printlogo


کد خبر: 166241تاریخ: 1395/7/29 00:00
مظلوم‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا

تیم فوتبال بارسلونا بازیکنی داشت که در 11 فصل حضورش در این تیم 14جام به دست آورد و در 256 بازی 194 گل به ثمر رساند، با این حال بسیاری از هواداران بارسلونا نام او را به خاطر نمی‌آورند و چه بسا او را باید مظلوم‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه دانست. به گزارش شفقنا ورزشی، بارسلونا یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال اروپاست. در این تیم بازیکنان بزرگی به میدان رفته‌اند و چه بسا وقتی سخن از بهترین‌های تاریخ این باشگاه به میان می‌آید به بعضی از آنها ظلم شود. وقتی از ماریا پارتومئو، رئیس باشگاه بارسلونا درباره 3 بازیکن تاثیرگذار تاریخ این باشگاه سوال شد اینگونه پاسخ داد: مسی، رونالدینیو و یوهان کرویف 3 بازیکن برتر تاریخ بارسلونا هستند. اما سوال این است که آیا کرویف یا رونالدینیو جزو 3 بازیکن برتر تاریخ بارسلونا هستند؟ درباره مسی هیچ شکی وجود ندارد که بهترین بازیکن تاریخ باشگاه بارسلونا بوده است اما کرویف و رونالدینیو چطور؟ آیا کرویف تاثیرگذارتر از اینیستا و ژاوی بوده است؟ کرویف مربی بزرگی بود و توانست تفکر جدیدی را در بارسلونا حاکم کند. او بازیکن بزرگی هم بود اما آنگونه نبود که او را جزو 3 بازیکن برتر تاریخ این باشگاه بدانیم. رونالدینیو هم توانست بارسلونا را به روزهای اوج خود برگرداند و این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کند اما دوران این بازیکن برزیلی در آبی‌واناری‌ها زیاد دوام نیاورد و می‌توان ژاوی یا اینیستا را تاثیرگذارتر از این بازیکن دانست. بارسلونا بازیکنان تاثیرگذارتری مثل گوآردیولا و یوهان استویچکوف را در ترکیب خود داشت که سال‌ها با پیراهن این تیم درخشیدند و افتخار کسب کردند. روزنامه دیلی‌میل در گزارشی از 50 بازیکن برتر تاریخ باشگاه بارسلونا سخن به میان آورد. در این گزارش لیونل مسی در صدر قرار دارد و نفر نخست است که این اصلا عجیب نیست. در جایگاه دوم ژاوی قرار دارد که سال‌ها با پیراهن آبی‌واناری‌ها درخشید و افتخارات زیادی به دست آورد اما در جایگاه سوم این فهرست 50 نفره بازیکنی قرار دارد که بسیاری از هواداران بارسلونا نام او را فراموش کرده‌اند و به همین خاطر او را باید مظلوم‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه اسپانیایی دانست. او کسی نیست جز «لادیسلاو کوبالا». کوبالا از سال 1950 تا 1961 برای بارسلونا بازی کرد و توانست در 256 بازی که با پیراهن این تیم به میدان رفت آماری خیره‌کننده از خود به جای گذارد و 194 بار دروازه حریفان را باز کند یعنی میانگین 76/0 گل در هر دیدار که این نشان می‌دهد او تا چه اندازه بزرگ بوده است. با وجود آنکه بارسلونا در دوران حکومت دیکتاتوری فرانکو بسیار مظلوم واقع شد اما کوبالا با درخشش خود توانست این تیم را 4 بار قهرمان لیگا کند و در کل 14 جام را برای آبی‌واناری‌ها به ارمغان آورد یعنی او در 14 جام از 91 جام تاریخ باشگاه بارسلونا نقش داشته است، این درحالی است که 11 فصل برای این تیم به میدان رفت.
کشیده شدن ترمز قهرمانی رئال‌مادرید در اروپا
رئال مادرید در دهه 50 یکه‌تاز فوتبال اروپا بود و 5 بار پیاپی جام قهرمانی را بالای سر برد. وقتی در نیمه نهایی فصل 1959-1960 دو  تیم بارسلونا و رئال به مصاف هم رفتند «هررا» سرمربی آرژانتینی بارسلونا به خاطر اختلافی که با کوبالا داشت او را در ترکیب اصلی به میدان نفرستاد تا رئال براحتی برنده بازی شود. شکست در آن دیدار و نیمکت‌نشینی کوبالا باعث شد هررا از کار برکنار شود و دوباره نوبت به قرار گرفتن کوبالا در ترکیب اصلی رسد. یک فصل بعد دوباره رئال‌مادرید و بارسلونا این بار در یک هشتم نهایی به هم خوردند و همه پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که نسل طلایی رئال براحتی بارسلونا را شکست می‌دهد اما کوبالا با وجود آنکه به سال‌های پایانی فوتبال خود نزدیک شده بود، با تجربه بالای خود زمینه را برای پیروزی بارسلونا فراهم کرد و این تیم را یک‌تنه تا فینال برد، هر چند در فینال برابر بنفیکا تن به شکست داد و آبی‌واناری‌ها از رسیدن به نخستین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا بازماندند.
دلیل اصلی ساخت نوکمپ
کتاب‌های تاریخی باشگاه بارسلونا و نسخه کاتالونیایی این باشگاه اسپانیایی دلیل اصلی ساخت نوکمپ را حضور کوبالا در بارسلونا می‌داند. در این منابع آمده است درخشش خیره‌کننده کوبالا باعث شد هواداران بارسلونا زیاد شوند و بسیار دوست داشته باشند از نزدیک بازی‌های این بازیکن را نگاه کنند اما چون ورزشگاه سابق بارسلونا یعنی«کمپ دی لیس کورتس» کوچک بود مجبور شدند نوکمپ را بسازند. کوبالا یک پناهنده مجارستانی بود که در سال 1949 بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از ترس جان خود تصمیم گرفت کشورش را ترک کند. او ابتدا به تیم تورینو پیوست اما بعد از آن راهی بارسلونا شد و نام خود را برای همیشه در تاریخ این باشگاه جاودانه کرد و می‌توان او را جزو 3 بازیکن برتر تاریخ این باشگاه دانست.


Page Generated in 0/0134 sec