printlogo


کد خبر: 166070تاریخ: 1395/7/26 00:00
کسی حواسش به آپارات نیست؟!
ترویج زیرپوستی سبک‌های غلط زندگی

این روزها تاک‌شوهای زیادی را می‌توان در «آپارات» دید. برنامه‌هایی که با پرداخت‌های متفاوت و گاهی نامنطبق با هنجارها و معیارهای جامعه، سعی در جذب مخاطبان دارند. از مجری‌های تشنه مطرح شدن گرفته تا جوانانی که در سودای پول و شهرت هستند؛ همه در این فضا به دنبال سوژه‌هایی هستند که می‌توان در «آپارات» بدون التزام به چارچوب‌های متعارف جامعه ایرانی از آنها حرف زد، حالا می‌خواهد «سینمای فیلمفارسی» باشد یا «پسرها و دخترهای پرفالوور اینستاگرام» یا «موسیقی‌های دست چندم و ضعیف». «چیزگپ» یکی از تاک‌شوهای پربازدید در «آپارات» است که با انتشار 6 قسمت توانسته حدود 500 هزار بازدید داشته باشد. «چیزگپ» که در کانال رسمی شبکه اجتماعی «چیز» در آپارات به نمایش درمی‌آید، تاک‌شویی با محوریت گفت‌وگو با دختران و پسران مشهور در اینستاگرام است. تاک‌شویی با حضور پسران روسری به سر و دختران بدون روسری در اینستاگرام که پر است از شوخی‌های عجیب که به سبب هنجارهای پذیرفته‌شده مردم ایران فرصت حضور در جامعه حقیقی و حتی شاید در میهمانی‌های خانوادگی ندارد اما با کمک آپارات در فضای مجازی فرصت بروز جدی‌تری پیدا کرده‌اند. «چیزگپ» با گفت‌وگو با چهره‌های مشهور فضای مجازی در صفحه‌ای که توسط «آپارات» رسمی شناخته شده است، توانسته در جهت ارضای میل شهرت‌طلبانه سوژه‌های خود که مستعد و متمایل به این ماجرا بودند و پیش از این به واسطه برخی رفتارهای خاص شهرتی محدود کسب کرده بودند، قدم بردارد. امروز «آپارات» تریبون موفقی برای این افراد شده است تا فارغ از قضاوت درباره درستی یا غلط بودن عمل سوژه‌هایش، تاثیر آنان را در مسیری که هستند شدت بخشد. بعضی از این افراد شوخی‌های رکیک ماندگاری از خود به یادگار گذاشته‌اند. هیپ‌هاپ تا رپ؛ این مجموعه که در یکی از کانال‌های غیررسمی «آپارات» منتشر می‌شود درباره آخرین اخبار موسیقی رپ در ایران است. تاکنون موسیقی رپ در ایران جز چند استثنا، مجاز شمرده نشده است و از آن به عنوان موسیقی زیرزمینی یاد می‌کنند. « هیپ‌هاپ تا رپ» مجموعه‌ای است که تاکنون در «آپارات» توانسته 100 هزار بیننده داشته باشد. آپاراتچی؛ نخستین‌بار خبر این تاک‌شو با عنوان «آپاراتچی؛ رقیب تازه برنامه‌های سینمایی» و «جواد یحیوی پس از 7 سال ممنوع‌التصویری مقابل دوربین رفت» در رسانه‌ها مطرح شد. پس از خاتمه یافتن مجموعه «دید در شب» رضا رشیدپور، این‌بار جواد یحیوی به میدان آمد تا پنجشنبه هر هفته راس ساعت 22 ویدئویی از گفت‌وگوهایش با اهالی سینما را رونمایی کند. «شبنم مقدمی و حرف‌های تند آقای حسینی»، «جدی‌ترین حرف‌های مهران غفوریان»، «رضا عطاران از برند بودن، تتلو و GEM می‌گوید» تعدادی از تیترهایی است که «آپاراتچی» برای ویدئوهایش انتخاب کرده تا بتواند در 13 قسمت حدود 700 هزار بازدید داشته باشد. «چارگوش» عنوان  برنامه دیگری با محوریت موسیقی است که در آن علاوه بر گفت‌وگو با خواننده‌های مجاز و برخی اوقات خواننده‌های موسوم به زیرزمینی، بخشی به عنوان استعدادیابی دارد که مشوق جوانان برای فراگیری انواع موسیقی است. این برنامه که ابتدا با اجرای احسان کرمی و آزاده صمدی آغاز شد، با حضور یک خواننده‌ بشدت پرحاشیه دچار تغییر و تحولاتی شد. سایت Beeptunes به عنوان یکی از وبگاه‌های فروش و دانلود مجاز آهنگ و موسیقی در ایران، حامی و همکار «چارگوش» است.  گیتار شکسته؛ «گیتار شکسته» جدیدترین تاک‌شویی است که قرار است توسط «آپارات» به صورت اختصاصی پخش شود. در متنی که همراه تیزر این برنامه که با تیتر « برنامه گیتار شکسته، بزرگان سینمای قبل از انقلاب» منتشر شده است، آمده:
« گفت‌وگوهای جذاب و تکرار نشدنی فرشید نوابی با 30 نفر از بزرگان سینمای ایران و ناگفته‌های پنهان آنها تا سال 1357 که هیچ‌گاه نشنیده‌اید. جهت اسپانسرینگ با شرکت صبا ویژن تماس بگیرید». سینمای قبل از انقلاب عموماً مشهور به سینمای فیلمفارسی بوده است و برخی فیلمفارسی را به 2 دسته فیلمفارسی خوب و بد تقسیم می‌کردند که وزن فیلمفارسی بد را در سینمای قبل از انقلاب برجسته‌تر می‌دانستند. باید دید آپارات و شرکت صبا ویژن که به صورت رسمی اما با ژست اعلامی غیررسمی خیلی از مرزها را شکسته به سراغ کدام دسته از فعالان عرصه فیلمفارسی می‌رود.


Page Generated in 0/0058 sec