printlogo


کد خبر: 166086تاریخ: 1395/7/26 00:00
چهارگوشه

ترس ولیعهد تایلند از پادشاهی
ولیعهد 64 ساله تایلند به‌رغم گذشت 4 روز از مرگ پدرش همچنان از تاجگذاری طفره می‌رود. پنجشنبه گذشته بهومیبول آدولیادی، قدیمی‌ترین رئیس حکومت در جهان پس از 7 دهه پادشاهی تایلند در 88 سالگی درگذشت اما پسرش ماها واجیرالونگکورن اعتماد به نفس لازم برای تکیه زدن بر جای پدر را ندارد و با وجود اصرار نخست‌وزیر نظامی این کشور برای به دست گرفتن قدرت، خواستار به تعویق افتادن مراسم تاجگذاری خود به مدت یک سال شده است. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم آمادگی ماها واجیر برای پادشاهی، محبوبیت بی‌حد و حصر پدر تاجدارش بوده است به طوری که مردم او را به چشم یک موجود فرازمینی نگاه می‌کردند و حال ولیعهد نمی‌خواهد این تصور عمومی از جایگاه پادشاهی را خدشه‌دار کند. بدین ترتیب دست‌کم تا سال آینده پرم تینسولانوندا 96 ساله، کهنه‌کار‌ترین مشاور پادشاه درگذشته تایلند، به عنوان نایب‌السلطنه موقت انجام وظیفه خواهد کرد.

درگذشت 17 حاجی افغان
وزارت حج و اوقاف افغانستان از درگذشت ۱۷ زائر افغان خانه خدا در عربستان خبر داد. با پایان روند بازگشت زائران افغان از عربستان، وزارت حج و اوقاف این کشور اعلام کرد که 17 زائر اعزامی به موسم حج عمره  امسال درگذشته‌اند. به گزارش تسنیم، داعی الحق عابد، معاون مالی و اداری وزارت حج و اوقاف افغانستان گفته است که امسال 24 هزار زائر و یکهزار و 50 کارمند وزارت‌های حج و اوقاف، بهداشت و برخی ادارات دیگر دولتی در مراسم حج حضور داشتند.

انفجار انتحاری در جنوب ترکیه
براثر انفجار 2 عامل انتحاری در غازی آنتپ در جنوب ترکیه 8 نیروی پلیس کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. براساس این گزارش، روز گذشته در منطقه شاهین بی‌غازی آنتپ زمانی که نیروهای پلیس در حال انجام عملیات ضد داعش بودند تروریست‌هایی که در یک منزل مخفی شده بودند خود را منفجر کردند که در این حادثه 8 پلیس کشته و ۱۰ تن زخمی شدند. در همین راستا فرماندار غازی آنتپ اعلام کرد: در طول چند روز اخیر اخباری مبنی بر احتمال وقوع بمب‌گذاری در گردهمایی علوی‌ها گزارش شده بود.

استعفای دولت کویت
دولت کویت یکشنبه رسما استعفای خود را به امیر کشور تقدیم کرد. منابع آگاه اعلام کردند پس از اختلافات دولت کویت با پارلمان، دولت کویت رسما استعفای خود را تقدیم امیر کشور کرد. این منابع گفتند دولت پیش‌تر نیز از تصمیم خود برای استعفا خبر داده بود که علت این تصمیم اختلافات شدید با پارلمان بوده و کابینه در نشست فوق‌العاده خود که دیروز در کاخ بیان برگزار شد تصمیم خود را برای تقدیم استعفا به امیر کشور گرفت. در همین حال اخباری مبنی بر انحلال پارلمان در آینده‌ای نزدیک مطرح است.


صدامک به دست‌بوس نتانیاهو رفت
تارنمای مجله «المنار» فلسطین روز شنبه به نقل از منابع آگاه ادعا کرد «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد سعودی موسوم به صدامک پنجشنبه هفته گذشته تماسی تلفنی با «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، این وبگاه در ادامه نوشت بن سلمان همچنین 2بار با نتانیاهو دیدار داشته که یکی از این دیدارها در شهر «ایلات» برگزار شده است. در این تماس تلفنی روابط میان ریاض و تل‌آویو، پرونده سوریه و لبنان، هماهنگی امنیتی محکم میان طرفین، خرید سلاح از رژیم صهیونیستی با هدف ادامه حمایت ریاض از گروه‌های تروریستی و حمله به یمن مورد بحث قرار گرفته است. المنار سپس نوشت: نتانیاهو و محمد بن سلمان همچنین با فراهم کردن مقدمات لازم برای یک دیدار عربستانی- اسرائیلی در سطح عالی و در آینده نزدیک توافق کردند.


Page Generated in 0/0051 sec