printlogo


کد خبر: 166172تاریخ: 1395/7/28 00:00
سیامک نمازی، باقر نمازی و نزار زکا، سرشبکه‌های نفوذ در ایران هر کدام به 10 سال حبس محکوم شدند
یوم‌الحساب

گروه سیاسی: به‌رغم فشارهای همه‌جانبه به دستگاه قضا برای آزادی برخی متهمان دانه‌درشت شبکه‌های نفوذ آمریکا در ایران، اما قوه‌قضائیه بر مجازات این عوامل نفوذی در ایران پافشاری کرده است به‌گونه‌ای که براساس اطلاعاتی که برخی منابع آگاه داده‌اند، حکم مجازات متهمان دانه‌درشت نفوذ در ایران صادر شده است. این متهمان دانه‌درشت عبارتند از باقر و سیامک نمازی که شبکه‌ای از نایاک در آمریکا تا شرکت‌های خدماتی پیامکی در ایران را مدیریت می کردند. همچنین نزار زکا، مجرم آمریکایی- لبنانی که فعالیت‌های مجرمانه‌ای در حوزه‌های اجتماعی بویژه در حوزه تحرکات ساختارشکنانه زنان داشته، در زمره مجرمانی است که حکم مجازات‌شان صادر شده است. بر این اساس و به گزارش خبرگزاری‌ها یک منبع آگاه از صدور حکم تعدادی از محکومان امنیتی خبر داد و گفت: سیامک و محمدباقر نمازی هرکدام به 10 سال حبس و نزار زکا نیز به 10 سال حبس به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا محکوم شدند. این منبع آگاه تصریح کرد: همچنین
«ع.الف» به 10 سال، «ع.ص» 10 سال و «ن.ز» نیز به 5 سال حبس محکوم شده‌اند.  محمدباقر نمازی، از کارگزاران رژیم پهلوی به همراه فرزندش سیامک، بنیانگذار و مدیر بزرگ‌ترین باند مافیایی کشور، چند ماه پیش بازداشت شده‌ بودند. سیامک نمازی بنیانگذار و مدیرعامل سابق شرکت «آتیه بهار» مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی کرسنت دوبی و دلال مشهور این شرکت است. نام وی به عنوان یکی از افراد مربوط به پرونده قرارداد کرسنت مطرح شده است با این حال اما تمرکز نهادهای اطلاعاتی بر فعالیت‌های این شخص نشان داد او حلقه وصل بسیاری از شرکت‌های تجاری در ایران است. شرکت‌هایی که با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد هرکدام بخش‌هایی از یک ابرشبکه بزرگ نفوذ در داخل ایران هستند. توجه نهادهای امنیتی به سیامک نمازی زمانی جدی‌تر شد که فعالیت‌های این فرد آمریکایی- ایرانی در دوران تحریم‌ها بسیار گسترده شد. بویژه در ماجرای تحریم دارویی، اتهامات فراوانی درباره تنگ شدن حلقه تحریم دارویی ایران درباره وی مطرح شده است. البته بررسی‌های بیشتر نشان داد او که به همراه باقر نمازی، پدرخود، از اوایل دهه 70 فعالیت‌های تجاری خود در ایران را آغاز کرده بود، بیشتر در حوزه زنان، جوانان و فعالان کارآفرین فعالیت می‌کرد. فعالیت‌هایی که هدف پنهان آن شناسایی الگوهای رفتاری مردم ایران و سپس انتقال آن به دولتمردان آمریکایی و نهادهای عمومی در آمریکا بود. سیامک نمازی در یکی از سخنرانی‌های خود در آمریکا مدعی شده بود نتیجه انتخابات مجلس ششم در ایران را از چند ماه قبل از برگزاری تخمین زده است.  سیامک نمازی سال 2010 (1389) در سایت YGL به‌عنوان یکی از اعضای هیات اجرایی «انجمن مدیران بین‌المللی ایران» در امارات، عضو فعال شبکه معرفی می‌شود. به ادعای «دیلی‌بیست»، وی همچنین به همراه «تریتا پارسی» مشاور سابق «باب نی» نماینده کنگره آمریکا، مؤسسه «نایاک» (شورای ملی آمریکاییان ایرانی‌تبار) را در سال 1380 بنیانگذاری کرد. نایاک در دولت باراک اوباما به عنوان حلقه واسط میان دولت آمریکا و ایران به صورت جدی به کار گرفته شد. برخی نشانه‌ها درباره نقش‌آفرینی نایاک و سیامک و باقر نمازی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در دولت حسن روحانی وجود دارد. نمازی فعالیت‌های گسترده‌ای هم در ایران و آمریکا انجام داد و بنابر نقل قولی، شبکه‌ای متشکل از 100 هزار نیرو را در ایران تشکیل داده است. شبکه‌ای که با تمرکز بر حوزه‌های الکترونیکی و ‌آی‌تی توانست در برخی نهادهای نظام نفوذ کند. از سوی دیگر او با ایجاد یک پل ارتباطی میان برخی استارت‌آپ‌های ایرانی در داخل و خارج از کشور، زمینه مدیریت و مهندسی فعالیت‌های این استارت آپ‌ها را فراهم کرده است.  البته پس از رصد دقیق اطلاعاتی نمازی‌ها، ارتباطات آنها با نهادهای عمومی آمریکایی وابسته به سازمان سیا فاش و او پس از توافق هسته‌ای، به محض ورود به ایران بازداشت شد. سیامک نمازی در بازجویی‌های خود به دریافت کمک‌های مالی از این موسسات اعتراف کرد. اهمیت سیامک و باقر نمازی برای آمریکایی‌ها البته زمانی مشخص شد که دولت آمریکا و همچنین کنگره این کشور بارها خواستار آزادی این دو شدند. حتی در برهه‌ای پس از توافق ایران و 1+5 بر سر برجام و ماجرای تبادل برخی زندانیان آمریکایی، برخی اخبار از آزادی سیامک نمازی گفتند.
   همچنین نزار زکا، تبعه لبنانی-آمریکایی که در راستای برنامه آمریکایی‌ها برای نفوذ در لایه‌های مختلف وارد تهران شده بود، سال گذشته به اتهام جاسوسی در خاک جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد. وی ارتباطات جدی نظامی و امنیتی با ایالات متحده آمریکا بویژه پنتاگون و سازمان سیا داشته است. نزار زکا که از او به عنوان گنج پنهان ایالات متحده یاد می‌شود، فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی «ریور ساید» آمریکا در سال 1985 و عضو شورای فارغ‌التحصیلان این آکادمی است. علاوه بر این، 2 تن از فرزندان وی نیز در این آکادمی تحصیل کرده‌اند. بررسی‌های امنیتی درباره نزار زکا نشان داد او به دنبال ایجاد شبکه‌ای از جوانان و زنان برای انجام برخی فعالیت‌های ساختارشکنانه بویژه در حوزه زنان بود. برخی گزارشات نیز حاکی از برنامه‌ریزی‌های او برای ایجاد کمپین‌های متعدد در اعتراض به راه‌اندازی اینترنت ملی در ایران بود! خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس چندی پیش اذعان کرد سازمان «غیرانتفاعی» تحت ریاست نزار زکا در مجموع 730 هزار دلار از دولت آمریکا برای پیش بردن «پروژه‌هایش در خاورمیانه» پول گرفته است. پروژه‌هایی که در حوزه‌ آی‌تی و ذیل عنوان اینترنت آزاد انجام می‌شد.


Page Generated in 0/0059 sec