printlogo


کد خبر: 164726تاریخ: 1395/7/14 00:00
اخبار

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد
کاهش ۷ میلیارد دلاری ذخایر ایران
صندوق بین‌المللی پول از بازگشت اقتصاد ایران به رشد خبر داد و رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ را حداقل 5/4 درصد و تورم را 2/9 درصد پیش‌بینی کرد. در این گزارش آمده است: به دنبال اجرایی شدن برجام، تولید ناخالص داخلی ایران در نیمه نخست امسال بازگشت قدرتمندی داشته است. تولید و صادرات نفت به سرعت به سطح قبل از تحریم‌ها بازگشته و به ایران در مقابله با قیمت‌های پایین نفت کمک کرده است. رشد فعالیت‌ها در حوزه‌های کشاورزی، تولید خودرو، تجارت و خدمات حمل‌ونقلی باعث بازگشت رشد به بخش غیرنفتی شده است. براساس این گزارش، سیاست‌های مالی و پولی مناسب سبب شده تورم در جولای 2016 به 8/6 درصد کاهش یابد هرچند تورم نقطه به نقطه در سپتامبر به 5/9 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی شده است نرخ تورم 12 ماهه امسال به 2/9 درصد برسد. این نهاد بین‌المللی همچنین از کاهش 7 میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران  در نیمه نخست امسال خبر داده و یکی از دلایل آن را افزایش واردات اعلام کرده است.


 رشد 6/3 درصدی صادرات لبنیات
 دبیر انجمن صنایع لبنی از رشد 6/3 درصدی صادرات لبنیات در ۶ ماهه امسال خبر داد. رضا باکری درباره شرایط بازار لبنیات به مهر اظهار داشت: اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و مساله‌ای وجود ندارد، تعدادی از کارخانجات کوچک به طور مرتب در حال تعطیل شدن هستند اما کارخانه‌های بزرگ چندان از این وضع متاثر نیستند و فقط باید فکری به حال واحدهای کوچک کرد. وی اضافه کرد: صادرات لبنیات به بازارهای جهانی جز روسیه مشکلی ندارد و فقط صادرات این محصولات به روسیه با چالش‌هایی همراه شده است. باکری با بیان اینکه در طول سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزارتن فرآورده‌ لبنی به ارزش حدود ۶۲۰ میلیون دلار از کشور صادر شد، درباره صادرات به روسیه توضیح داد: حدود ۶ تا ۷ کانتینر فرآورده لبنی به این کشور صادر شده که همه این محموله‌ها جنبه بازاریابی داشته‌اند و ما نتوانسته‌ایم محموله‌های تجاری با حجم بالا به این کشور ارسال کنیم. باکری بزرگ‌ترین مانع بر سر راه صادرات به روسیه را بازاریابی عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما بازاریابی است و اینکه تجار نمی‌توانند مشتری‌های مطمئن برای کالاهای خود پیدا کنند.


ساخت 50 لکوموتیو برقی در ایران
در ادامه مدرن‌سازی شبکه راه‌آهن ایران، شرکت زیمنس با شرکت مپنا قراردادی امضا کرد. این قرارداد شامل تأمین قطعات 50 لکوموتیو الکترودیزل برای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که با ورود این لکوموتیوهای مدرن، آخرین استانداردهای زیست‌محیطی در ایران پیاده خواهد شد. براساس این توافقنامه، ماشین‌آلات در کارخانه لکوموتیوسازی کرج ساخته می‌شود که تأکیدی بر تلاش‌های مستمر
2 شریک تجاری برای بومی‌سازی است. این قرارداد همزمان با سفر رسمی زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور به ایران به امضا رسید. روس‌وورم، عضو ارشد هیات‌مدیره زیمنس در این‌باره اظهار داشت: زیمنس مفتخر است از اهداف ایران برای نوسازی زیرساخت‌های راه‌آهن خود، به کمک سیستم‌های راه‌آهن مدرن پشتیبانی ‌می‌کند. ما از همکاری با شرکای خود در گروه مپنا و راه‌آهن خرسندیم و به‌دنبال ایفای نقش مؤثر در توسعه اقتصادی پایدار ایران در بخش حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی هستیم.


افزایش قیمت برنج، حبوبات و روغن
با آغاز ماه محرم شاهد افزایش قیمت برنج داخلی و وارداتی، حبوبات و روغن و نیز کاهش قیمت شکر با عرضه این محصول بوده‌ایم. محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: در آغاز ماه محرم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت برنج داخلی، 5 درصدی قیمت برنج وارداتی،
۱۵ درصدی قیمت حبوبات و نیز افزایش قیمت روغن روبه‌رو شدیم و در این بین تنها موادی همچون ادویه‌جات و رب گوجه فرنگی که از اقلام پرمصرف ماه‌ محرم هستند، افزایش قیمت نداشتند. وی ادامه داد: شکر از جمله محصولاتی است که افزایش قیمت نداشته و نسبت به مدت اخیر با کاهش قیمت روبه‌رو شده است، چراکه در حال حاضر با اوج تولید شکر و چغندر قند همراه هستیم. وی یادآور شد: پس از پایان دهه اول محرم، قیمت‌ها به حالت قبل بازمی‌گردد، چراکه هیات‌ها خرید خود را انجام داده‌اند و نیاز بازار تامین شده‌ است.
 


Page Generated in 0/0059 sec