printlogo


کد خبر: 165747تاریخ: 1395/7/17 00:00
اخبار

رئیس پژوهشگاه رویان اعلام کرد
فعالیت ۷۰ مرکز تخصصی درمان ناباروری
رئیس پژوهشگاه رویان از فعالیت ۷۰ مرکز تخصصی درمان ناباروری در کشور خبر داد. به گزارش فارس، حمید گورابی، رئیس پژوهشگاه رویان در حاشیه نخستین سمینار مشترک ایران و ایتالیا که درباره درمان پیشرفته ناباروری برگزار شد، اظهار داشت: در دهه 60 هنگامی که زوج‌های جوان ایرانی برای داشتن فرزند به خارج از کشور می‌رفتند کمتر کسی گمان می‌‌کرد روزی کشور ما در زمینه درمان ناباروری خودکفا باشد. وی با بیان اینکه امروز بیش از 70 مرکز کوچک و بزرگ تخصصی درمان ناباروری در کشور فعال است، افزود:  مرکز درمان ناباروری رویش «هلال» دستاورد نگرش مشترک هلال احمر و پژوهشگاه رویان است.

تجلی اقتصاد مقاومتی در نمایشگاه آستان قدس
مشاور رهبر انقلاب نمایشگاه مهر درخشان را جلوه اقتصاد مقاومتی از جنس اقدام و عمل دانست. به گزارش«وطن امروز» غلامعلی حدادعادل، مشاور رهبر انقلاب در مراسم اختتامیه نمایشگاه مهر درخشان که در محل نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در مجموعه امکانات کشور، آستان قدس رضوی باید به معنای تمام کلمه در خدمت انقلاب باشد. به گفته حداد عادل، نمایشگاه مهر درخشان از این جهت مهم بود که از جنس اقدام و عمل شکل گرفت و از حضور زوار در آخر تابستان به صورت بهینه بهره برد و در فضایی که پیش از این شاید ۲۰ نفر هم بازدیدکننده نداشت، کاری انجام شد که ۵۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند. وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی مدرسه بزرگ ملی است. جمعیت بی‌شماری همه ساله برای آموزش به این آستان می‌آیند. در واقع آموزش زوار روش خاص خودش را دارد و کاری که در نمایشگاه مهر درخشان انجام شد یک آموزش است.


عملکرد ضعیف برای مسائل رفاهی دانشجویان
وزارت علوم بر سر دوراهی!
علی بیانی*: همزمان با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، شاهد اعتراضات دانشجویی بودیم که با تجمع و تحصن و صدور بیانیه‌های گوناگون همراه بود. بیشتر این اعتراضات به بحث سنوات تحصیلی ارتباط داشت که طبق آیین‌نامه جدید وزارت علوم، دانشجویان در صورت به اتمام نرساندن واحد‌های درسی خود در 8 ترم برای دوره کارشناسی و 4 ترم برای کارشناسی ارشد ملزم به پرداخت شهریه می‌شوند. یکی از مواردی که در سال‌های گذشته بیشتر مورد توجه و انتقاد قرار گرفته افزایش قیمت خدمات دانشگاه‌هاست که بدون ضابطه و حتی بدون پیروی از نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار در حال وقوع است.  مواردی مانند افزایش نرخ غذا، واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی به بخش خصوصی، کاهش خدمات علمی به دانشجویان و آیین‌نامه جدید سنوات، تنها بخشی از مشکلات دانشجویان است. اما ریشه این مشکلات چیست و چرا طی 3 سال گذشته موج اعتراض‌ها افزایش پیدا کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش باید به راهبرد وزارت علوم در دولت یازدهم توجه شود. مدیریت فرجی‌دانا بر این وزارتخانه بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت تا دانشگاهی و مواردی از داخل وزارت علوم برنامه‌ریزی می‌شد تا فضای دانشگاه‌ها را متشنج کند. مهم‌ترین مصداق آن موضوع بورسیه‌ها بود که به دستگیری عامل افشای آن ختم شد.  همه این موضوعات در کنار اعتقاد وزارت علوم به خصوصی‌سازی بخش‌های گوناگون دانشگاه باعث شد روز به روز بر مشکلات صنفی دانشجویان افزوده شود که امسال در آخرین سال دولت یازدهم به گسترده‌ترین شکل ممکن در دانشگاه‌ها بروز پیدا کرد. با توجه به این موارد و استراتژی وزارت علوم بعید است با این روش مشکلات صنفی حل شود، چرا که مشکلات به وجود آمده ناشی از سیاست‌های دولت درباره دانشگاه است و لازمه حل مشکلات تغییر نگاه به دانشگاه و دانشجو است. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند در این زمینه در دستور کار وزارت علوم و البته معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار گیرد اتصال و ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تقویت پارک‌های علم و فناوری است که از دل آن شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون می‌آید و می‌تواند این حلقه مفقوده را تکمیل کند. البته این موضوع نیازمند اعتماد مدیران دانشگاه به دانشجویان است.
*دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت


Page Generated in 0/0055 sec