printlogo


کد خبر: 164687تاریخ: 1395/7/14 00:00
سامانه‌های ضدموشکی جدید اس 300 در سوریه
روسیه:آمریکا همپیمان با شیطان

گروه بین‌الملل: 2 هفته پس از فروپاشی آتش‌بس در سوریه، تنش بین کاخ سفید و کرملین اوج گرفته است به‌گونه‌ای که آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد به‌ همکاری دوجانبه با روسیه درباره سوریه پایان می‌دهد. همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با صدور فرمانی توافقنامه هسته‌ای با آمریکا را در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد، به دلیل «اقدام‌های غیردوستانه» این کشور تعلیق کرد.
هدف آمریکا از تعلیق همکاری در سوریه
با بالا گرفتن اختلافات آمریکا و روسیه بر سر حل بحران سوریه، واشنگتن مسکو را متهم کرده است که نتوانسته جلوی عملیات جدید ارتش سوریه در حلب را بگیرد. روسیه نیز در مقابل  آمریکا را به نقض مفاد قرارداد آتش‌بس ماه گذشته متهم می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به تصمیم آمریکا برای تعلیق همکاری با مسکو در حل و فصل بحران سوریه، واکنش نشان داده است. ماریا زاخاروا گفت: «آمریکا تلاش می‌کند با تعلیق همکاری با روسیه بر سر آتش‌بس سوریه، عملا تقصیر را گردن مسکو بیندازد.»به گفته او، واشنگتن به بخش‌های کلیدی و مهم توافقنامه آتش‌بس عمل نکرده است.
در ادامه تنش‌ها بین این دو ابرقدرت رقیب، روسیه سامانه‌های ضدموشکی خود را در سوریه مستقر کرد. روز گذشته، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند اولین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه، سامانه‌های ضد موشکی روسیه در خاک سوریه مستقر می‌شود. چند مسؤول آمریکایی که خواستار فاش نشدن نام خود شدند، در مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام کردند هدف روسیه مقابله با حمله موشکی احتمالی آمریکا به سوریه است. یکی از مسؤولان آمریکایی گفت: «گروه‌های افراطی فعال در سوریه، بویژه جبهه النصره و داعش، موشک‌های دوربرد ندارند و شاید روسیه از این می‌ترسد آمریکا از خاک یکی از متحدان خود در منطقه خاورمیانه موشکی به سوی سوریه شلیک کند». منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند سامانه‌های ضد موشکی روسیه روز شنبه از راه دریایی به سوریه منتقل و در پایگاه دریایی این کشور در شهر طرطوس (در سواحل دریای مدیترانه) مستقر شده است. روسیه چندی پیش هشدار داده بود هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه  پیامدهای وحشتناک و بزرگی را در خاورمیانه درپی خواهد داشت. در واقع، این اقدام روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است تصمیم واشنگتن به قطع ارتباط با مسکو به معنای توجه آمریکا به گزینه نظامی در سوریه است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد واشنگتن به گزینه نظامی برای تحقق هدف دیرین خود که همان سرنگونی دولت قانونی سوریه و سنگرسازی سیاسی در سوریه و خارج از آن است، توجه دارد. همزمان سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نسبت به تحولات سوریه و چگونگی اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بشدت ابراز نگرانی کرده و گفته است در اظهارات سران آمریکا و برخوردشان درباره سوریه تناقض وجود دارد و مسکو مایل است این ابهام برطرف شود. لاوروف تأکید کرد ایالات متحده آمادگی دارد برای سرنگونی اسد، با گروه‌های تروریستی که وی آنان را «شیطان» نامید نیز همکاری کند.
حمله خمپاره‌ای به سفارت روسیه
همزمان با تشدید درگیری‌های مسلحانه در سوریه، گروه‌های تروریستی روز دوشنبه سفارت روسیه در دمشق را بمباران کردند. وزارت خارجه روسیه با تایید این خبر، در بیانیه‌ای اعلام کرد در این حمله به هیچ‌یک از کارکنان سفارت آسیبی وارد نشده است.

120 کشته و زخمی در انفجار حسکه
همزمان با انفجارهای تروریستی در حماه که داعش مسؤولیت آن را برعهده گرفته است، دوشنبه شب منابع خبری کرد از یک بمب‌گذاری انتحاری در یک سالن عروسی کردها در منطقه السنابل در شهر حسکه سوریه خبر دادند. در این انفجار انتحاری که در سالن یک مراسم عروسی در روستای صفیه در  حسکه صورت گرفت، دست‌کم ۳۰ تن کشته و 90 تن زخمی شدند. داعش در بیانیه‌ای مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفت به طوری که خبرگزاری اعماق وابسته به این گروه اعلام کرد: یک عامل انتحاری تجمع نیروهای یگان مدافع خلق کرد را با یک جلیقه انتحاری در روستای صفیه در اطراف شهر حسکه هدف گرفت.
 


Page Generated in 0/0054 sec