printlogo


کد خبر: 166328تاریخ: 1395/8/1 00:00
استعفای وزیری که جوانان در اولویتش نبودند!

گروه اجتماعی: محمود گودرزی که به گفته خودش «از روز نخست وزارتش، صحبت رفتنش وجود داشت» در نهایت با استعفا و پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهور به کار خود در وزارت ورزش و جوانان پایان داد.
اگرچه یکی از وعده‌های تلویحی دولت یازدهم تفکیک حوزه ورزش از جوانان و احیای سازمان ملی جوانان بود اما این وعده در دوره وزارت محمود گودرزی جامه عمل نپوشید تا حوزه جوانان همچنان در سایه ورزش باقی بماند.
با اینکه وزیر ورزش و جوانان همواره خود را متمایل به این جدایی نشان می‌داد اما در عمل شاهد هیچ تلاشی از سوی وی برای تحقق وعده دولت نبودیم. کمتر کسی است که نداند شخص وزیر ورزش و جوانان خود از مخالفان این تفکیک بود و حتی شنیده شد که وی در نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی دولت، جدایی ورزش از جوانان را فاقد ضرورت عنوان کرده بود.
به گزارش مهر، کلیدواژه وزیر ورزش و جوانان پس از برگزاری جلسه کمیسیون اجتماعی دولت، یک جمله بود؛ «تفکیک جوانان از ورزش، سیاست دولت نیست» و با همین یک جمله که بارها از سوی وی در برنامه‌های خبری و در میان خبرنگاران مطرح شد، مسؤولیت  محقق نشدن وعده دولت را از دوش خود برداشت و توپ را به زمین مجموعه دولت انداخت. گودرزی همواره در پاسخ به خبرنگاران که احیای سازمان ملی جوانان را مطالبه داشتند، طی یک‌سال گذشته چنین گفت: «شورایعالی جوانان با این کار مخالفت کرده است و به اعتقاد اعضای شورایعالی جوانان ادغام 2 حوزه ورزش و جوانان براساس قانون انجام شده و این ادغام باید چند سال تجربه شود تا در زمینه موفق بودن یا نبودن آن به نتیجه رسید».
نبض نامنظم شورایعالی جوانان
تنها جلسه شورایعالی جوانان در دولت یازدهم، مهرماه سال ۹۳ برگزار شد و پس از آن با وجود پیگیری کارشناسان و فعالان حوزه جوانان، این شورا که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، جلسه‌ای نداشته است.
جیب خالی برای جوانان
«بودجه بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان به اندازه آسفالت کردن ۱۰ کیلومتر راه روستایی است.» این جمله در ۳ سال گذشته کلیدواژه برنامه‌های اجرا شده و نشده حوزه جوانان وزارت ورزش بوده است. بودجه این معاونت در ۳ سال گذشته همواره رقمی بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده اوج بی‌توجهی وزارت ورزش به بخش جوانان است. اگرچه در سال جاری بودجه معاونت ساماندهی جوانان روی کاغذ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت اما نگرانی درباره تخصیص این بودجه به بخش‌های دیگر بویژه حوزه ورزش همواره بخش جوانان را تهدید کرده است. به طوری که محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بودجه جوانان در قانون بودجه سال جاری ۴۷ میلیارد تومان است اما به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان اعلام می‌کنم این حوزه بیش از ۷ میلیارد تومان بودجه ندارد.
جوانان یا ورزش، مسأله این است
دقت نظر در این موارد نشان می‌دهد به طور کلی بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان با وزارت محمود گودرزی جایگاهی بسیار نازل داشت. چیزی که شخص وزیر هم از بیان آن ابایی نداشت و بارها عنوان کرد جوانان در اولویت کاری وی نیستند.  با توجه به چالش‌های موجود در حوزه جوانان به نظر می‌رسد با تایید استعفای گودرزی، سرپرست این وزارتخانه یا وزیر جدید باید دغدغه جوانان را در راس ماموریت‌های خود قرار دهد تا این حوزه به طور جدی از چتر ورزش خارج شود. این موضوع می‌طلبد که مسؤول جدید ورزش و جوانان نگاه یکجانبه این وزارتخانه به موضوع مهم ورزش را تعدیل کند تا مطالبات انباشته شده جوانان طی سال‌های گذشته قدری کاهش یابد.
 


Page Generated in 0/0042 sec