printlogo


کد خبر: 166300تاریخ: 1395/7/29 00:00
اخبار

ایران در عملیات آزادسازی موصل دخالت مستقیم ندارد
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران در عملیات آزادسازی موصل دخالت مستقیم ندارد و ما کمک‌های مستشاری را همواره براساس خواست دولت عراق انجام می‌دهیم. به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار معاون آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه برزیل در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ادعای روزنامه هافینگتن‌پست مبنی بر حضور ایران در  عملیات آزادسازی موصل با تانک‌های T72 و سایت‌های موشکی شهاب و فجر، گفت: این ادعا صحیح نیست. آنچه در عملیات آزادسازی موصل به وقوع می‌پیوندد مبارزه‌ای است که دولت و ملت عراق علیه تروریست‌ها و حامیان آنها انجام می‌دهند. ولایتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در این امر مهم و سرنوشت‌ساز دخالت مستقیم ندارد، خاطرنشان کرد: ایران کمک‌های مستشاری را همواره براساس خواست دولت عراق انجام داده و اگر نیازی به مشورتی باشد کشورمان از دادن مشورت به دولت عراق دریغ نمی‌کند و به هیچ‌وجه در امور عراق دخالت نکردیم.

واکنش وزارت امور خارجه به دخالت آمریکا در امور قضایی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی درباره احکام قضایی صادرشده در دادگاه‌های ایران را رد کرد. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه اخیر مقامات وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: هرگونه مرتبط کردن مسائل داخلی ایران و احکام قضایی مستقل دادگاه‌های ایران علیه مجرمان و جاسوسان بیگانه به فضای بین‌المللی کسب و کار و سرمایه‌گذاری در ایران نمونه تلاشی بیجا، بیهوده و بی‌ثمر برای اثرگذاری بر روند همکاری‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اینگونه تهدیدات نابخردانه را نمونه دیگری از خوی مداخله‌جویانه دولت ایالات متحده آمریکا برشمرد و افزود: بدون تردید تهدیدات تلویحی ناسنجیده، نه تنها مؤثر و سازنده نیست بلکه خشتی دیگر بر دیوار بلند بی‌اعتمادی ملت ایران نسبت به آمریکا خواهد افزود. قاسمی در پایان تأکید کرد: دولت و ملت ایران هیچ اهمیتی برای گفتارهای مداخله‌جویانه و سیاست‌های زیاده‌خواهانه مقامات آمریکایی قائل نیستند و تلاش برای ایجاد شکاف در صفوف متحد ملت ایران مقابل سیاست‌های مزاحم دولتمردان آمریکایی راه به جایی نبرده و باز هم نخواهد برد.


جزئیات جدید از حکم دستگاه قضایی برای ۶ جاسوس
جزئیات حکم صادرشده از سوی دادگاه برای ۶ نفوذی آمریکایی- ایرانی حکایت از آن دارد که این افراد در کنار محکومیت حبس ۱۰ ساله باید 8/4 میلیون دلار نیز غرامت پرداخت کنند. به گزارش فارس، سیامک نمازی فرزند محمدباقر نمازی یکی از کارگزاران حکومت پهلوی که با تأسیس یک شرکت دلالی اقدام به تحمیل و دستکاری در پرونده نفتی کرسنت کرده بود، اوایل مهرماه 94 به اتهام جاسوسی و به عنوان یکی از عوامل پروژه نفوذ دستگیر شد. چند ماه بعد در اسفند همان سال محمدباقر نمازی پدر سیامک نیز دستگیر شد. پس از دستگیری این فرد،
14 آبان‌ماه 94 منابع آگاه از دستگیری یک تبعه آمریکایی- لبنانی به‌نام «نزار زکا» در ایران خبر دادند و اعلام کردند نزار زکا پیوندهای عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد. برخی عکس‌های منتشرشده از نزار زکا، وی را در لباس ارتش آمریکا، در پایگاه نظامی «ریورساید» آمریکا، نشان می‌داد، برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه نزار زکا با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از وی به‌عنوان یک «گنج پنهان» یاد کردند. پیگیری‌ها از سوی مراجع قضایی و اطلاعاتی ادامه داشت تا اینکه روز گذشته عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران از صدور حکم برای متهمان محمدباقر و سیامک نمازی، فرهاد عبدصالح، کامران قادری، نزار زکا و علیرضا امیدوار به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا خبر داد و گفت هر یک از این افراد به 10 سال حبس محکوم شده‌اند. علاوه بر این احکام، قرار بازگرداندن بیش از 8/4 میلیون دلار از دلارهای آمریکایی حاصل از ارتکاب جرم برای چند نفر از آنان صادر شد.


Page Generated in 0/0162 sec