‌ها و خبرهای کذب با اطلاعات غیرحرفه‌ای و طبقه‌بندی نشده پوشش داده می‌شود. مخفی‌کاری و عدم ارائه اطلاعات، به طور مثال اطلاعات راداری و خبرهای مرتبط توسط برخی کشورها به آن دامن می‌زند».


برادر فتح‌الله گولن بازداشت شد
رسانه‌های ترکیه از بازداشت برادر فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا خبر دادند. براین اساس، قطب‌الدین گولن، یکشنبه و در راستای تحقیقات درباره کودتای ناکام اخیر ترکیه در ازمیر بازداشت شده است. پلیس نیز گفته است وی برای تحقیقات درباره تلاش ناکام برای کودتا تحت بازجویی قرار می‌گیرد. برادر گولن اولین فرد از بستگان درجه یک وی است که در رابطه با کودتا دستگیر می‌شود. دولت ترکیه فتح‌الله گولن را که در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد عامل پشت پرده کودتای 15 جولای در این کشور معرفی کرده است.
 


Page Generated in 0/0056 sec