printlogo


کد خبر: 165931تاریخ: 1395/7/24 00:00
تمام امکانات خدماتی، فرهنگی و اجتماعی برای راهپیمایی میلیونی به کار گرفته می‌شود
آغاز صدور روادید اربعین در ۱۶ استان
ثبت‌نام 260 هزار زائر در سامانه سماح

گروه اجتماعی: معاون عتبات سازمان حج و زیارت درباره شیوه صدور روادید اربعین توضیحاتی ارائه داد. حمید محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون ۲۶۰ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: از روز شنبه 24 مهرماه 12 استان دیگر به جمع 4 استان صادرکننده ویزای زائران اربعین حسینی اضافه می‌شوند. وی افزود: اکنون صدور روادید اربعین حسینی از طریق کنسولگری 4 استان تهران، کرمانشاه، خراسان رضوی و خوزستان انجام می‌شود که با شروع فعالیت دفاتر 12 استان دیگر از روز 24مهر این تعداد به 16 دفتر خواهد رسید. معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اکنون 2هزار و300 دفتر خدماتی دارای مجوز در سراسر کشور امور مربوط به زائران عتبات عالیات را به انجام می‌رسانند، خاطرنشان کرد: متقاضیان سفر به عتبات عالیات بویژه زائران اربعین حسینی باید با هوشیاری، مراقب ترفندهای سودجویان و کلاهبرداران فرصت‌طلب باشند. محمدی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و کلاهبرداری، از هیچ زائری وجه نقد دریافت نخواهد شد و این مهم فقط از طریق سیستم مجاز بانکی در سامانه سماح (سامانه ثبت‌نام زائران عتبات عالیات) به انجام می‌رسد. وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 260 هزار نفر برای حضور در آیین اربعین حسینی در سامانه سماح سازمان حج و زیارت نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: فقط به زائران اربعین حسینی که در سامانه «سماح» ثبت‌نام و مراحل قانونی را طی کرده‌اند، اجازه ورود به عراق داده خواهد شد.
صدور ویزای اربعین در مرزها محال است
«برخی تصور می‌کنند ویزای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین در مبادی خروجی و ورودی توزیع می‌شود در صورتی که چنین برنامه‌ای محال است». مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان این مطلب و با اشاره به امنیت مرزهای زمینی مهران، شلمچه و چزابه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهارداشت: با وجود اینکه امسال شاهد افزایش صددرصدی اعزام زائران در مرزها بودیم و مشتاقان زیارت حضرت امام حسین(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی استقبال پر‌شوری داشتند، خوشبختانه هیچگونه مشکل امنیتی یا خللی برای زائران ایجاد نشد. وی خاطرنشان کرد: زائران کشورمان در دهه اول محرم‌الحرام در سلامت کامل به عتبات عالیات عزیمت کرده و بیشتر آنها در حال بازگشت به کشور هستند که البته حجم این سفرها  نیز بیشتر از مرز مهران انجام گرفته است. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور به همه کسانی که در ایام خاص و بویژه  اربعین حسینی قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند توصیه کرد تا روادید (ویزا) را از طریق دفاتر مجاز و قانونی و براساس تمهیدات اندیشیده‌شده دریافت کنند.
صدور روادید در 16 استان
آقابابایی افزود: متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند ویزای سفر به عتبات عالیات در مبادی خروجی و ورودی مرزهای سه‌گانه نیز توزیع می‌شود در صورتی که چنین برنامه‌ای محال است و صدور ویزای عتبات عالیات فقط از طریق قانونی انجام می‌گیرد. وی تصریح کرد: کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند نیز باید ویزای خود را از طریق نام‌نویسی در سامانه سماح و براساس تدابیر در نظر گرفته شده دریافت کنند و موضوع لغو ویزا یا ارائه آن در مرزها به هیچ‌ عنوان صحت ندارد. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره برنامه‌ریزی صدور ویزای اربعین حسینی عنوان کرد: امسال مراکز صدور ویزای اربعین نسبت به سال‌های قبل زودتر کار خود را آغاز کرده‌اند‌ و تعداد دفاتر صدور ویزا نیز افزایش یافته است. به گفته آقابابایی، 4 مرکز سفارتخانه و کنسولگری عراق در شهرهای تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز صدور ویزا را از چندی قبل آغاز کرده‌اند و 12 مرکز دیگر در هفته جاری صدور ویزا را برای متقاضیان سفر اربعین حسینی آغاز می‌کنند. وی یادآور شد: زائران عتبات عالیات باید هر‌چه زودتر مراحل نام‌نویسی و صدور روادید را انجام دهند و کارهای خود را به روزهای نزدیک به اربعین حسینی موکول نکنند. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور همچنین نسبت به فعالیت دفاتر غیرمجاز صدور ویزای اربعین حسینی هشدار داد و افزود:‌ برخورد با دفاتر غیر‌مجاز به طور جد انجام می‌گیرد و تاکنون برخی از آنها پلمب شده‌اند اما مردم نیز باید نسبت به وعده‌های فریبنده این دفاتر هوشیار باشند.
تعهد 192 میلیونی بیمه زائران
همچنین براساس اعلام مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت سقف تعهد بیمه زائران اربعین امسال ۱۹۲ میلیون تومان است. محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در این باره عنوان کرد: کلاهبرداران با دادن وعده اخذ ویزای ارزان‌قیمت و بیمه با بالاترین تعهدات مالی درصدد وسوسه کردن زائران اربعین حسینی هستند. مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت افزود: اجازه تردد به خاک عراق فقط به زائرانی داده خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و مراحل قانونی را انجام داده باشند. به گفته نظافتی، سقف تعهد بیمه برای زائران اربعین امسال 192 میلیون تومان است.
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت همچنین نرخ صدور روادید اربعین را 40 دلار و بیمه زائران با خدمات پزشکی را 25 هزار تومان اعلام کرد.


Page Generated in 0/0047 sec