printlogo


کد خبر: 165901تاریخ: 1395/7/19 00:00
چهارگوشه

چک: آمریکا مقصر اوضاع سوریه است
در یک چرخش بی‌سابقه سیاسی، رئیس‌جمهوری چک از سیاست مداخله‌جویانه آمریکا در سوریه بشدت انتقاد کرده و آن را غیرمشروع دانست. میلوش زمان در حالی سیاست‌های آمریکا در سوریه را شکست خورده دانسته که مواضع او چرخشی 180 درجه‌ای از سوی یک متحد ناتو به طرف مسکو محسوب می‌شود. زمان همچنین گفته است: «هیچ کس رسماً آمریکا را به سوریه دعوت نکرده است و اگر در سوریه شکست بخورد، مقصر خودشان هستند». رئیس‌جمهور چک با تصریح اینکه هرگونه آتش‌بس در سوریه تنها با «مخالفان میانه‌رو» امکان‌پذیر خواهد بود، عملا به آمریکا و ناتو دهن‌کجی کرده است.

حمله به زن مسلمان در لندن
یک زن محجبه در پایتخت انگلیس مورد حمله 2 مرد قرار گرفت. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، این زن مسلمان 20 ساله در حالی که با یکی از دوستانش ملاقات می‌کرد در خیابانی شلوغ و پرتردد در شمال لندن مورد حمله این دو مرد قرار گرفت و یکی از آنها اقدام به کشف حجاب او کرد. اسکاتلندیارد با اعلام نژادپرستانه بودن این حمله گفته است این زن مسلمان در این حمله مجروح نشده اما بشدت شوک‌زده است.

قتل 2 پلیس آمریکایی
در جریان تیراندازی در ایالت کالیفرنیا 2 افسر پلیس آمریکایی کشته و یک تن دیگر بشدت مجروح شدند. به گفته «برایان ریس» رئیس پلیس منطقه، این حادثه پس از درگیری نیروهای پلیس در شهر پالم استرینگ با افرادی رخ داد که مزاحمت‌هایی برای یک خانواده ساکن این منطقه ایجاد کرده بودند. هنوز عامل قتل2 پلیس که مردی سابقه‌دار بوده دستگیر نشده است.

کشته شدن 10 سرباز ترکیه
در 2 انفجار جداگانه در 2 شهر استان کردنشین حکاری در جنوب شرق ترکیه 18 نفر شامل
10 سرباز کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده در نزدیک یک مرکز پلیس در شهر شمدینان- نزدیک مرز ایران و عراق-17 نفر شامل 9 سرباز کشته و 11 تن دیگر زخمی شدند. یک سرباز دیگر ترکیه نیز در انفجار دیگری در پایگاه نظامی خان‌تپه در شهر چوکورجه کشته شد.

روسیه طرح فرانسه را وتو کرد
روسیه که رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است، قطعنامه پیشنهادی فرانسه را مبنی بر توقف فوری حملات هوایی ضد تروریستی در حلب سوریه وتو کرد. بدین ترتیب فرانسه نتوانست از فرصت کنار کشیدن آمریکا از مذاکرات بر سر آتش‌بس در سوریه استفاده کند. مسکو این قطعنامه را بدین خاطر رد کرده که به اندازه کافی به مشکل ستیزه‌جویانی که با تروریست‌های جبهه فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق) در هم آمیخته‌اند، نپرداخته است. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد توقف حملات هوایی برای تروریست‌های جبهه النصره و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو‌ی همراه آنها «پوششی فراهم می‌کند» و تلویحا فرانسه و دولت‌های غربی را به حمایت از تروریسم متهم کرد. پیش‌نویس فرانسوی‌ها چنان بی‌اهمیت تلقی شد که چین برخلاف گذشته حتی حاضر نشد از وتوی خود استفاده کند و به همراه آنگولا به آن رای ممتنع داد.ونزوئلا تنها کشور به جز روسیه بود که با این قطعنامه مخالفت کرد و بقیه 13 عضو اعضای این شورا نشان دادند متحد آمریکا هستند و رأی مثبت دادند.

13 کشته در توفان آمریکا
توفان سهمگین متیو در سواحل جنوب شرقی آمریکا دست‌کم 13 کشته برجای گذاشته و برق بیش از
2/2 میلیون خانه را قطع کرده ‌است. این توفان از روز جمعه ایالت‌های فلوریدا و جورجیا در جنوب شرقی آمریکا را درنوردید و روز شنبه به ایالت‌‌های کارولینای شمالی و جنوبی رسید و با آنکه سرعتش به نصف سرعت 240 کیلومتری آن در دریای کارائیب تقلیل یافته اما باز هم خسارات زیادی در آمریکا برجای گذاشت. ریک اسکات، فرماندار فلوریدا گفت هم‌اکنون بیش از 6 هزار نفر از ساکنان این ایالت در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0046 sec