printlogo


کد خبر: 164717تاریخ: 1395/7/14 00:00
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به سابقه یکصدساله صنعت نفت ایران:
زیبنده نیست دست نیاز به سوی خارجی‌ها دراز کنیم

نخستین قرارداد جدید نفتی با محوریت توسعه‌ میدان مشترک یاران، سه‌شنبه ١٣ مهر ماه با حضور دکتر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و ناجی سعدونی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد. در این مراسم چارچوب اصلی قرارداد (HOA) مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه‌ صنعت نفت و گاز پرشیا از شرکت‌های گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای اکتشاف و استخراج و توسعه‌ 4 میدان نفتی به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار امضا شد. شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا از شرکت‌های گروه توسعه‌ انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، یکی از 8 شرکت ایرانی است که در فرآیند تعیین صلاحیت شرکت‌های مستعد برای فعالیت اکتشاف و تولید (E&P) از سوی وزارت نفت صاحب صلاحیت تشخیص داده شده است. امروز افزون بر توسعه‌ میدان مشترک یاران، اجرای فعالیت‌های ازدیاد برداشت به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت در مخازن آسماری و بنگستان میدان کوپال و مخزن بنگستان میدان مارون نیز در قالب ٢ قرارداد دیگر به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار شد.  شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود شرکت‌های ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید می‌توانند راهبری میدان‌های کوچک و متوسط را به عهده گیرند و در صورت نیاز از همکاری شرکت‌های خارجی در این زمینه استفاده کنند. میدان مشترک یاران که توسعه‌ آن در ٢ بخش یاران شمالی و یاران جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، از میدان‌های مشترک منطقه‌ غرب کارون است که فعالیت‌های توسعه‌ای بخش شمالی آن در قالب قرارداد بیع متقابل از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا در دست اجراست و طرح تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه از آن در آستانه‌ بهره‌برداری قرار دارد.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم گفت: گروه توسعه انرژی تدبیر فعالیت‌های خوبی در میدان یاران شمالی و توسعه‌ آن انجام داده است و توانمندی داخلی را به‌طور کامل در دوره‌ تحریم نشان داد و قصد داریم با اتکا به این توانمندی میزان تولید در این 4 میدان را به حدود 260 هزار بشکه برسانیم.
تمجید زنگنه از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای توسعه‌ میادین نفتی
بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در این مراسم ضمن تمجید از حضور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای توسعه‌ این میادین نفتی، این قرارداد را اولین قرارداد در نوع اکتشاف و استخراج و افزایش بازیافت در میادین نفتی با استفاده از دانش فنی و توانمندی‌های یک شرکت ایرانی دانست. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنگ و با ابراز خشنودی خود از امضای این قرارداد که موجب توسعه‌ و ایجاد اشتغال نیروهای بومی در خوزستان می‌شود، گفت: با اجرای طرح توسعه‌ میدان نفتی یاران شمالی که توسط ستاد اجرایی در مرحله‌ تکمیل و افتتاح قرار دارد و توسعه‌ میادین نفتی جدید در این قرارداد شاهد شکوفایی اقتصادی استان خوزستان و افزایش اشتغال در استان بویژه در مناطق مرزی خواهیم بود. وی در ادامه افزود: زیبنده نیست ما با سابقه‌ یکصد ساله در صنعت نفت هنوز دست‌ نیازمان به سمت خارجی‌ها باشد، لذا ما آمادگی داریم کارهای میدان نفتی آزادگان را با تشکیل کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های توانمند و متخصص ایرانی با کمک وزارت نفت بر عهده بگیریم. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه ما به دنبال بین‌المللی شدن هستیم، افزود: عملکرد ما باید به‌گونه‌ای باشد که نگران حضور شرکت‌های خارجی در داخل کشور نباشیم، بلکه آنها نگران حضور ما در اجرای پروژه‌های سطح دنیا باشند. مخبر همچنین گفت: از مهندس زنگنه، وزیر نفت تشکر می‌کنم که کمک کرد این قرارداد به سرانجام برسد. وی به تجربه‌ اجرای طرح توسعه‌ یاران شمالی از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا اشاره کرد و افزود: این پروژه، نخستین پروژه‌ای بود که به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار شد و به لحاظ زمانی، قیمت
تمام شده و کیفیت، شرایط مطلوبی دارد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: از ١٤٢ شرکت فعال در اجرای پروژه‌ یاران شمالی تنها 3 شرکت خارجی هستند که این موضوع حاکی از حداکثرسازی سهم نیروها و توانمندی‌های داخلی در اجرای این پروژه است.
مخبر با اشاره به بحث‌های مطرح شده در یک سال اخیر برای حضور شرکت‌های خارجی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، تصریح کرد: از آنجا که ما در داخل توانایی اجرای پروژه‌های نفتی را نداشتیم، این بحث‌ها مطرح شد. وی بیان کرد: بهترین هدیه‌ ما به مردم کشور این است که با شرکت‌های خارجی در خارج از مرزهای ایران رقابت کنیم نه اینکه در داخل با آنها رقابت کنیم.  رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: وزیر نفت می‌تواند شرایط را برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های خارجی فراهم کند. مخبر تصریح کرد: بحث‌هایی برای تشکیل کنسرسیومی به منظور توسعه‌ میدان نفتی آزادگان با محوریت شرکت‌های ایرانی مطرح شده است که باید سازوکار آن بررسی و سریع‌تر نهایی شود. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی از آقای مهندس زنگنه به یادگار مانده است، افزود: امیدواریم امضای این HOA و قراردادهای دیگر به عنوان یادگاری‌های دیگر زنگنه در کشور ماندگار شود. وی ادامه داد: از وزیر نفت درخواست می‌کنم اکنون که این گام را برای واگذاری پروژه‌ به شرکت‌های داخلی برداشته‌اند، گام بعدی‌ ایشان بررسی سازوکار ایجاد کنسرسیومی با محوریت شرکت‌های داخلی و خارجی، برای حضور در پروژه‌های آزادگان و یادآوران باشد. مخبر گفت: طرح این مساله اتفاق بزرگی است و اطمینان دارم با اعتماد آقای مهندس زنگنه این موضوع رخ می‌دهد.  رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عنوان کرد: با امضای این قرارداد افزون بر ایجاد اشتغال، شاهد امنیت، توسعه‌ اقتصادی و فرهنگی در مناطق جنوب کشور خواهیم بود. به گفته‌ وی، در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) همه‌ فعالیت‌ها با مشارکت مردم انجام می‌شود. بر همین اساس، از ١٤٢ شرکت ایرانی فعال در پروژه‌ یاران شمالی، هیچ یک از شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) حضور ندارند و همه‌ فعالیت‌ها برون‌سپاری شده است. مخبر همچنین از آمادگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای همکاری با همه‌ شرکت‌های خصوصی داخلی در اجرای این پروژه‌ها خبرداد و اعلام کرد: ما از توانمندی‌ همه‌ شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌ها استفاده خواهیم کرد.
 


Page Generated in 0/0058 sec