گروه اقتصادی: فرصتها و تهدیدها برای بازار خودرو با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت بررسی شد. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع با بیان اینکه خودروسازان ایرانی در قراردادهای خارجی قبلی نتوانستند از حق خود دفاع کنند، گفت: در توافق با رنو صحبتی درباره قیمت سیمبل، داستر و کوئید نکردیم. به گزارش فارس، منصور معظمی در این باره اظهار داشت: توافقنامه ایدرو و رنو، یک سرمایهگذاری مشترک است که به صورت 60 به 40 و با ظرفیت تولید در 2 فاز 150 هزار دستگاهی و 300 هزار دستگاهی دیده شده است. وی ادامه داد: محصولات تولیدی که در این تفاهمنامه به میان آمده به نامهای نیوسیمبل و نیو داستر است که طبق تعهدات تعریفشده برای شریک فرانسوی در فاز اول باید 40 درصد از این خودروها ساخت ایران باشد که این رقم در زمان مشخصی به 60 تا 80 درصد افزایش مییابد. وی تأکید کرد: 30 درصد از تولید سالانه خودروهای یادشده باید با در نظر گرفتن بازار هدف در منطقه، صادر شود. وی تصریح کرد: سازمان گسترش قصد ورود به صنعت خودروسازی را ندارد. وی اضافه کرد: سال گذشته 600 میلیارد تومان و امسال هزار و 200 میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش به بخش خصوصی واگذار شده که این امر در چارچوب حمایت از بخش خصوصی صورت گرفته است. معظمی افزود: قرار است در فاز اول قرارداد 350 تا 400 میلیون دلار و در فاز دوم 700 تا 800 میلیون دلار توسط فرانسویها در ایران سرمایهگذاری شود. معظمی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای مشارکت خودروسازان داخلی با خارجیها وجود ندارد، اظهار داشت: یکی از خودروسازان داخلی با آلمانیها مذاکره کرده و در آینده نزدیک قرارداد میان آنها امضا خواهد شد. وی با اشاره به اینکه با خودروسازان کرهای وارد مذاکره شدیم اما آنها حاضر به سرمایهگذاری نشدهاند، ادامه داد: محصولات چین فقط برای مصرف داخلیشان است بنابراین صادرات کمی دارند. وی با اشاره به اینکه گروه پژو و سیتروئن با یکدیگر قرارداد بستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته600 میلیارد سهام سازمان گسترش و نوسازی واگذار شد و امسال هم این روند در پیش گرفته شد.
محمد شجاعیفرد، رئیس دانشکده فنی خودروی دانشگاه علم و صنعت هم در اینباره اظهار داشت: قرارداد میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی باید طوری تنظیم شود که همه محورهای طرحشده پیشین در آن دیده شود اما متأسفانه تجربه خوبی هم از تنظیم قرارداد نداریم. وی گفت: وقتی خودمان تمام خط تولید را داریم، چرا باید در قراردادهایمان سهم کمپانی رنو را 60 درصد و سهم خودروساز داخلی را 40 درصد لحاظ کنیم. شجاعیفرد به محرمانه بودن قسمتهای زیادی از این توافقنامه اشاره کرد و افزود: سازمان گسترش شفاف رفتار نمیکند. وی از مجهول ماندن قیمت خودروهای نیوسیمبل، نیوداستر و کوئید سخن گفت و تأکید کرد: این خودروها متعلق به 17 سال پیش نیست و شرکت رنو نیز از عنوان «نیو» یعنی جدید برای آنها استفاده میکند.