printlogo


کد خبر: 166318تاریخ: 1395/8/1 00:00
اخبار

تداوم تحریم سوخت هواپیماهای ایرانی در پسابرجام
در حالی رئیس‌جمهوری یکی از دلایل خرید هواپیما را جلوگیری از اتلاف وقت مردم عنوان کرده که ۱۵ ماه پس از برجام هنوز تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در اروپا لغو نشده است. به گزارش تسنیم، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم روز صادرات با دفاع از خرید 145 هزار میلیارد تومانی هواپیما گفته بود: «اگر بخواهیم هواپیما بخریم، عده‌ای می‌گویند چرا هواپیما، اتوبوس بخرید ولی اتوبوس در داخل تولید می‌شود و اگر لازم بود می‌خریدیم ولی هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است و برای عظمت ایران و جلوگیری از اتلاف وقت مردم و ارائه محصولات به بازارهای هدف لازم است. بنابراین اگر هواپیما نخریم، می‌گویند برجام چه شد، اگر بخریم می‌گویند شیک است و ساخت جدید است؛ برخی در چه وادی سیر می‌کنند و چطور نگاه می‌کنند و عمر آنان چقدر طولانی است ما خبر نداریم». این در حالی است که به دلیل تحریم، سوختگیری ایرلاین‌های ایرانی در برخی کشورهای اروپایی با محدودیت‌هایی مواجه است. در واقع برخلاف ادعای مسؤولان دولتی تحریم‌های سوخت‌رسانی اتحادیه اروپایی نه‌تنها پس از برجام رفع نشده بلکه تعداد کشورهای تحریم‌کننده در حال افزایش است.


ممنوعیت واردات کالاهای نفتی مشابه ایرانی
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به چشم‌انداز بومی‌سازی ۱۴ هزار کالا و تجهیزات نفتی، گفت: واردات کالاهای نفتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، ممنوع است. بیژن عالی‌پور با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از 7هزار قلم کالا در شرکت نفتخیز جنوب بومی‌سازی شده و 7 هزار قلم کالا هم در حال ساخت است، تصریح کرد: سال ٩٤ بالاتر از حد انتظار در تامین کالاهای مورد نیاز عمل شد؛ به گونه‌ای که در بخش تجهیزات حفاری بومی‌سازی 100 درصد رخ داده است.


واردات خودرو‌های آمریکایی با برند کشور ثالث ممنوع است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر ممنوع بودن واردات خودروهای آمریکایی تاکید کرد و واردات آن با برند کشور ثالث را دور زدن قانون دانست. محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث دور زدن قانون بوده و ممنوع است، گفت: مجلس قطعا به این موضوع ورود می‌کند و کمیسیون صنایع و معادن صحت و سقم موضوع ورود خودروهای تولید آمریکا با برند کشور ثالث را از وزیر صنعت پیگیری می‌کند و وزیر باید در این باره به مجلس توضیح دهد. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی به کشور افزود: واردات خودروی آمریکایی از کارخانه‌ها و کارگران آمریکایی حمایت کرده و مصرف انرژی و سوخت در کشور را افزایش می‌دهد.


طرح بارورسازی ابرها اجرا می‌شود
معاون وزیر نیرو با اشاره به آماده‌سازی مقدمات اجرای طرح بارورسازی ابرها، اعلام کرد: در صورت اجرای این پروژه، پیش‌بینی می‌شود حجم بارش‌های کشور ۱۰ درصد افزایش یابد. رحیم میدانی در گفت‌وگو با مهر، درباره برنامه جدید ایران برای بارورسازی ابرها، گفت: در حال حاضر هواپیمای ویژه بارورسازی ابرهای کشور، مورد تعمیرات اساسی انجام گرفته و حتی فشنگ‌های مورد نیاز برای اجرای بارور کردن ابرها هم تامین شده است. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مهم‌ترین چالش پیش روی اجرای این پروژه، بحث تامین منابع مالی و اعتباری است، تصریح کرد: اجرای طرح بارور کردن ابرها به حدود ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح تاکنون مکاتباتی بین وزیر نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، اظهار داشت: به طور قطع با گشایش منابع مالی مطابق برنامه زمان‌بندی این طرح عملیاتی خواهد شد.


Page Generated in 0/0050 sec