printlogo


کد خبر: 165803تاریخ: 1395/7/18 00:00
انتقاد تهیه‌کننده «هیهات» در برنامه «هفت»:
این همه بی‌توجهی آقای ایوبی بی‌نظیر است!

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هیهات» در انتقاد به سیاست‌های سازمان سینمایی در دوره فعلی گفت: حداقل بنده چند رئیس سازمان سینمایی را تاکنون تجربه کرده‌ام اما این همه بی‌توجهی و بی‌اعتنایی در دوران آقای ایوبی بی‌نظیر است!  محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده فیلم «هیهات» که در کنار هادی نائیجی، هادی مقدم‌دوست و دانش اقباشاوی، 3 کارگردان فیلم 4 اپیزودی «هیهات» در برنامه تلویزیونی «هفت» حضور داشت، در ادامه افزود: این میزان حرف زدن واقعا عجیب است. آدم از جایی به بعد دیگر احساس می‌کند یک دغل‌بازی در میان است. در زبان در خدمتیم و چاکریم اما در عمل هیچ!
محمدرضا شفیعی در ادامه عنوان کرد: جدلی در انتخاب داوران و اهدای جوایز نیست اما اینکه فیلمی را به ناحق از جشنواره فجر کنار بگذارند و پاسخگو نباشند، یک خطای بزرگ است. در جشنواره مقاومت نیز نقد به انتخاب داوران نیست، به هیات اجرایی جشنواره است. وقتی ما فرمی کلی را پر می‌کنیم و تقاضای حضور در جشنواره داریم، خیلی عجیب است که فیلمی مثل «ایستاده در غبار» در بخش بین‌الملل قرار داده می‌شود اما فیلم‌هایی مثل «هیهات» و «اروند» از این بخش کنار گذاشته می‌شوند. وی با گلایه از تعداد سالن‌های محدود این فیلم گفت: قول بیشترشدن سالن‌ها با کم شدن سالن فیلم‌های کمدی در ماه محرم، هنوز محقق نشده است لذا پیش‌بینی برای فروش در وضعیت فعلی سخت است اما به نظر می‌رسد فیلم در همین مدت کم جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است و امیدوارم همزمانی آن با ایام محرم به دیده شدن آن کمک کند.  دانش اقباشاوی نیز عنوان کرد: از آقای محمد حیدری برای اینکه به «هیهات» این فرصت را دادند تا ما با فراغ بال به تکمیل روند فنی فیلم بپردازیم، متشکریم! در ادامه مقدم‌دوست با اشاره به مستند «پل» کار امیرحسین نوروزی گفت: این مستند کمک بسیاری در ساخت فیلمم به من کرد و از سازنده آن متشکرم. اساسا برای نزدیک شدن به واقعیت در فیلمم، فیلم‌های موبایلی زیادی دیدم. نائیجی نیز درباره سینمای حماسی اضافه کرد: ما در دوره‌ای به فیلم آپارتمانی و رئالیستی روی آوردیم که از فیلم حماسی دور شدیم. بالاخره جنس فیلم حماسی این است که از واقعیت روزمره زندگی کمی دور می‌شود و روی پرده تصاویر عظیم‌تری را شاهد هستیم. برنامه «هفت» جمعه‌شب گذشته با حضور شهریار بحرانی به موضوع سینمای حماسی نیز پرداخت. این کارگردان سینما در این باره گفت: نوجوانان به دنبال حماسه هستند اما نیاز نیست حتما با صحنه‌های خشونت فیلم را جلو ببریم. من در همه فیلم‌هایم صحنه‌های ضرب شمشیر و خشونت را حذف می‌کردم. چون فکر می‌کردم اگر نشان دهم، ذهن مخاطب درگیر نمایش خشونت مادی می‌شود و از معنای مدنظر من دور می‌شود. صحنه‌های خشنی که فیلم شما خلق می‌کند، دشمن استفاده می‌کند. داعش استفاده می‌کند.
کارگردان «ملک سلیمان» با بیان اینکه امروز هنرمندان، تخریبگر شده‌اند، ادامه داد: کسی که بتواند تحت پوشش زیبایی، انفجار بزرگی ایجاد کند و بنیان خانواده و ارزش‌ها را فروبپاشد، مثل کودکی  است که ساختن را بلد نیست و هر اسباب بازی‌ای که دستش می‌دهید، خراب می‌کند. اما انسان محصول‌محور آفریده شده است و اساسا به این دنیا آمده تا ایجاد کند و بسازد! و این محصول سینمای غرب است. بحرانی افزود: شما از سال 2012 به بعد با فیلم‌های فاجعه‌ای در دنیا روبه‌رو هستید که همگی به دنبال نمایش نابودی جهان هستند. فضا، فضای تخریب است و این به لحاظ فلسفی که غرب به دنبال ساختن دنیای جدید بوده است، تفاوت دارد. اما آنها چرا باید چنین فیلم‌هایی بسازند؟! آیا این ناشی از کودک‌صفتی غرب است؟ مساله کمی عمیق‌تر است. اگر کسی به دنبال تخریب است، فردی مایوس و روان‌پریش است. فرهنگ تخریب که در مقابل فرهنگ الهی قرار دارد، به دنبال مایوس کردن انسان‌هاست.  این کارگردان اضافه کرد: ما برای مقابله با این فرهنگ و جبهه تهاجم چه کرده‌ایم؟ ما باید برای فیلم ساختن، بهانه دست خدا بدهیم. فیلم باید حاوی چیزی باشد که در مردم اثر کند. یا به تعبیر امام (ره) هنر دمیدن روح به انسان‌هاست. یعنی چه؟ یعنی زنده کردن خفته‌ها. برای این کار اولا باید هنرمندان خود واجد این روح باشند و دوم در این مسیر به خودسازی نیاز دارند.


Page Generated in 0/0051 sec