printlogo


کد خبر: 166184تاریخ: 1395/7/28 00:00
واکنش نفتی ایران به توطئه آرامکو چیست؟

در شرایطی که موضوع توطئه‌های عربستان‌سعودی علیه ایران، توجهات درباره تلاش سعودی‌ها برای ایجاد ناامنی است، موضوع توطئه نفتی آل‌سعود برای جلوگیری از جذب سرمایه‌گذاری در بازار نفت و گاز ایران نیز به صورت جدی مطرح و البته بسیار مهم است.  به گزارش «وطن امروز»، محمد بن سلمان سال گذشته تنها چند روز پس از اعدام آیت الله شهید شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان، از عزم این خاندان پادشاهی برای فروش بخشی از سهام شرکت نفت این کشور یعنی شرکت آرامکو خبر داد. به اعتقاد کارشناسان، ارزش سهام شرکت آرامکو حدود
5 هزار میلیارد دلار است و تصمیم آل‌سعود برای فروش حدود 100 میلیارد دلار از سهام این غول بزرگ نفتی است. اما این تصمیم فرزند پادشاه تنها برای سهیم کردن سایر کشورهای صنعتی در امنیت آل‌سعود نبود. صاحبنظران می‌گویند یکی از اهداف مهم پسر پادشاه سعودی از فروش بخشی از سهام آرامکو، جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان به سوی عربستان است و با این کار او تلاش می‌کند مانع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران در دوران پسابرجام شود. از سوی دیگر سعودی‌ها در تلاشند با فروش بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی خود یعنی شرکت سابیک، در حوزه مشتقات نفتی نیز بازار سرمایه‌گذاری در ایران را کساد کنند.  در ایران برخی مقامات وزارت نفت می‌گویند برای مقابله با این توطئه‌های نفتی آل‌سعود برنامه دارند. امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در این‌باره گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که عربستان‌سعودی به دنبال ایجاد خرابکاری و خلل در روند جذب سرمایه صنعت نفت کشور بوده، باید اعلام کنیم که صنایع نفت و گاز ایران دارای امتیازهای متعددی برای جذب سرمایه‌گذاران است. زمانی‌نیا با اعلام اینکه امتیاز و مزیت‌های متعدد در صنایع نفت و گاز ایران هرگونه اختلال در روند جذب سرمایه صنایع نفت و گاز کشور را خنثی خواهد کرد، تصریح کرد: بر این اساس نگرانی وجود ندارد و مذاکرات در تمام زمینه‌ها با سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در حال انجام است. معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر برنامه عربستان‌سعودی به منظور عرضه بخشی از سهام شرکت‌های آرامکو و سابیک در بازار جهانی سرمایه، اظهار داشت: قطعا تا چند ماه آینده خبرهای مهمی در صنعت نفت ایران مخابره خواهد شد و عملا هرگونه اقدام سایر کشورها برای ممانعت از ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.  معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه بزودی چندین قرارداد بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت نفت امضا خواهد شد، خاطرنشان کرد: روند مذاکرات این قراردادها در حال انجام بوده و مشکلی هم وجود ندارد.
همزمان با برنامه ایران برای جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنایع پتروشیمی در دوره پسابرجام، عربستان‌سعودی به منظور جذب سرمایه‌گذاران و اختلال در روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یک برنامه جدید تدارک دیده است. از این رو با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن بهای بیشتر محصولات پتروشیمی و پلیمری که کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی جهان را رقم زده است، سابیک به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی پتروشیمی عربستان‌سعودی به جدیدترین مانع برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت پتروشیمی ایران تبدیل شده است. به عبارت دیگر این شرکت سعودی با حراج دارایی‌های خود و اجرای طرح‌های جدید تولید مستقیم محصولات پتروشیمی از نفت خام، قصد دارد بار دیگر پای سرمایه‌گذاران چندملیتی را به صنایع پتروشیمیایی خود باز کند.


Page Generated in 0/0049 sec