printlogo


کد خبر: 164709تاریخ: 1395/7/14 00:00
اعتراف وزیر امور اقتصادی و دارایی به پابرجا بودن تحریم‌ها
طیب‌نیا: معیشت مردم مشکل دارد

گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد با بیان اینکه پس از برجام تحریم‌ها به صورت رسمی لغو شده اما برخی تحریم‌ها در عرصه‌های عملی هنوز برطرف نشده است، گفت:‌ معیشت مردم کشور هنوز مشکل دارد. علی طیب‌نیا اظهار داشت: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تحقق رشد 5 درصدی امکانپذیر است. وی افزود: دشمن وابستگی به نفت را به ‌عنوان یکی از نقاط آسیب‌پذیری اقتصاد کشورمان شناسایی کرده و دریافته است که با نوسان قیمت‌ نفت اقتصادمان دچار نوسان شدید می‌شود. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه وابستگی به درآمدهای نفتی بیماری و مشکل اصلی اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: این وابستگی و آسیب مسیری برای اعمال نفوذ و سلطه بیگانگان بر اقتصاد کشورمان شده بود.  وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در مذاکرات و پس از برجام، تحریم‌ها به صورت رسمی لغو شده است، عنوان کرد: البته برخی تحریم‌ها در عرصه‌های عملی هنوز برطرف نشده است. وی با بیان اینکه دشمنان کشورمان در ادامه نیز چاره‌ای جز تسلیم در برابر اراده ملت ما ندارند، گفت: اگر با تکیه بر مدیریت جهادی از همه ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم، تحقق اقتصاد مقاومتی و پیروزی در نبرد اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، امکانپذیر است. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر شدیدترین و طولانی‌ترین تکانه نفتی در تاریخ معاصر بود، تأکید کرد: براساس گزارش رسمی بانک جهانی، اقتصاد ایران بهترین عملکرد را در این شرایط داشته است در حالی که هنوز بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها وجود داشت. طیب‌نیا با بیان اینکه کشور هنوز با مشکلاتی مواجه است، از بیکاری به عنوان بخشی از مشکلات کشور نام برد و افزود: معیشت مردم کشور هنوز مشکل دارد. وزیر اقتصاد با اشاره به ارزیابی‌های مثبت اقتصادی انجام شده و نتایج مثبت آن در 3 ماهه اول امسال، رسیدن به هدف رشد اقتصادی 5 درصدی را تا پایان امسال امکانپذیر دانست و عنوان کرد: در صورتی که اختلافات سیاسی، حزبی، گروهی و نزاع بر سر تصاحب قدرت در عصر سیاست‌های اصولی در اداره کشور غلبه نکند، می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم. طیب‌نیا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با تیزبینی و درک درست از شرایط واقعی کشور ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تأکیدات درست مقام معظم رهبری فرصت مناسبی را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم اقتصاد کشور را درمان کنیم. وی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان سخن می‌گفت، با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی مقابله با بیماری دولتی و نفتی‌ بودن اقتصاد ایران است، تصریح کرد: این دو معضل همان چیزی است که منشأ آسیب‌پذیری کشور در برابر تکانه‌های خارجی و منشأ اصلی رشد پایین اقتصادی کشور در 40 سال گذشته و نیز عامل اصلی نوسانات در بیکاری و رشد اقتصادی کشور در اقتصاد ما بوده است، بنابراین همه ما باید در راستای تحقق این سیاست‌ها عمل کنیم. همچنین در سفر دکتر طیب‌نیا به سمنان، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه این استان در دیدار با وزیر اقتصاد گفت: مسؤولان شرایط زندگی را برای مردم تسهیل کنند چراکه فقر و بیکاری مشکلاتی است که مردم با آن مواجهند. در ادامه وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه اکنون با انبوهی از جوانان جویای کار مواجهیم، گفت: اما شرایط کار برای آنها فراهم نیست.
دولت در پرداخت بدهی به پیمانکاران
با مشکل مواجه است
رئیس اتاق تهران نیز با بیان اینکه هنوز شاهدیم که نرخ ارز در کشور به قیمت واقعی نرسیده است، گفت: این موضوع باعث می‌شود مشکلات عدیده‌ای را در اقتصاد کشور هم در ارتباط با تولید و هم در ارتباط با صادرات شاهد باشیم. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جریان نوزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران به بررسی مشکلات و مسائل روز اقتصادی کشور پرداخت و از اهمیت واقعی‌سازی نرخ ارز، تدوین برنامه ششم با توجه به نیازهای امروز کشور و حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف گفت. او در ادامه به چند نکته اقتصادی اشاره کرد و گفت: «با وجود رشد 4/4 درصدی که در فصل بهار امسال شاهد آن بوده‌ایم ولی متاسفانه هنوز چالش‌های عمده‌ای در بحث اقتصاد می‌بینیم، از جمله اینکه همچنان بنگاه‌های اقتصادی ما با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند بویژه در زمینه سرمایه در گردش با مشکل مواجهند. چالش فروش و کمبود تقاضا در اکثر محصولات وجود دارد و کارخانجات با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند و شاهدیم که با ظرفیت‌های خیلی پایین‌تر مشغول به کار هستند». خوانسازی با بیان اینکه بخش ساختمان و سرمایه‌گذاری همچنان در رکود است گفت: «دولت در پرداخت بدهی به پیمانکاران و بنگاه‌ها همچنان با مشکل مواجه است، اگرچه اوراق مشارکت منتشر شده ولی هنوز بیش از 50 درصد اوراق فروش نرفته و طلب پیمانکاران و بنگاه‌ها از دولت به قوت خود باقی است. از طرف دیگر بانک‌های کشور هنوز نتوانسته‌اند ارتباط مستحکمی با بانک‌های جهان پیدا کنند و همین باعث کندی مبادلات پولی، مالی و بانکی بین ما و سایر کشورها شده است. او در ادامه گفت: در بحث صادرات و صنایع هم مشکلاتی داریم که رقابت ما را در بازارهای بین‌المللی دچار چالش کرده است.
نیلی: اقتصاد کشور با بیماری جدی‌تر از تورم مواجه شد
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار بیماری جدی‌تر از تورم است، گفت: بیماری فعلی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی است که این بیماری جدی‌تر از تورم است. مسعود نیلی اظهار کرد: رشد اقتصادی سال 95 مناسب خواهد بود و ما پیش‌بینی کرده‌ایم رشد 5 تا 6 درصدی به‌احتمال زیاد حاصل شود همچنین امکان دستیابی به رشد 6 تا 7 درصدی نیز براساس شاخص‌های اقتصادی موجود وجود دارد. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه «با بیماری رشد پایین اقتصادی مواجهیم» گفت: در حال حاضر بیماری کشور دیگر رکود نیست بلکه رشد پایین اقتصادی است.


Page Generated in 0/0051 sec