printlogo


کد خبر: 165987تاریخ: 1395/7/25 00:00
وزیر بهداشت در گفت‌و گو با «وطن‌امروز» خبر داد
پیشنهاد تشکیل یگان انتظامات حوزه سلامت
هاشمی: نصب اطلاعیه‌های هشدار به ارباب رجوع را نمی‌پسندم، دستور جمع‌آوری دادم

حامد نجفی‌مهر: «هرکس با توجه به سمت، به کارکنان وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی درحال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به 3 تا 6 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود». این بخشی از اطلاعیه‌ای است که این روزها در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی مقابل چشم مراجعه‌کنندگان و بیماران خودنمایی می‌کند. این در حالی است که در بسیاری از بیمارستان‌ها تابلوی دیگری با مضمون منشور حقوقی بیمار هم نصب شده و افراد هنگام مراجعه به مراکز درمانی با این تضاد مواجه می‌شوند که بیمار دارای حق و حقوقی است که باید از سوی کادر درمانی رعایت شود یا اینکه پرسنل بیمارستان از مصونیت ویژه‌ای برخوردارند که بیماران و خانواده‌های آنها باید با در نظر گرفتن عواقبی مانند شلاق و زندان آن را رعایت کنند! موضوع نصب اطلاعیه‌ها و اعلام هشدار به مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی، چندی پیش در قالب گزارشی در گروه اجتماعی«وطن‌امروز» مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما عدم انجام اقدامی برای جمع‌آوری آنها از سوی وزارت بهداشت و دریافت تماس‌های متعدد مردمی پیرامون این موضوع و ارائه پیشنهاد جمع‌آوری این اطلاعیه‌ها از سوی مردم، باعث شد بار دیگر ماجرای نصب این اطلاعیه‌ها را از سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و  ایرج حریرچی، قائم‌مقام و سخنگوی این وزارتخانه جویا شویم.
نصب اطلاعیه به شیوه تابلو!
این روزها در برخی بیمارستان‌های دولتی اطلاعیه‌هایی حاوی بخشی از ماده 609 قانون مجازات اسلامی به شیوه‌ای مشخص و در اصطلاح تابلو مقابل چشم بیماران و افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند نصب شده است. صندوق بیمارستان، داروخانه و اورژانس که از بخش‌های پرتردد مراکز درمانی به حساب می‌آیند و ارتباط مستقیم با ارباب رجوع دارند جزو بخش‌هایی هستند که در کنار برگه‌های گوناگون و اطلاعیه‌های بهداشتی و درمانی که به در و دیوار چسبانده‌اند یک اطلاعیه ویژه با خط درشت هم نصب کرده‌اند که توهین به کادر بیمارستان می‌تواند حبس یا جریمه نقدی به همراه داشته باشد.
قدم اول، اخطار اول!
این در حالی است که باید این نکته را هم در نظر داشت که به طور حتم مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌ها از روی اضطرار صورت گرفته و فرد هنگام دریافت خدمات از این مراکز  به اندازه کافی از درد بیماری و دغدغه‌های این موضوع در عذاب است، بنابراین نیازمند توجه ویژه آن هم به صورت همه‌جانبه از نظر روحی و جسمی است. مراجعه به بیمارستان و رساندن فرد بیمار به مراکز درمانی تنها به امید دریافت خدمات مطلوب و رهایی از خطر انجام می‌شود و خانواده‌ها هنگامی که ناگزیر پا در مسیر بیمارستان گذاشته‌اند، انتظاری جز دریافت کمک و حمایت همه‌جانبه ندارند اما تذکر به مراجعه‌کنندگان و به نوعی اعلام هشدار به آنها شوکی است که هنگام ورود به بیمارستان یا مراکز درمانی دولتی به بیمار و همراهانش وارد می‌شود.
آموزش؛ شاه‌کلید حل معما
همچنین نباید فراموش کرد که سابقه رفتار کادر درمانی و مردم در مقابل هم نشان می‌دهد برخی بیماران یا خانواده‌های آنها به دلیل مشکلاتی که عامل مراجعه آنها به مرکز درمانی بوده است کنترل خود را از دست داده و با پرسنل بیمارستان درگیر شده‌اند. براین اساس مدیریت بیمارستان‌ها هم با این توجیه که چنین اطلاعیه‌هایی می‌تواند مانع از بروز درگیری شود مجوز نصب آنها را بر در و دیوار بیمارستان صادر کرده‌اند. در عین حال این اطلاعیه‌ها با استناد به یک ماده قانونی تنظیم شده و در سایر ادارات و سازمان‌ها هم به چشم می‌خورد اما نکته اینجاست که جو حاکم بر مراکز درمانی به هیچ‌وجه با تذکر و ابلاغ هشدار سازگار نیست. بویژه اینکه پس از اجرای طرح تحول سلامت انتظارها از این حوزه بیشتر شده و با در نظر گرفتن اهداف این طرح و رعایت هرچه بیشتر حقوق بیمار، مردم خواهان تحقق این موضوع هستند که بیمار هنگام مراجعه به مراکز درمانی دردی جز رنج بیماری نداشته باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد آموزش کادر بیمارستان در زمینه بالا بردن صبر و تحمل آنها می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای حذف این اطلاعیه‌ها مورد توجه باشد.
مخالفت وزیر با نصب اطلاعیه‌های هشدار
«هرچند نصب این اطلاعیه‌ها قانونی است اما ابلاغ هشدار به بیمار، نا بجا و به نوعی کج‌سلیقگی است». این موضوعی است که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هم ضمن تایید آن به «وطن‌امروز» می‌گوید: به عنوان وزیر بهداشت نصب چنین اطلاعیه‌هایی را نمی‌پسندم و در جلسه با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کردم که این اطلاعیه‌ها را جمع‌آوری کنند.
هاشمی با اشاره به دلایل نصب این اطلاعیه‌ها می‌افزاید: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها دلایلی مانند بروز درگیری بین کادر بیمارستان و خانواده‌های بیماران را مطرح می‌کنند که من این دلایل را هم نمی‌پسندم و معتقدم این اطلاعیه‌ها جمع‌آوری شود بهتر است. وزیر بهداشت راهکار اصلی ساماندهی این موضوع را راه‌اندازی یگان انتظامات حوزه سلامت دانست و خاطرنشان کرد: درصدد سامانبخشی به حراست بیمارستان‌ها هستیم و امیدواریم ستاد فرماندهی کل قوا با پیشنهاد مشترک ما و نیروی انتظامی مبنی بر راه‌اندازی یگان انتظامات حوزه سلامت موافقت کند تا بهانه‌ای برای برخی همکاران ما وجود نداشته باشد که به مردم تذکر دهند.
آموزش کادر درمانی و تفاهم مشترک
«بیمار هنگام مراجعه به بیمارستان دارای شرایط خاص است و باید توجه به این موضوع و فراهم آوردن فضای آرامش برای وی و همراهانش در دستور کار کادر درمانی قرار گیرد». ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» می‌گوید: نصب این اطلاعیه‌ها سابقه چندین ساله دارد اما به نظر من مناسب با فضای بیمارستان و مراکز درمانی نیست و نباید در این مراکز نصب شود.
به گفته حریرچی، میزانی از خشونت در سطح جامعه وجود دارد اما بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید از سطح استاندارد جامعه در این زمینه بالاتر باشند و لازم است نواقصی که در این‌باره در بیمارستان‌ها وجود دارد بر طرف شود.
قائم‌مقام وزیر بهداشت می‌افزاید: برای حذف این اطلاعیه‌ها باید ارائه‌دهندگان خدمت مانند پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و ماموران حراست بیمارستان‌ها را آموزش دهیم تا براساس محیط تفاهم و درک مشترک خدمات ارائه دهند.
 


Page Generated in 0/0054 sec