printlogo


کد خبر: 165855تاریخ: 1395/7/18 00:00
انتشار آمارهای جدید از هزینه زندگی و ضریب جینی: توزیع درآمد بدتر شد
افزایش 11/7درصدی هزینه خانوارها

گروه اقتصادی:  مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال 1394 یک خانوار شهری ایران به طور متوسط ۲۶ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید و بهره‌مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه کرده است که این مبلغ با 7/11 درصد افزایش نسبت به سال 1393 روبه‌رو بوده است. به گزارش «وطن امروز» میانگین هزینه خانوارهای روستایی نیز در این سال برابر با ۱۴ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که از رشد مثبت1/6 درصدی برخوردار بوده است. همچنین در سال ۹۴، متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری ۲۷ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان و درآمد یک خانوار روستایی نیز ۱۶ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل‌تر از آن 6/15 درصد و 8/15درصد افزایش داشته است. در این میان، درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و درآمد متفرقه در سطح روستایی به ترتیب به میزان 9/17، 9/16 و 4/13 درصد رشد داشته است. سهم هر یک از منابع درآمدی در کل درآمد شهری به صورت 4/33 درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 3/16 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 3/50 درصد از درآمد منابع متفرقه و سهم هر یک از منابع درآمدی در کل درآمد روستایی به صورت 2/30 درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 9/30 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 9/38 درصد از منابع متفرقه است. از سوی دیگر فعالان بازار کار اظهار می‌دارند که هزینه‌ ماهانه هر خانوار 4 نفره کارگری بالغ بر 3 میلیون تومان است که درآمدهای این گروه کاری کمترین تناسبی با هزینه‌های مصرفی آنها ندارد.
توزیع درآمد بدتر شد
براساس گزارش دیگری از مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال 1394 در کل کشور 39/0 بوده است که در مقایسه با سال 1393 بالغ بر 01/0 افزایش داشته است. به گزارش مرکز آمار ایران، ضریب جینی در سال 94 بالغ بر 39/0 بوده که در مقایسه با سال 1393  با عدد 38/0به میزان 01/0 افزایش داشته است. در مناطق شهری نیز ضریب جینی با 01/0 افزایش از 36/0 به 37/0 رسیده و همچنین در مناطق روستایی با عدد 34/0 بدون تغییر باقی مانده است. از سوی دیگر در مناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و البرز بوده است. به عبارت دیگر، بیشترین کاهش نابرابری در این 3 استان رخ داده است. همچنین در مناطق روستایی بیشترین کاهش ضریب جینی مربوط به استان لرستان بوده است. سهم 20 درصد فقیرترین جمعیت در سال 1394 در کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب با اعداد 06/0، 07/0 و 07/0 نسبت به سال 1393 بدون تغییر بوده است.
در بازار چه خبر است؟
گفتنی است از حدود یک هفته قبل، توزیع کالاهای تنظیم بازاری در سراسر کشور آغاز شد. علی عابدی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران دراین‌باره به مهر گفت: این کالاها هم برای هیات‌های مذهبی و هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها برای مردم توزیع خواهد شد. عابدی با تشریح جزئیات قیمت این کالاها تصریح کرد: قیمت برنج برای عمده‌فروشی ۳۰۰۰تومان، خرده‌فروشی ۳۲۰۰ تومان، شکر عمده‌فروشی ۲۶۰۰ تومان، خرده‌فروشی ۲۸۰۰ تومان، مرغ منجمد عمده‌فروشی ۵۲۰۰ تومان، خرده‌فروشی ۵۵۰۰ تومان و گوشت قرمز منجمد عمده‌فروشی ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان است. این قیمت‌ها در شرایطی برای کالاهای تنظیم‌بازاری اعمال شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح دولت برای تنظیم بازار ماه محرم چندان موفق نبوده و نتوانسته مردم را قانع کند. گفتنی است، طرح تنظیم‌بازار دولت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی از ۱۲ مهرماه به صورت رسمی در سراسر کشور آغاز شد. دولت مقرر کرده بود در قالب این طرح، ۴۵۰۰ تن برنج، ۷۰۰ تن شکر و ۴۰۰ تن مرغ سهمیه استان تهران برای تنظیم بازار توزیع شود. اگرچه این طرح چند روزی است آغاز شده اما در عمل قیمت‌ها فراتر از آن چیزی است که دستگاه‌های مذکور اعلام کرده‌اند.


Page Generated in 0/0072 sec