گروه اجتماعی: در شرایطی نیمه اول ماه نخست بازگشایی مدارس را پشت سرگذاشتیم که حاشیههای آموزشوپرورش پررنگتر از متن آن است؛ از بحث انتشار برخی کتابهای تازه گرفته تا سرانه مدارس، این روزها مورد نقد کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار دارد. در تازهترین موضوع مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس، یکی از نمایندگان کمیسیون آموزشوپرورش از ماجرای پرداخت نشدن سرانه تعدادی از مدارس خبر داده و گفته است: «مدارس با مشکلات بسیاری روبهرو هستند و بسیاری از سرانه مدارس پرداخت نشده است و آنها مشکل پرداخت قبوض آب، برق و گاز دارند». علاوه بر این، شواهد موجود نشان میدهد وضعیت برخی مدارس به گونهای است که برای انجام فعالیتهای جاری خود هم با مشکل مواجهند و دست به دامان والدین و چشم انتظار کمکهای مردمی هستند!
انتقاد از پرداخت نشدن سرانه مدارس
در همین باره عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از حواشی وزارت آموزشوپرورش مانند موضوع صندق ذخیره فرهنگیان و پرداخت نشدن سرانه مدارس انتقاد کرد. حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مدارس در آغاز سال تحصیلی اظهار داشت: مدارس با مشکلات زیادی روبهرو هستند و سرانه بسیاری از مدارس پرداخت نشده است و آنها با مشکل پرداخت مبالغ مربوط به آب، برق، و گاز روبهرو هستند و باید خزانه در این زمینه تأمین اعتبار کند. وی مشکلات مدارس شبانهروزی، معلمان حقالتدریس و مطالبات مربوط به سال گذشته فرهنگیان را از جمله چالشهای دیگر آموزشوپرورش برشمرد و تأکید کرد: باید خزانه اعتبار لازم را تأمین کند تا این بدهیها پرداخت شود. سلیمی به فارس عنوان کرد: گزارشهایی درباره دخل و تصرفات در کتابهای درسی داریم؛ مانند حذف درس شهید فهمیده یا گنجاندن بعضی مطالب در کتب درسی که اعتراضاتی را به دنبال داشته است که امیدواریم دقت نظر بیشتری در این باره صورت گیرد.
اخبار خوبی از صندوق نداریم
عضو کمیسیون آموزشو پرورش مجلس با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: اخبار خوبی از این صندوق نداریم و بعضی مسائل منشأ نگرانی شده است. به گفته وی، تحقیق و تفحص از این صندوق در کمیسیون آموزش مجلس مصوب شده است و باید موضوعات مربوط به آن به طور شفاف در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا اعتبار این مجموعه که سهامدار آن یکمیلیون فرهنگی است، خدشهدار نشود. حجتالاسلام سلیمی تصریح کرد: اعتقاد داریم در این بخش باید دقت نظر بیشتری شود و فارغ از هر موضوعی در یک فضای کارشناسی مسائل مربوط به آن واکاوی شود تا اگر تخلفی شده است به طور جدی و قاطع با آن برخورد شود. عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه حرف و حدیثهای فراوانی از این صندوق شنیده میشود، یادآور شد: در کمیسیون آموزش مجلس بحث تحقیق و تفحص از این صندوق مصوب شده و باید در صحن علنی مجلس تصویب شود اما هنوز هیأت رئیسه این موضوع را در دستور کار قرار نداده است و فکر میکنم بزودی در دستور کار قرار گیرد. وی درباره سرانجام طرح استیضاح وزیر آموزشوپرورش گفت: گزارش کمیسیون آموزش درباره این استیضاح به هیأت رئیسه ارسال شده است و به دلیل اینکه برخی طراحان استیضاح تقاضا کردند با وزیر آموزشوپرورش جلسه داشته و جمعبندی درباره مشکلات داشته باشند، این موضوع متوقف شده است اما هیأت رئیسه مجلس گزارش شفافی نداده است که آیا تعداد امضای طراحان استیضاح زیر حدنصاب بوده یا بالاتر است. حجتالاسلام سلیمی تصریح کرد: اگر تعداد امضاهای طراحان استیضاح بالای حدنصاب است، باید گزارش استیضاح در هفته گذشته اعلام وصول میشد اما به نظر میرسد خلاف قانون عمل شده است.