printlogo


کد خبر: 166110تاریخ: 1395/7/26 00:00
پارلمان

اعلام وصول سؤال  ۳ نماینده مجلس از وزیر اطلاعات
هیات‌رئیسه مجلس سوال ۳ نماینده مجلس از وزیر اطلاعات درباره اقدامات این وزارتخانه در برخورد با پروژه نفوذ در جامعه‌های علمی کشور را اعلام وصول کرد. به گزارش تسنیم، غلامرضا کاتب، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (25 مهر) قوه مقننه طرح‌ها و لوایحی را که برای اعلام وصول به هیات‌رئیسه پارلمان واصل شده، قرائت کرد. بر این اساس لایحه اصلاح تبصره86 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم و لایحه استفساریه ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 اعلام وصول شد. عضو هیات‌رئیسه همچنین سوال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد، حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و حسینعلی حاجی‌دلیگانی از وزیر اطلاعات درباره اقدامات این وزارتخانه در برخورد با پروژه نفوذ در جامعه‌های  علمی کشور را اعلام وصول کرد. همچنین طرح قانونی اصلاح برخی مواد مربوط به قوانین تعزیرات حکومتی که به امضای 39 نفر از نمایندگان رسیده است و طرح قانونی عادی عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی که به امضای 32 نفر از نمایندگان رسیده است، از سوی عضو هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

پافشاری مجلس بر کاهش نظارت شورای نگهبان!
مجلس شورای اسلامی به دنبال کاهش دامنه نظارت استصوابی شورای نگهبان است. پس از اعاده طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان به مجلس که خواستار عدم اظهارنظر این شورا درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات پس از تایید صحت انتخابات شده بود، مجلس با اصلاح این طرح استفساریه، مجددا مقرر کرد شورای نگهبان پس از اعلام نظر قطعی و نهایی خود درباره صلاحیت یک نامزد و اعلام صحت انتخابات، نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد داشته باشد. به گزارش فارس، در موضوع این استفساریه آمده است: با توجه به مفاد تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/78 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را درباره تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد، آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابات مربوط صلاحیت منتخب را رد و به این وسیله آرای او را باطل کند؟ وکلای ملت در پاسخ به این استفساریه با 151 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع اعلام کردند پس از تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان،این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

گزارش برجامی مجلس نهایی شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از نهایی شدن گزارش ۶ماهه اجرای برجام خبر داد و گفت: این گزارش تا آخر این هفته به هیات‌رئیسه مجلس ارائه می‌شود. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با مهر، افزود: این گزارش بعدازظهر روز گذشته در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه و قرائت شد. وی افزود: پس از بررسی و تصویب گزارش در صحن کمیسیون، این گزارش تا آخر هفته به هیات‌رئیسه مجلس تحویل می‌شود تا برای قرائت در صحن علنی بهارستان در نوبت قرار گیرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سرفصل‌های این گزارش گفت: گزارش کمیته هسته‌ای درباره روند ۶ ماهه اجرای برجام در 7 بخش شامل مقدمه، تعهدات ایران، تعهدات 1+5، تحریم‌های گذشته، تحریم‌های جدید، ارزیابی روند اجرا و پیشنهادات کمیسیون تنظیم شده است. به گفته نقوی‌حسینی، گزارش ۶ ماهه روند اجرای توافق هسته‌ای، براساس 2 گزارش 3 ماهه ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه، بازدیدهای میدانی، گزارش‌های مکتوب دستگاه‌های مرتبط با اجرای برجام و شروط مدنظر در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و مصوبه شورایعالی امنیت ملی تهیه شده است.


Page Generated in 0/0053 sec