printlogo


کد خبر: 165797تاریخ: 1395/7/17 00:00
اعطای جایزه سوپر سیاسی مشهور به رئیس‌جمهور کلمبیا
نوبل صلح با فارک!

برخلاف پیش‌بینی اغلب رسانه‌های غربی جایزه صلح نوبل به جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی‌اش نرسید. در حالی که خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب اعلام کرده بود به احتمال زیاد محمدجواد ظریف و جان کری تا ساعاتی دیگر مشترکاً جوایز صلح نوبل را کسب می‌کنند اما دیروز این جایزه رسما به «خوآن مانوئل سانتوس»، رئیس‌جمهوری کلمبیا به نمایندگی از مردم این کشور رسید.  تحلیلگران معتقدند با توجه به نفوذ فوق‌العاده محافل صهیونیستی بر کمیته نروژی آلفرد نوبل، عدم اهدای جایزه صلح نوبل به کری و ظریف به معنای اعلان پوچ و بی‌اعتبار بودن توافق برجام از نگاه سردمداران آمریکایی و اروپایی و آماده‌سازی افکار عمومی‌شان برای انجام اقداماتی در جهت نقض یکطرفه برجام است. کمیته صلح نوبل مستقر در اسلو دیروز صبح در برنامه‌ای که مستقیما از رسانه‌های شرکتی غربی پخش شد اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور آمریکای‌جنوبی را به علت تلاش‌هایش برای پایان دادن به درگیری با شورشیان فارک و برقراری صلح در کلمبیا برنده جایزه صلح نوبل 2016 اعلام می‌کند. البته به گفته اهداکنندگان، اهدای این جایزه سیاسی  به سانتوس به نیابت از مردم کلمبیا به‌خاطر پایان دادن به جنگ داخلی 50 ساله‌شان تعلق می‌گیرد.
اما نکته طنزآمیز اینجاست که در همه‌پرسی هفته گذشته، اکثر مردم کلمبیا به توافق صلح میان دولت به رهبری خوزه مانوئل سانتوس و نمایندگان شورشیان فارک نه گفتند و معلوم نیست چرا کمیته نوبل از مردم این کشور به خاطر حمایت از صلح تقدیر کرده است. در نتیجه می‌توان گفت با توجه به شهرت بد  و حتی گاه ضد حقوق بشری دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل - نظیر شیمون پرز، جلاد اسرائیلی فلسطینیان اردوگاه قانا، هنری کیسینجر، طراح کودتای خونین پینوشه در شیلی یا باراک اوباما، حامی داعش و گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق – می‌توان گفت این بار هم سنت سیاسی‌کاری نوبل حفظ شده است.
مذاکرات صلح ‌بین دولت کلمبیا و فارک از ۲۶ آگوست ۲۰۱۲ در هاوانا آغاز شد و در
 ۲۵ آگوست ۲۰۱۶ به پایان رسید. موافقتنامه‌ها حاوی اصلاحات روستایی، مشارکت سیاسی، آتش‌بس دوجانبه، راه‌حل مشکل مواد مخدر و سازوکار اجرا و ارزیابی صلح هستند. ۵ مهر ۱۳۹۵(۲۶ سپتامبر)، رئیس‌جمهوری کلمبیا و رهبر گروه فارک «رودریگو لوندونیو»(تیموشنکو)، با امضای یک توافقنامه صلح به بیش از نیم‌قرن رویارویی خونین پایان دادند. حال بوگوتا به فارک به چشم یک حزب سیاسی می‌نگرد.


Page Generated in 0/0054 sec