printlogo


کد خبر: 166324تاریخ: 1395/8/1 00:00
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت به سر می‌برد
فساد 8 هزار میلیارد تومانی

گروه اجتماعی: صندوق فرهنگیان در حالی با سپرده‌های ۷۶۰ هزار نفر از معلمان به بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور تبدیل شده است که حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس درباره آن از فساد ۸ هزار میلیاردی سخن می‌گوید و مجلس برای روشن‌ شدن ابعاد تخلفات، تحقیق و تفحص از این صندوق را مصوب می‌کند. این در حالی است که شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان که سابقه معاونت وزیر آموزش‌وپرورش در دوره اصلاحات را نیز در کارنامه دارد براساس دستور قوه قضائیه بازداشت شده است. آموزش‌‌وپرورش در ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم به یکی از خبرسازترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است و افکار عمومی جامعه بویژه معلمان هر روز منتظر شنیدن خبر جدیدی از آن هستند، اخباری که اعتماد عمومی فرهنگیان را به آموزش‌‌وپرورش کمرنگ کرده است.
پاداش 260میلیونی هیأت‌مدیره صندوق
صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور، سال 73 با هدف ارائه خدمت بویژه در ایام بازنشستگی فرهنگیان پا به عرصه وجود گذاشت و سرمایه‌ آن با کسر 5 درصد از حقوق فرهنگیان و واریز 5 درصد سهم دولت کسب شده است و طبق گفته مدیران صندوق فرهنگیان، ماهانه در مجموع حدود 19 میلیارد تومان از حقوق فرهنگیان وارد این صندوق می‌شود. 27 شرکت زیرمجموعه این صندوق در عرصه‌های گوناگون مانند بورس، بیمه، بانک، پتروشیمی و ماشین‌سازی مشغول فعالیتند و حدود 760 هزار نفر از معلمان کشور عضو آن هستند اما این مؤسسه این روزها نه‌تنها در عرصه خدمت‌رسانی به مخاطبان خود ناکام مانده است که زمزمه‌های فساد مالی و دریافت پاداش‌‌ها و حقوق‌های نجومی از این صندوق به گوش می‌رسد به گونه‌ای که سال 91 پاداش هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان معادل 140 میلیون تومان برای 5 عضو، سال 92، 160 میلیون تومان برای 4 نفر و سال 93، 260 میلیون تومان برای 7 نفر بود.
تأیید تخلفات مالی در صندوق فرهنگیان
به گزارش تسنیم، طی ماه‌های گذشته اخبار متعددی از وقوع فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شد و حسین مقصودی، سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از تخلف 8 هزار میلیاردی در این صندوق پرده برداشت اما شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق فرهنگیان  تخلف 8 هزار میلیارد تومانی را تکذیب کرد و از میان اعضای هیات مدیره صندوق ذخیره، مرتضی حاجی که خود وزیر آموزش‌وپرورش در دولت اصلاحات بوده و شهاب‌الدین غندالی در آن زمان معاون وی بوده است، به دفاع تمام‌قد از صندوق ذخیره پرداخت و تخلفات احتمالی را مربوط به دولت قبل دانست. شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی فسادهای مالی را مربوط به دولت قبل اعلام کرد و از اعطای 3 هزار میلیارد تومان وام به
5 نفر بدون دریافت وثیقه‌های لازم خبر داد که با ورود دادستانی به ماجرا مشخص شد در دوره فعلی نیز تخلفات مالی در صندوق شکل گرفته است و براین اساس 5 نفر به دستور دادستانی بازداشت شدند.
بازداشت غندالی و تأیید دستگاه قضا
شهاب‌الدین غندالی که با حکم ‌علی‌اصغر فانی (‌در زمان تصدی وی بر وزارت آموزش‌وپرورش) از مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان برکنار شده بود، با دستور قوه قضائیه صبح چهارشنبه 28 مهر‌ بازداشت شد؛ موضوعی که سخنگوی قوه قضائیه نیز آن را تایید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه درباره دستگیری شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: وی روز چهارشنبه دستگیر شد‌ البته در روزهای گذشته 4 نفر دیگر از اعضای این صندوق هم دستگیر شده بودند.
عزل فانی و ارتباط آن با صندوق فرهنگیان
در شرایطی که به اذعان نمایندگان مجلس، تحقیق و تفحص ابعاد بیشتری از تخلفات در صندوق فرهنگیان را مشخص خواهد کرد، علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش که  قرار بود در جلسه استیضاح مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان درباره وضعیت تخلفات مالی این صندوق باشد، به یکباره از سوی رئیس‌جمهور عزل شد. از سوی دیگر شهاب‌الدین غندالی نیز از مدیرعاملی صندوق ذخیره برکنار و علیرضا ناصری از اعضای جدید هیات مدیره جایگزین وی شد. علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مدیران تمایل دارند ابعاد بیشتری از تخلفات احتمالی در صندوق فرهنگیان منتشر نشود، گفت: عزل فانی و برکناری غندالی تغییری در روند تحقیق و تفحص ایجاد نمی‌کند و این موضوع با قوت ادامه خواهد داشت. سلیمی درباره بازداشت شهاب‌الدین غندالی اظهار داشت: وی متهم بود و افکار عمومی جامعه نیز خاطره خوشی از افراد متهم در مسائل مالی ندارند، چرا که شاهد فرار افرادی مانند خاوری بودند.
برکناری فانی، تاکتیکی برای جلوگیری از افشای فساد
علاوه بر این علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک در مجلس با توجه به تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و عزل وزیر آموزش‌وپرورش گفته است: «دولت با برکناری فانی از افشای واقعیات‌ فساد گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان جلوگیری کرد». نماینده اراک در مجلس افزود: اخبار و شواهد نشان می‌دهد ترمیم در 3 وزارتخانه، تغییرات مورد نظر رئیس‌جمهور نیست. کریمی خاطرنشان کرد: اگرچه به ظاهر فانی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای استیضاح اعلام آمادگی کرد اما واقعیت این است که دولت با توجه به تخلفات و فساد گسترده‌ صندوق ذخیره فرهنگیان و مشکلات عدیده‌ وزارت آموزش‌وپرورش که نارضایتی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور به وجود آورده، با این تصمیم از افشای واقعیت‌ها و فساد گسترده‌ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان بود، جلوگیری کرد.
نماینده اراک در مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه برای معرفی گزینه جدید وزارت آموزش‌وپرورش باید مورد توجه قرار گیرد این است که وزیر معرفی‌شده باید گزینه‌ای غیرسیاسی و مدافع حاکمیت جریان سالم در مجموعه وزارت آموزش‌وپرورش بویژه صندوق ذخیره فرهنگیان باشد.
دولت پاسخگوی فساد صندوق فرهنگیان باشد
همچنین جواد کریمی‌قدوسی، بر ضرورت پاسخگویی دولت درباره فساد صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کنار گذاشته شدن وزیر آموزش‌وپرورش از سمت خود اظهار داشت: به طور قطع بخش عمده‌ای از مباحث مطروحه در جلسه استیضاح به موضوع فساد صندوق ذخیره فرهنگیان اختصاص می‌یافت به همین خاطر قبل از استیضاح وزیر، وی از سمتش کنار گذاشته شد. وی افزود: این زمان که علی‌اصغر فانی از سمتش کنار گذاشته شده دولت خود باید پاسخگوی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد و از رئیس‌جمهور باید در این باره پرسش کرد. براساس اظهارات این نماینده مجلس، فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان از فجایع اقتصادی در این دولت است و انتصاباتی که در این صندوق انجام شده و نبود نظارت دولت بر عملکرد این صندوق نکاتی است که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد.
 


Page Generated in 0/0058 sec