printlogo


کد خبر: 165840تاریخ: 1395/7/18 00:00
کارشناسان حوزه سلامت از اظهارات رئیس‌جمهور در سفر مالزی شگفت‌زده شده‌اند!
دفاع عجیب روحانی از پالم

گروه اجتماعی: روز جمعه در حاشیه سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به مالزی، پای روغن پالم و حواشی‌ چند وقت گذشته آن در داخل کشور به مالزی هم کشیده شد. حسن روحانی در میان اظهارات خود در نشست خبری با نخست‌وزیر مالزی به یکباره بحث روغن پالم را به میان کشیده و در اظهاراتی عجیب ضمن اشاره به مصرف روغن پالم در کشور مالزی گفته است: «نخست‌وزیر مالزی اشاره دارد مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنها نیز خوب است». رئیس‌جمهور همچنین تنها به این موضوع بسنده نکرده و در دفاع از مصرف پالم در مالزی خاطرنشان کرده است: «ما منتظر سفر هیاتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی هستیم».
این اظهار نظر در شرایطی مطرح شده است که در سال‌های گذشته موضوع پالم و خطرات ناشی از مصرف این ماده در مواد غذایی و مضرات آن در حوزه سلامت غذایی مردم، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مطالبات جدی کارشناسان حوزه سلامت و مدیران و سکان‌داران وزارت بهداشت و حوزه غذا و دارو مطرح بوده است، حال چه اتفاقی در جریان است که رئیس‌جمهور در سفر به مالزی ضمن دفاع از مصرف پالم و اشاره به اظهارات نخست‌وزیر مالزی، از ورود هیاتی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از نظر سلامتی خبر داده است؟! جالب اینجاست که وزیر بهداشت و معاونان وی تا پیش از این بارها درباره مضرات این روغن هشدار داده و حتی استفاده از روغن پالم را به عنوان یک تخلف در دستگاه قضا پیگیری کرده‌اند.
افشاگری وزیر بهداشت درباره پالم
مرداد ماه سال 93 وزیر بهداشت در اقدامی که از سوی کارشناسان تغذیه شجاعانه نیز توصیف شد از برخی تخلفات در صنایع لبنی پرده برداشت و ماجرای روغن پالم و جایگزین شدن این چربی صنعتی با چربی شیر را رسانه‌ای کرد. سیدحسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر عنوان کرد متاسفانه وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و ما گزارش مربوط را به رئیس‌جمهور ارائه کرده‌ایم. علاوه بر این استفاده صنایع لبنی از شیرخشک نیز به عنوان یکی دیگر از حواشی کارخانجات لبنی مورد توجه قرار داشت اما وزیر بهداشت در واکنش به این موضوع استفاده از روغن پالم را به مراتب بدتر از شیر خشک دانست. وزیر بهداشت طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود برخی تولیدکنندگان محصولات لبنی در برخی تولیدات خود به جای چربی شیر از روغن پالم استفاده کرده‌اند که تخلف و تقلب است  و مصرف‌کنندگان روغن پالم در شیر و ماست از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.
اعلام اسامی شرکت‌های متخلف
اما ماجرای روغن پالم و افشاگری وزیربهداشت در این باره به همین جا ختم نشد و با توجه به تاثیرگذاری این ماده بر سلامت جامعه بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس خواستار برخورد با شرکت‌های متخلف شدند. بر این اساس رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو هم تا به امروز چندین بار  برای پاسخ به شبهات و ابهامات افکار عمومی از شناسایی تعداد زیادی برند متخلف در استفاده از روغن پالم خبر داده است. دیناروند همچنین درباره کاهش واردات روغن پالم به دلیل مخاطرات مصرف این روغن توضیحاتی ارائه داده و عنوان کرده است سال قبل ۷۰۰ هزار تن واردات پالم انجام گرفته و امسال این میزان به
۴۰۰ هزار تن می‌رسد تا سرانه مصرف مانند دنیا به ۳۰ درصد برسد، چرا که در دنیا محدودیت مصرف پالم وجود دارد.
پرونده پالم در دادگاه
پس از اظهارنظرها و کش‌وقوس‌هایی که به دنبال تایید به کارگیری روغن پالم در صنایع لبنی از سوی وزیر بهداشت مطرح شد، موضوع برخورد با متخلفان هم به عنوان یک مطالبه به میان کشیده شد و در حدود یک سال بعد این پرونده روی میز قاضی قرار گرفت. اما جالب اینجاست که سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت با این استدلال که تقلب در مواد غذایی از 2 جنبه غش در معامله و تهدید سلامت قابل بررسی است، جریمه 3میلیون تومانی برای متخلفان روغن پالم را بازدارنده ندانست.  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفته بود: «اقدام قضایی در برخورد با متخلفان استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی هم بسیار زمانبر بود و هم بازدارنده نبود». بنابر اظهارت وی، تقلب در تولید مواد غذایی موضوع مهمی است که می‌تواند سلامت مردم را به مخاطره بیندازد، بنابراین حکم متخلفانی که در تولید مواد غذایی تقلب می‌کنند باید بازدارنده باشد اما درباره متخلفان روغن پالم چنین حکمی صادر نشد.
 


Page Generated in 0/0054 sec