printlogo


کد خبر: 165974تاریخ: 1395/7/24 00:00
حملات متعدد دولتی و تروریستی به سوگواران حسینی در روز عاشورا
عزای سرخ از افغانستان تا نیجریه

گروه بین‌الملل: ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین(ع) با حملات خونین به مراسم عزاداری شیعیان در آفریقا و آسیا همراه بود که طی آنها دست‌کم  50 تن به شهادت رسیدند.
پلیس مالزی در ادامه تحرکات شیعه‌ستیزانه خود تحت نفوذ دلارهای سعودی، شب تاسوعا با حمله به حسینیه باتو کیو بیش از ۵۰ تن از عزاداران حسینی را که اکثرا پاکستانی بودند بازداشت و روانه زندان کرد.
این در حالی بود که طی یک حرکت بزرگ و وحدت‌آفرین برخی رهبران اهل سنت [غیرسلفی] در پاکستان به حمایت از مراسم سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا پرداختند. شخصیت‌های اهل تسنن پاکستان شامل رهبران جماعت اسلامی این کشور اعلام کردند در جلوی هیات‌های عزاداری حرکت می‌کنند و سپری امنیتی تشکیل می‌دهند تا در صورت حمله تروریستی ابتدا آنها هدف قرار بگیرند و بدین صورت از برادران شیعه خود حفاظت کنند. این حرکت وحدت‌آفرین موثر افتاد و در حالی که موج وسیعی از حملات به مراسم سوگواری شیعیان از ابتدای دهه محرم امسال بویژه در کویته به راه افتاده و ده‌ها تن از جمله 4 زن را قربانی کرده بود، مراسم تاسوعا و عاشورا در پاکستان بدون حمله خاصی برپا شد. علاوه بر این، پلیس پاکستان انبار مهماتی را در زیرزمین خانه‌ای مسکونی در منطقه «عزیز‌آباد» شهر کراچی متعلق به گروه‌های وهابی کشف کرد که حاوی میلیاردها دلار سلاح برای حمله به شیعیان بود. اما خونین‌ترین حملات ضد شیعه محرم امسال به دست گروه تروریستی ـ صهیونیستی داعش و گروه‌های تحت بیعتش بویژه در افغانستان و نیجریه صورت گرفت.
روز عاشورا در شهر بلخ در شمال افغانستان، دست‌کم ۱۴ عزادار حسینی بر اثر بمب‌گذاری در پایه یک تیر انتقال برق در مسیر حرکت دسته شهید شدند. شاخه داعش افغانستان مسؤولیت این جنایت را بر عهده گرفت. پیش از آن عصر روز تاسوعا(سه‌شنبه) نیز 16 عزادار حسینی از جمله 2 کودک در حمله به زیارتگاه سخی در کابل به شهادت رسیده و 26 تن مجروح شده بودند. اما در عراق برنامه‌های وسیع تروریست‌های داعش برای حمله به زائران چند میلیونی کربلا طی دهه اول محرم ناکام ماند و تنها گروهی محدود از عزاداران در استان صلاح‌الدین مورد حمله قرار گرفتند. همچنین داعش ظهر عاشورا 2 جوان اهل موصل را به  جرم بالا بردن پرچم امام حسین(ع) در ملأعام گردن زد. اما در سوریه تروریست‌های به‌اصطلاح میانه‌رو مورد حمایت غرب روز سه‌شنبه (تاسوعا)  3 گلوله خمپاره به اطراف حرم حضرت رقیه(س) شلیک کردند. این حملات زمانی رخ دادند که حرم دختر امام حسین(ع) در شب عاشورا میزبان برگزاری آیین شیرخوارگان بود و صدها سوری در داخل و بیرون حرم حضور داشتند اما این حملات، خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشت. در شمال سوریه نیز  مردم مظلوم شهرک‌های تحت محاصره کفریا و الفوعه زیر آتش تک‌تیراندازها و خمپاره‌های تروریست‌ها، مراسم عاشورای حسینی را به شکل دسته و تعزیه بر پا کردند. پیر و جوان در این مراسم با شعار «صبر و پیروزی» بر ادامه راه امام حسین(ع) و ایستادگی در برابر ظالمان زمانه تاکید کردند.
صفحه 15 را بخوانید


Page Generated in 0/0050 sec