printlogo


کد خبر: 166007تاریخ: 1395/7/25 00:00
بین‌النهرین

تهدیدهای اردوغان درباره موصل
حکیم: صبر ما را آزمایش نکنید
تحولات میدانی نشان می‌دهد حمله سراسری به شهر موصل بزودی آغاز می‌شود؛ نیروهای ائتلاف بین‌المللی حمله هوایی به مواضع تروریست‌های داعش در اطراف موصل را تشدید کرده‌اند و ارتش عراق از محورهای شمالی و شرقی به‌سمت این شهر در حال پیشروی است. اصرار ترکیه به مشارکت در آزادسازی موصل با مخالفت شدید دولت مرکزی عراق مواجه شده است؛ مقام‌های ارشد 2 کشور طی روزهای گذشته بر سر این موضوع جدال لفظی سختی با هم داشته‌اند. وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه با احضار مجدد سفیر ترکیه در بغداد، در پیامی تند و شدیداللحن به اظهارات و مواضع رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد. در این میان، وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور همتای ترکیه‌ای‌شان، روز پنجشنبه نشستی را با محور سوریه و عراق برگزار کردند. وزیران خارجه ترکیه و سعودی در پایان این نشست مدعی شدند مشارکت نیروهای الحشدالشعبی (بسیج مردمی عراق) در عملیات آزادسازی موصل، فاجعه‌بار خواهد بود! در همین ارتباط عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: چه کسی به شما حق قیمومیت بر عراق و مردم این کشور را داده است که جلسه‌ای را برای بررسی اوضاع عراق بدون حضور عراقی‌ها برگزار کنید. وی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست ریاض خواست آزمودن صبر عراقی‌ها را کنار بگذارند، زیرا صبر آنها حد و اندازه‌ای دارد. از سوی دیگر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز با ابراز تعجب از دخالت‌های عربستان و ترکیه در امور داخلی عراق با نزدیک شدن عملیات آزادسازی شهر موصل از سیطره گروه تروریستی داعش، گفت: وقتی داعش وارد عراق شد و شهرهای ما را ویران کرد، کجا بودید؟ العبادی تاکید کرد: این دخالت آنها مشکوک و غیرقابل قبول است و اجازه آن را نخواهیم داد. می‌خواهیم سرزمین خود را آزاد کنیم و نباید در امور داخلی ما دخالت کنید. این در حالی‌ است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر بر مشارکت ارتش کشورش در عملیات نیروهای عراقی علیه داعش در موصل اصرار کرد. اردوغان روز جمعه تهدید کرد اگر دولت عراق و ائتلاف بین‌المللی با حضور کشورش در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کنند، نقشه‌های جایگزین توسط آنکارا اجرا خواهد شد.  برآورد می‌شود حدود 2 هزار نظامی ترکیه در منطقه خودمختار کردستان عراق و نزدیک موصل حضور دارند و طبق برخی گزارش‌ها قرار است تعداد آنها افزایش یابد. در همین راستا، محمد کیانی، مسؤول نهاد رهبری جبهه دموکراتیک مردمی در منطقه کردستان اعلام کرد ترکیه یک هفته پیش یک پایگاه جدید در منطقه العمادیه در استان دهوک ایجاد کرده است.

توافق عربستان و آمریکا برای خروج امن تروریست‌ها از موصل
همزمان با این سنگ‌اندازی دولت اردوغان در مسیر عملیات موصل، یک منبع نظامی دیپلماتیک در مسکو فاش کرد آمریکا و عربستان توافق کرده‌اند عناصر گروه تروریستی داعش بتوانند- پیش از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل در شمال عراق- در سایه امنیت از این شهر خارج شده و به سوریه بروند. این منبع تصریح کرد: طرح آمریکا و عربستان شامل انتقال عناصر داعش از موصل به سوریه است و بیش از 6 هزار نفر از عناصر این گروه از شهر موصل به مناطق شرقی سوریه منتقل خواهند شد تا در عملیات هجومی بزرگی با هدف تصرف دو شهر دیرالزور و تدمر شرکت داشته باشند.

حمله به عزاداری شیعیان در بغداد
در تحولی دیگر در عراق، روز شنبه انفجار در یک مجلس عزاداری شیعیان در منطقه شعب در بغداد، دست‌کم 31 کشته برجای گذاشت.  طبق این گزارش، یک عامل انتحاری وابسته به داعش مواد منفجره همراه خود را در یک مجلس عزاداری منفجر کرد که در این انفجار همچنین ده‌ها تن زخمی شدند. این انفجار در خیمه‌ای که به مناسبت عزاداری عاشورای حسینی در میان بازاری شلوغ برپا شده بود، روی داد.

کودتای نافرجام داخلی در داعش
منابع عراقی و شاهدان عینی در موصل خبر داده‌اند که اخیرا گروه داعش ده‌ها نفر را که سعی داشتند علیه این گروه کودتا کنند شناسایی و اعدام کرده است. بنا به این گزارش، هفته گذشته تروریست‌های داعش متوجه رد و بدل شدن برخی پیام‌ها شدند و پس از دستگیری یکی از اعضای کودتا، مشخص شد آنها قصد داشتند هنگام عملیات نیروهای عراقی در موصل، از داخل شهر به آنها کمک کنند. در بین این افراد، معاون محلی ابوبکر البغدادی نیز حضور داشت.


Page Generated in 0/0060 sec