printlogo


کد خبر: 165769تاریخ: 1395/7/17 00:00
رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
بنزین و گازوئیل تا پایان سال گران می‌شود

گروه اقتصادی: «شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد دولت با حذف کارت سوخت به دنبال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل است، از طرفی چون طبق روال هر ساله تغییراتی در قیمت سوخت انجام می‌شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت این فرآورده در پایان سال‌جاری افزایش یابد». این اظهارات رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور بود که در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح شد.  به گزارش «وطن امروز»، بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور با بیان اینکه امسال قطعا شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خواهیم بود، از احتمال افزایش قیمت هر لیتر بنزین به لیتری ۱۲۰۰ تومان و گازوئیل به ۵۰۰ تومان خبر داد. وی اخیرا نیز در جمع خبرنگاران درباره تغییرات جدید قیمت فرآورده‌های نفتی گفته بود براساس قانون بودجه سال ۹۵ دولت تا پیش از به پایان رسیدن سال، قیمت فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین و گازوئیل را افزایش می‌دهد.  حاج‌محمدرضا با اعلام اینکه امسال قطعا شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کشور خواهیم بود، تصریح کرد: بر این اساس افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی از ۱۰۰۰ تومان فعلی به لیتری ۱۲۰۰ تومان و بهای هر لیتر بنزین سوپر از ۱۲۰۰ تومان فعلی به ۱۵۰۰ تومان محتمل به نظر می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه قیمت هر لیتر گازوئیل هم به ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، اظهار داشت: براساس مصوبات ابلاغ شده قانون بودجه، دست دولت برای افزایش قیمت‌ها باز است.  حاج‌محمدرضا همچنین درباره زمانبندی افزایش قیمت بنزین هم بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ابلاغیه حذف کارت هوشمند بنزین و توقف عرضه کارتی این فرآورده نفتی، افزایش قیمت‌ها به فاصله چند هفته پس از جمع‌آوری کارت‌های بنزین اتفاق بیفتد. رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا با توجه به سقوط آزاد قیمت نفت‌خام در بازار جهانی، افزایش قیمت بنزین در داخل کشور نوعی گرانفروشی نیست؟ بیان کرد: هم اکنون قیمت یک لیتر بنزین با اکتان بالا در بازار فوب خلیج‌فارس کمتر از ۱۰۰۰ تومان بوده و بهای یک لیتر بنزین در امارات حدود یک درهم است. وی با یادآوری اینکه از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط ۷۰ تا ۷۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است، تاکید کرد: عملا هم‌اکنون تقاضا برای مصرف بنزین در کشور با افزایش قابل توجهی همراه نیست.  حاج محمدرضا با بیان اینکه با توجه به ثابت ماندن تقاضا عملا جایگاهداران سوخت مخالف افزایش دوباره قیمت بنزین در کشور هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع، عملا قیمت تولید و عرضه یک لیتر بنزین در داخل کشور بالاست از این رو دولت برای کاهش هزینه‌های خود اقدام به افزایش قیمت بنزین خواهد کرد.  رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور در پاسخ به این سوال «وطن امروز» که افزایش قیمت بنزین چه تاثیری روی افزایش قیمت سایر کالاها در بازار می‌گذارد، افزود: به طور قطع با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین و گازوئیل بهای سایر کالاها و محصولات در کشور با رشد قیمت مواجه می‌شود. وی ادامه داد البته اکنون نیز به موجب بالا بودن قیمت بنزین، بیشتر رانندگان مخزن باک خودروی خود را با توجه به توان مالی که دارند پر می‌کنند و خیلی‌ها در روز فقط چند لیتر بنزین از جایگاه‌های سوخت می‌گیرند.
حذف «سامانه کنترل مصرف سوخت» چه کسانی را خوشحال کرد؟
استدلال‌های اشتباه یاران زنگنه برای حذف کارت سوخت چه بود؟ این اتفاق تعمدی بود یا ناآگاهانه؟ پیش‌بینی می‌شود کشور با جهشی چشمگیر در مصرف و به تبع آن قاچاق بنزین روبه‌رو شود.  یکی دیگر از استدلال‌های نادرست مسؤولان وزارت نفت برای حذف کارت سوخت در عرضه بنزین این است که قیمت عرضه این فرآورده نفتی (۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر) با قیمت فوب خلیج‌فارس برابر است.  از طرفی در صورت حذف کارت سوخت علاوه بر نابودی اطلاعاتی که این سامانه در اختیار مراکز تصمیم‌گیر کشور قرار می‌دهد، به دلیل جذابیت بالای فروش بنزین در کشورهای همسایه شاهد رشد فزاینده در قاچاق این فرآورده نفتی خواهیم بود.  از طرفی نبود انگیزه برای استفاده از کارت سوخت، از بی‌تدبیری مسؤولان وزارت نفت سرچشمه گرفته که سبب شد کارت سوخت به ابزاری بی‌استفاده تبدیل شده و در عین حال قسمت عمده‌ای از اطلاعات مصرف سوخت به تفکیک وسایل نقلیه و میزان مصرف آنها از سامانه حذف شود.   یکی دیگر از استدلال‌های نادرست مسؤولان وزارت نفت برای حذف کارت سوخت در عرضه بنزین این است که قیمت عرضه این فرآورده نفتی (1000 تومان برای هر لیتر) با قیمت فوب خلیج‌فارس برابر است. آنها اعتقاد دارند در زمانی که عرضه انرژی با قیمت تمام‌شده صورت می‌گیرد، نیازی به سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت نیست. در حالی که در حال حاضر نرخ بنزین فوب خلیج‌فارس حدود 1250 تومان است که به این هزینه ‌باید هزینه‌های حمل سوخت تا جایگاه‌ها، عوارض و هزینه‌های اجتماعی و محیط‌زیست اضافه شود. کارشناسان در خوشبینانه‌ترین حالت مجموع هزینه‌های نام برده شده را 500 تومان اعلام کرده‌اند که همچنان با قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه مانند ترکیه (4500 تومان)، ارمنستان (2800 تومان)، افغانستان (2500 تومان) و پاکستان (2250 تومان) تفاوت زیادی دارد. از طرف دیگر علاوه بر یارانه‌ای بودن قیمت فعلی عرضه بنزین در کشور، مدیریت و کنترل مصرف فرآورده‌های سوختی به‌عنوان یک اصل در میان برخی مسؤولان وزارت نفت پذیرفته نشده و راهکاری برای کنترل و مدیریت مصرف بنزین در شرایط احتمالی وجود ندارد. بسادگی می‌توان پیش‌بینی کرد با حذف کارت سوخت، کشور با جهشی چشمگیر در مصرف و به تبع آن قاچاق بنزین روبه‌رو خواهد شد، چرا که دیگر سامانه‌ای برای کنترل مصرف سوخت در جایگاه‌های کشور وجود نخواهد داشت.


Page Generated in 0/0065 sec