printlogo


کد خبر: 165898تاریخ: 1395/7/19 00:00
افزایش شمار قربانیان حمله وحوش سعودی به مجلس ختمی در صنعا به 450 شهید و 500 مجروح
کربلای یمن
انصارالله: انتقام می‌گیریم

زیبا اکبرزاده:  شمار قربانیان حمله وحشیانه عصر شنبه هواپیماهای سعودی به مجلس ترحیمی در صنعا رو به افزایش است. در سایه مرگ وجدان جامعه جهانی، وحوش وهابی آل‌سعود با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین‌المللی در یمن، دست به نسل‌‌کشی گسترده‌ای زد و بدون آنکه واهمه‌ای از تبعات اقدامات ضد انسانی خود داشته باشد مجلس ترحیم غیرنظامی در پایتخت یمن را هدف قرار داد و با شهید و زخمی کردن بیش از 950 یمنی بی‌گناه بزرگ‌ترین جنایت جنگی خود در این کشور فقیر را ثبت کرد و در آستانه سوگواره سالگرد عاشورای حسینی، در جنوب صنعا کربلایی دیگر به‌وجود آورد. مجلس ختمی که عصر شنبه هدف جنگنده‌های سعودی قرار گرفت، متعلق به پدر جلال الرویشان، وزیر کشور یمن و مدیر دفتر علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور بود که پذیرای جمع کثیری از یمنی‌ها از جمله صدها تن از شخصیت‌های بارز و شیوخ قبایل بود. منابع خبری، آمار متفاوتی از شمار شهدا و زخمی‌های این حمله گزارش می‌دهند. براساس آخرین آمارها از این جنایت هولناک، 450 نفر به شهادت رسیده و 500 نفر نیز رخمی شده‌اند.  به گزارش وزارت بهداشت یمن، اکثر شهدا به علت تکه‌تکه‌شدن قابل شناسایی نیستند و اختلاف در برخی آمارها به همین دلیل است.
 طبق اعلام منابع بومی، در این حمله عبدالقادر هلال الموالی، شهردار صنعا کشته شده و حسین خیران، وزیر دفاع و جلال الرویشان، وزیر کشور یمن، زخمی شده و فرماندهان امنیتی و نظامی جنبش انصارالله یمن جزو کشته‌ها و زخمی‌های این حمله بودند.  برخی منابع بومی در صنعا اعلام کردند خالد علی عبدالله صالح، پسر علی عبدالله صالح نیز در این حمله کشته شده است.
آتش‌فشان‌های خشم در صنعا
ده‌ها هزار یمنی صبح یکشنبه در پی درخواست شورایعالی سیاسی برای حضور در تظاهرات «آتش‌فشان‌های خشم»، مقابل مقر سازمان ملل هزاران یمنی تظاهرات‌شان را در صنعا برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم یمن و نیز دست‌نوشته‌هایی را در دست داشتند که در آن جنایت سعودی در حق ملت یمن را محکوم کردند و خواستار پاسخگویی به این جنایت‌ها شدند.
عربستان داعش بزرگ است
جنبش انقلابی انصارالله در نخستین واکنش به بمباران سالن محل برگزاری مراسم عزاداری در صنعا که افزون بر 750 کشته و مجروح به جا گذاشت، تاکید کرد: این جنایت و دیگر جنایت‌های آل‌سعود لکه ننگی بر پیشانی تاریخ است که یک مراسم عزای عمومی را به عزایی در مرگ جامعه جهانی تبدیل کرده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله اظهار داشت: زمانی که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی با سکوت خود از جنایتکاران سفاک حمایت می‌کردند، جنایت‌های کشتار جمعی یکی پس از دیگری به وقوع پیوست و به حدی این کشتارها شدید است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی و دیگر کشتارها در برابر آن به نظر نمی‌آید. وی با آدمکش خطاب کردن سعودی‌ها، گفت: انتقام این جنایت را می‌گیریم. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن نیز گفت: با عزم هر چه تمام‌تر راهی جبهه‌های نبرد علیه متجاوزان خواهیم شد. مرکز شافعیان یمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهادت و مجروحیت صدها یمنی بی‌گناه در حمله هوایی عربستان به یک سالن بزرگ در صنعا اقتضا می‌کند مسلمانان سراسر جهان برای یاری مردم یمن و متوقف کردن حملات آل‌سعود جنایتکار به‌پا خیزند. انجمن علمای یمن نیز با محکوم کردن جنایت جدید عربستان در صنعا، نظام عربستان سعودی را داعش بزرگ نامید.
واکنش‌های جهانی
تعداد بالای تلفات حملات ائتلاف سعودی به مراسم ختم در صنعا به حدی غیرانسانی بود که حتی آمریکا حامی اصلی ریاض در حملات یک سال و نیم اخیر به یمنی‌ها هم مجبور به واکنش شده است. سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در پایان نشست شورای امنیت ملی اعلام کرده است: «ما قویا از گزارش‌های خبری درباره حمله ائتلاف به مراسم خاکسپاری در یمن دچار آشفتگی و پریشانی شده‌ایم، حمله‌ای که اگر تایید شود، در ادامه سلسله حملات نگران‌کننده به غیرنظامیان یمن انجام می‌شود.» ند پرایس افزود: «همکاری امنیتی آمریکا با عربستان سعودی، چک سفید امضا نیست. با توجه به این اتفاق و دیگر اتفاقات اخیر، ما بازنگری فوری حمایت‌مان از ائتلاف به رهبری سعودی را در پیش گرفتیم.» این جنایت خونین سعودی‌ها، واکنش‌ نهادهای مرتبط با سازمان ملل را نیز برانگیخته است. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل که با خارج کردن نام رژیم سعودی از فهرست قاتلان کودکان، اوج همسویی با این رژیم آدم‌کش را نشان داد، ‌در یک موضع انفعالی تنها به محکوم کردن جنایت سعودی‌ها در صنعا ‌پرداخت و با خانواده‌های قربانیان هم ابراز همدردی کرد. وی خواستار تحقیقات فوری و بی‌طرفانه در این جنایت و محاکمه مسؤولان این جنایت شد. استفان اوبراین، معاون بان کی‌مون در امور بشردوستانه نیز حمله به مجلس ختم در صنعا را «حمله‌ای وحشیانه و شنیع» خواند و افزود:‌ تعداد قربانیان به علت شدت حملات رو به افزایش است. از سوی دیگر سجاد محمد سجاد، مدیر دفتر آکسفام در یمن نیز حمله به مجلس ختم پدر وزیر کشور یمن در صنعا را محکوم کرد و گفت: آنچه رخ داد کشتاری علیه غیرنظامیان بود که در مجلس ختم حضور یافته بودند. مدیر دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، در صفحه توئیتر خود ضمن محکوم کردن حمله مرگبار به مراسم خاکسپاری صنعا، از آمریکا و انگلیس بشدت انتقاد کرد. کنت روث نوشت: «برای آمریکا و بریتانیا دیگر زمان برای توقف تسلیح عربستان و دفاع از بمباران یمن به رهبری عربستان سعودی گذشته است».
آمریکا همدست سعودی
به گفته حمزه الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله انکار این جنایت از سوی متجاوزان، خود به تنهایی یک جنایت است که به مثابه اعتراف آشکار از سوی متجاوزان است که قادر نیستند هزینه‌های سنگین این جنایت را تحمل کنند. واکنش وقیحانه سعودی‌ها که در قالب بیانیه ائتلاف متجاوز به یمن مطرح شده حکایت از آن دارد که عربستان حمایت اربابش آمریکا در این جنایت تاریخی را کاملا احساس می‌کند. رژیم سعودی برای جلب رضایت حامیان غربی خود اعلام کرده آماده است آمریکا را در تحقیقات فوری درباره این حمله مشارکت دهد. می‌توان از همین حالا دریافت چنین تحقیقاتی جز سرپوش گذاشتن بر ردپای حاکمان ریاض و کاخ سفید در قتل‌عام ششم محرم‌الحرام صنعا هدف دیگری را دنبال نمی‌کند. در حقیقت مهم‌ترین نشانه همدستی آمریکا در این جنایت در روزها و هفته‌های آتی عیان خواهد شد، چراکه سخنگوی کاخ سفید در واکنش به کشتار روز شنبه صنعا به دروغ خواستار پایان دادن به آنچه او «نبردهای تراژیک یمن» خوانده شده، حال آنکه اساسا تجاوز ضد انسانی یک سال و نیم اخیر به ملت یمن بر پایه منافع و راهبرد آمریکا در منطقه توسط مزدوران عربی‌اش انجام شده است.
سانسور جنایت توسط شیوخ خلیجی
واکنش‌های منطقه‌ای نسبت به این انفجار از جمله در میان متحدان رژیم عربستان سعودی قابل توجه بود. تاکنون معدود کشورها و طرف‌های منطقه‌ای از جمله جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوریه و همچنین حزب‌الله لبنان این جنایت جنگی سعودی‌ها را محکوم کردند. سیدحسن نصرالله گفت عربستان به عمد مرتکب این آدمکشی شده‌است. جبهه خلق برای آزادی و همچنین جنبش الصابرین فلسطین هم در بیانیه‌‌های جداگانه جنایت ددمنشانه ائتلاف سعودی در یمن را محکوم کردند.
 اما دیگر کشورهای منطقه‌ای در سکوت مطلق فرو رفته و حتی در تلاش برای سرپوش گذاشتن به این جنایت هستند. به عنوان مثال شبکه تلویزیونی الجزیره قطر و العربیه عربستان سعودی بدون آنکه کوچک‌ترین اشاره‌ای به این جنایت داشته باشند، تمرکز خود را بر تحولات سوریه گذاشته و به اخبار مربوط به گروه‌های تروریستی سوریه پرداختند. این 2 شبکه ادعا می‌کنند رسانه ملت‌های جهان عرب بوده و صدا و دغدغه مردم علیه حکومت‌ها را پوشش می‌دهند، لیکن درباره تحولات یمن، فلسطین، عربستان و بحرین همواره چشمان خود را بسته‌اند. اما در این بین واکنش اماراتی‌ها جالب بود، بعد از انتشار خبر حمله جنگنده‌های سعودی به صنعا یک پایگاه اماراتی با قطع برنامه خبر خود، ضمن اعلام خبر این حمله، با استناد به بیانیه ائتلاف متجاوز، مدعی شد این حادثه در پی حمله انتحاری صورت گرفته است.
 

اولین پس‌لرزه جنایت‌ سعودی‌ها در صنعا
وزارت دفاع یمن یکشنبه اعلام کرد در عملیات یورشی که توسط ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در الخوبه در جیزان عربستان صورت گرفت، ۲۵ سرباز سعودی کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.  یک منبع نظامی یمنی نیز تصریح کرد در جریان درگیری سربازان سعودی با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پایگاه نظامی الکرس در جیزان، تعدادی از سربازان سعودی کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. این عملیات نیروهای یمنی که در 2 پایگاه الکرس و القرن در جیزان صورت گرفته است، در پاسخ به کشتار دسته جمعی صورت گرفته توسط جنگنده‌های ائتلاف تحت امر عربستان‌سعودی در مراسم ختم در صنعاء انجام شد.
 


Page Generated in 0/0058 sec