printlogo


کد خبر: 164691تاریخ: 1395/7/14 00:00
چهارگوشه

سقوط آزاد پوند
واحد پول بریتانیا سقوط بی‌سابقه‌ای را در برابر سایر ارزهای بین‌المللی تجربه می‌کند. این هفته ارزش پوند انگلیس به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 رسید.به دنبال اظهارات اخیر ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، درباره آغاز فرآیند خروج کشورش از اتحادیه اروپایی در 3 ماهه نخست سال 2017، بهای پوند بشدت کاهش یافت. بهای پوند طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با 5/0  و سپس 3/0 درصد کاهش، به 2938/1 دلار رسید.رأی غیرمنتظره 52 درصد از مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپایی در همه‌پرسی 23 ژوئن (3 تیر) ارزش پوند را به پایین‌ترین سطح در 31 سال گذشته رساند. اکنون پس از گذشت 3 ماه بار دیگر ارزش پوند سقوط کرد. طبق بررسی کارشناسان، واحد پول انگلیس از زمان اعلام نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپایی به طور میانگین 14درصد از ارزش خود را در برابر ارزهای دیگر از دست داده است.

تبرئه نماینده کویتی متهم به توهین به عربستان
دادگاه جنایی کویت چهارشنبه عبدالحمید دشتی، نماینده کویتی را در پرونده «اهانت به عربستان» تبرئه کرد. در همین راستا، وکیل سفارت عربستان در کویت از عدم رضایت این کشور برای تبرئه دشتی خبر داد و افزود به این حکم اعتراض خواهد شد. دادگاه کویت 22 سپتامبر جاری به صورت غیابی دشتی را به گذراندن 11 سال حبس به اتهام توهین به عربستان و نیز مساله‌ امنیتی مربوط به این کشور محکوم کرد.


گزینه‌های سعودی‌ها در برابر جاستا یکی تلخ‌تر از دیگری
احتمال خروج دلار از چرخه معاملات عربستان
عربستان‌سعودی که دارای ذخایری کلان در آمریکا به‌ارزش بیش از 900 میلیارد دلار است، با اجرای قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم موسوم به جاستا متحمل خسارت‌های سنگینی شده و دارایی‌های این کشور در معرض خطر بلوکه شدن قرار گرفته است. در واقع، قانون جاستا زمینه را برای بلوکه کردن دارایی‌ها و سرمایه‌های عربستان در آمریکا فراهم خواهد کرد. در چنین شرایطی، با توجه به افزایش تیرگی روابط این دو متحد عربی و غربی، شاید سعودی‌‌ها دارایی‌های خود را بفروشند یا به دیگری واگذار کنند.  از راهکارهای دیگری که کارشناسان اقتصادی در عربستان برای مقابله با سیاست جدید آمریکا پیش روی ریاض قرار داده‌اند تا به نوعی جبران مافات کنند، این است که دولت سعودی تعامل خود با دلار را کاملا قطع و به ارزهای دیگر چون یورو و یوآن چین روی آورد. روزنامه وال‌استریت ژورنال این گزینه را برای سعودی‌ها تلخ توصیف کرد و نوشته است اگر عربستان در رابطه پولی خود با آمریکا بازنگری کند، خطرات بزرگی پیش خواهد آمد زیرا این امر تأثیر خود را بر ارزش سرمایه‌های عربستان خواهد گذاشت. خطرات ناشی از بی‌ثباتی ارز بویژه افزایش نرخ واردات نیز بیشتر خواهد شد. البته وال‌‌استریت ‌ژورنال راهکار دیگری را مطرح کرد و نوشت شاید عربستان در موضوع ثبت شرکت آرامکو در بازار بورس آمریکا بازنگری کند تا دارایی‌های خود را از هرگونه پیگرد قضایی مصون نگه دارد. تصمیم عربستان در سال میلادی کنونی برای فروش اسناد مالی چندین میلیارد دلاری خود به سرمایه‌گذاران بین‌المللی شاید یکی از تأثیرات کنونی تصویب قانون جاستا باشد. مساله دیگر اینکه وام گرفتن نیز برای عربستان به یک مشکل تبدیل شده است، زیرا وام‌دهندگان می‌ترسند دادگاه‌های آمریکا حکمی برای بلوکه کردن دارایی‌های عربستان صادر کنند.  کارشناسان سیاسی و اقتصادی در عربستان راهکارهای دیگری نیز مطرح کرده‌اند از جمله اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در همبستگی با ریاض، حضور نظامی آمریکا در پایگاه‌های خود را کاهش دهند که ضربه شدیدی به منافع ایالات متحده در منطقه تلقی خواهد شد. به‌عقیده کارشناسان اجرای هر یک از این سناریوها ضربه استراتژیکی به روابط آمریکا و عربستان‌سعودی وارد خواهد کرد و نگرانی شدید ریاض از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه به شهرت وی در مواضع علیه ریاض، بر نگرانی‌های نظام سعودی می‌افزاید.
 


Page Generated in 0/0051 sec