printlogo


کد خبر: 165799تاریخ: 1395/7/17 00:00
چهارگوشه

چینی‌ها: آمریکا بزرگ‌ترین تهدید
نظرسنجی صورت گرفته نشان داد، مردم چین معتقدند آمریکا اصلی‌ترین تهدیدی است که کشورشان با آن مواجه است و اقتصاد شماره یک جهان تلاش می‌کند مانع چین در رسیدن به یک قدرت برابر شود. نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات پیو مستقر در واشنگتن نشان داد
۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نفوذ آمریکا را اصلی‌ترین تهدید برای کشورشان می‌دانند، در حالی که ۳۵ درصد بی‌ثباتی اقتصادی، ۳۴ درصد تغییر آب و هوا و ۱۵ درصد داعش را بزرگ‌ترین تهدید برای چین می‌دانند.

بازداشت اسنودن دوم در آمریکا
مقام‌های آمریکایی از دستگیری یک مقاطعه‌کار سازمان امنیت ملی آمریکا به اتهام برداشتن اطلاعات مهم محرمانه خبر دادند. هارولد توماس مارتین ۵۱ ساله به سرقت اموال دولتی و برداشتن غیرمجاز مواد بسیار محرمانه متهم شده است. او برای شرکت «بوز الن همیلتون» کار می‌کرد؛ همان شرکتی که ادوارد اسنودن را استخدام کرده بود.

توافق بر سر آتش‌بس موقت در یمن
فرستاده سازمان ملل به یمن نشست خود را با هیات صنعا در مسقط پایان داد و در این نشست با آتش‌بس ۷۲ ساعته قابل تمدید در یمن موافقت شد. اسماعیل ولد الشیخ احمد، پنجشنبه با هیات مشترک انصارالله و حزب علی عبدالله صالح معروف به هیات صنعا در مسقط دیدار کرد. وی در پایان این دیدار بر موافقت با آتش‌بس ۷۲ ساعته در یمن تاکید کرد و گفت:‌ بزودی تاریخ دقیق اجرای آتش‌بس و توقف درگیری‌ها را اعلام می‌کنیم. فرستاده سازمان ملل به یمن افزود: هیات صنعا با مشارکت در کمیته‌های آتش‌بس به منظور به جریان انداختن آن و آغاز اجرای آتش‌بس موافقت کرد.


عراق پرونده تجاوز نظامی ترکیه را به شورای امنیت ارجاع داده است
هشدار شدید بغداد به آنکارا
در پی موافقت پارلمان ترکیه با تمدید یک‌ساله حضور حدود 2 هزار نظامی این کشور در خاک عراق و اصرار دولت آنکارا بر مشارکت این نیروها در عملیات آزادسازی موصل، روابط طرفین به سرعت در حال وخیم‌‌‌تر شدن است؛ دولت عراق این نظامیان را اشغالگر دانسته و خروج سریع آنها را خواستار شده است. این  بحران زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهوری ترکیه به مشارکت در عملیات بازپس‌گیری موصل ابراز تمایل کرد؛ رجب طیب اردوغان در ادامه مخالفت خود را با حضور نیروهای الحشدالشعبی عراق که غالبا شیعه هستند در عملیات آزادسازی موصل اعلام کرد.  سالار محمود از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان عراق هشدار داد ترکیه سعی دارد به بهانه مشارکت در عملیات آزادسازی موصل، این منطقه را دوباره اشغال کند. سالار محمود تصریح کرد: «ترکیه تلاش می‌کند ارتفاعات سنجار و منطقه واقع بین اقلیم کردستان عراق و کردستان سوریه را اشغال کند... این کشور می‌کوشد با حمایت از گروه‌های خاصی، آینده قومیت کرد را به خطر بیندازد». وی با یادآوری این مطلب که پارلمان اقلیم کردستان در سال 2003 رأی به اخراج نیروهای ترک از کردستان داده است، خواستار مقابله جدی با ورود ارتش ترکیه به اقلیم کردستان و عراق شد. گفتنی است، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود تا وقتی که عراق دچار چنددستگی و تقسیم است هیچ‌کس حق ندارد مانع حضور و استقرار نیروهای ترکیه در نزدیکی موصل شود. وی اعلام کرد حضور نیروهای ترکیه به درخواست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است. در مقابل این اصرار مقام‌های آنکارا به مداخله نظامی در عراق، بغداد خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده است. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، این نهاد «درخواستی را برای نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده تا درباره نقض تمامیت ارضی عراق و دخالت در امور داخلی آن گفت‌وگو شود».  برخی مقامات امنیتی عراقی که خواستند نام‌شان فاش نشود به پایگاه خبری تحلیلی «میدل‌ایست آی» (چشم خاورمیانه) گفتند امکان دارد نیروهای عراقی در صورت مداخله ترکیه در موصل، به نیروهای متجاوز این کشور در شمال عراق حمله کنند. یک مقام ارشد امنیتی در بغداد به این تارنما گفته است «مطلقا هیچ نقشی برای ترکیه در قلمرو عراق قائل نیستیم». او افزوده هر حرکتی یا دخالتی از سوی ترکیه در جریان عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری موصل با واکنشی قوی روبه‌رو خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0047 sec