printlogo


کد خبر: 165923تاریخ: 1395/7/24 00:00
اخبار

ادامه فروش نفت بالای50 دلار
قیمت نفت به علت کاهش ذخایر سوخت آمریکا به بالای 52 دلار در هر بشکه صعود کرد اما مازاد نفت در جهان همچنان مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.  به گزارش فارس، قیمت نفت دوشنبه گذشته در اثر تصمیم اوپک برای کاهش تولید به بالاترین رقم سال 2016 در نزدیکی 54 دلار در هر بشکه رسید اما پس از افزایش ذخایر نفت آمریکا و افزایش تولید خود اوپک کاهش یافت. همچنین هر بشکه نفت برنت با 36 سنت افزایش 39/52 دلار فروخته شد. نفت‌خام آمریکا نیز با 56 سنت افزایش 51 دلار در هر بشکه معامله شد.  اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت‌خام این کشور برای نخستین بار در 6 هفته گذشته 9/4 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. در همین حال اوپک از افزایش ۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با شهریور امسال خبر داد و قیمت نفت ایران در این ماه را 39/41 دلار اعلام کرد. متوسط قیمت نفت سنگین ایران در 9 ماه نخست 2016 میلادی نیز 14/37 دلار اعلام شده است که حدود 15 دلار کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن بوده است.


تورم روستایی در شهریور؛ ۷/۷ درصد
براساس اعلام مرکز آمار ایران، درصد تغییر شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی در ۱۲ماه منتهی به شهریور 1395 نسبت به دوره مشابه پارسال 7/7 درصد است که در مقایسه با تورم 12 ماه منتهی به مرداد امسال (8 درصد) کاهش یافته است.  به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص کل در شهریور عدد 244 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 1/0 درصد کاهش داشته است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 7/267 رسید که نسبت به مرداد، 7/0 درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» به عدد 4/264 رسید که نسبت به مرداد 8/0 درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم 12 ماهه این گروه 4/6 درصد است.


راه‌اندازی 5 مؤسسه پس‌انداز منطقه‌ای در کشور
با توجه به تاکید دولت برای احیای بافت‌های فرسوده، موسسه ویژه صندوق تامین سرمایه و تسهیلات مسکن برای احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده کشور بزودی راه‌اندازی خواهد شد. محمدهاشم بت‌شکن،‌ مدیرعامل بانک مسکن با بیان این مطلب به فارس گفت: پیشنهاد اولیه راه‌اندازی 7 موسسه پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور ارائه شده تا بتوان به اعطای تسهیلات به شکل منطقه‌ای اقدام کرد. به گفته وی، یکی دیگر از اهداف ایجاد موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای آبادسازی سواحل مکران و مناطق مسکونی این منطقه خواهد بود. بت‌شکن با اشاره به اینکه صندوق تامین سرمایه، موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن هستند که به شکل منطقه‌ای در شعاع جغرافیایی یک استان یا منطقه فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: پیشنهاد بانک مسکن این است که در فاز اول 5 موسسه در کلانشهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز ایجاد شود. مجوز این صندوق‌ها را بانک مرکزی ارائه خواهد کرد و این موسسات اعتباری از جانب بخش خصوصی ایجاد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: فعالان بخش مسکن از جمله انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و عموم مردم می‌توانند سهامدار آن باشند و کسی که سهامدار و سپرده‌گذار است، می‌تواند هم به‌عنوان سپرده‌گذار از سود سپرده‌گذاری و هم به‌عنوان سهام‌دار از نرخ‌هایی که بانک مرکزی تعریف کرد دریافت کند. وی تاکید کرد: سرمایه اولیه تاسیس موسسات در تهران 50 میلیارد تومان و دیگر مراکز استان‌ها و کلانشهرها 30 میلیارد تومان است و  حداکثر سهام بانک مسکن 20 درصد است و 80 درصد پذیره‌نویسی عام خواهد شد.


ایران‌ بیستمین خودروساز جهان
ایران با تولید ۵۶۲ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو در نیمه نخست ۲۰۱۶ به‌عنوان بیستمین خودروساز جهان شناخته شد.
به گزارش انجمن جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در جهان در این مدت به 46 میلیون و 509 هزار دستگاه رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 2 درصدی داشته است. بالغ بر 35 میلیون دستگاه از خودروهای تولیدی در جهان خودروی سواری و بقیه تجاری بوده است. براساس این گزارش، تولید خودروی ایران در نیمه نخست 2016 رشد 2/1 درصدی داشته و به 562 هزار و 374 دستگاه رسیده است. از این رقم 515 هزار و 499 دستگاه مربوط به تولید خودروهای سواری و 46 هزار و 875 دستگاه شامل خودروهای تجاری بوده است.


Page Generated in 0/0050 sec