printlogo


کد خبر: 166337تاریخ: 1395/8/1 00:00
نگاهی بر فضای رسانه‌ای و فعالیت سینماگران هالیوود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
سخیف بد زشت

گروه فرهنگ و هنر: جدی‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و محقق نشدن پیش‌بینی‌های هیات حاکمه ایالات متحده از فضای رسانه‌ای و اجتماعی نزدیک به روزهای برگزاری انتخابات، موجب شده تلاش‌های تازه‌تری از دو سوی اصلی این جدال سیاسی صورت گیرد. به گزارش «وطن امروز»، انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا با ورود به مسائل اخلاقی و جنسی در هفته‌های گذشته وارد فاز تازه‌ای در رسانه‌ها شده است. سوال‌های جدی‌ای که ترامپ به عنوان کاندیدایی نوظهور در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده، موجب شده طرف مقابل به اتخاذ واکنش‌هایی شبیه آنچه به عنوان فایل صوتی از «اظهارات زننده ترامپ علیه زنان» منتشر شد، روی آورد. در ادامه ترامپ ویدئویی در پاسخ به واکنش‌های گسترده به اظهارات رکیکش درباره زنان منتشر کرد. در این ویدئو که در هتل تاریخی «واترگیت» ضبط شده، 3 زن که می‌گویند قربانیان تجاوز جنسی بیل کلینتون هستند، به رأی‌دهندگان درباره دیدگاه‌های «هیلاری کلینتون» درباره زنان هشدار می‌دهند.  این سه زن که خود را «جانیتا برودریک»، «کاتلین ویلی» و «پائولا جونز» معرفی می‌کنند، هراس خود را از «هیلاری کلینتون» ابراز کرده و به رأی‌دهندگان درباره حمایت از او در انتخابات هشدار می‌دهند. در این میان مناظرات انتخاباتی نیز به مجالی برای مطرح کردن این موضوعات بدل شده است. موضوعاتی که شاید طرح آنها در تاریخ انتخاباتی آمریکا بی‌سابقه بوده باشد اما حالا به «عبارات کلیدی» این مناظره‌ها بدل شده باشد؛ مسائل اخلاقی و جنسی.
 مشارکت سیاسی- جنسی هالیوود
در این میان حضور بازیگران و چهره‌های هالیوودی و جدی‌تر شدن حضور افراد شاخص سینما در برنامه‌های سیاسی نیز با این فضای زننده توأم شده است. جهت‌گیری بازیگران هالیوودی در انتخابات آتی آمریکا نیز با اظهارات عجیبی همراه بوده است. در یکی از شنیع‌ترین رفتارها یکی از خوانندگان زن آمریکایی طرفدار کلینتون اظهارات زننده‌ای را در حمایت از او بیان کرده است. به گفته کارشناسان، کلینتون که در مناظرات انتخاباتی نتوانسته آنگونه که مدنظر حزب دموکرات بوده موفق جلوه کند، از کمپین‌های بازیگران بشدت بهره می‌برد. بعد از معرفی کمپین «به آینده‌تان رای دهید» حالا نوبت به یکی دیگر از کمپین‌های هالیوودی برای رای جمع کردن در آمریکا می‌رسد.
کمپین «روز را نجات بده» پویش دیگری است که در آن سلبریتی‌ها از مردم تقاضا دارند در انتخابات روز 8 نوامبر آمریکا شرکت کنند. این کمپین وابسته به حزب دموکرات‌ است. قرار است تا روز انتخابات ویدئوهای این کمپین در فضای مجازی منتشر شود. یکی از اصلی‌ترین ویدئوهای «روز را نجات بده» توسط جاس ویدون، کارگردان «انتقامجویان» و «انتقامجویان: عصر آلترون‌ها» در حمایت از دموکرات‌ها کارگردانی شده که در آن بسیاری از بازیگران هالیوودی این دو فیلم از جمله رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، مارک روفالو، دان چیدل و... حضور دارند. در میان 27 چهره این ویدئو، بازیگران مطرح دیگری چون جولین مور، جیمز فرانکو، نیل پاتریک هریس و... هم هستند که بدون نام بردن از کلینتون با بیان انتقادهای کنایی نسبت به ترامپ از مردم می‌خواهند از ایجاد کابوس پیش از وقوعش جلوگیری کنند. همین طور از افرادی که می‌خواهند به این کمپین بپیوندند خواسته می‌شود به سایت این پویش رجوع کنند. ماجرای دعوت این بازیگران برای شرکت مردم در انتخابات به جایی می‌رسد که در انتهای این ویدئو گفته می‌شود اگر مردم رای دهند و آمریکا را از ترس- حضور ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری- نجات دهند، مارک روفالو در فیلم بعدی‌اش برهنه خواهد داشت. این موضوع از جهاتی شبیه به یک شوخی کلامی است که مردم رأی‌شان را بی‌پرده بیان کنند اما از طرفی هم نشان می‌دهد مسائل جنسی در اولویت فضای رسانه‌ای انتخابات آمریکاست.
 اظهارنظرهای سیاسی بازیگران هالیوود
اعلام حمایت برخی بازیگران هالیوودی از 2 کاندیدای مطرح انتخابات در آمریکا نیز قابل تامل است. چندی پیش کلینت ایستوود، بازیگر فیلم «خوب، بد، زشت» و کارگردان سرشناس آمریکایی بدون حمایت از ترامپ از رای دادن به او خبر داده بود.  این موضع ایستوود خیلی‌ها را متعجب کرد، از جمله مریل استریپ که گفته بود از حمایت ایستوود از ترامپ شوکه شده است. کلینت ایستوود مدتی قبل  در اظهارنظری به محله اسکوایر گفته بود:  «انتخاب ترامپ تصمیم بسیار سختی است اما خوب می‌دانید کلینتون به صورت شفاف اعلام کرده پا جای پای اوباما خواهد گذاشت». او در ادامه به انتقاد از کلینتون پرداخت که در عالم سیاست پول زیادی به دست آورده است. ایستوود در ادامه نسل حاضر آمریکا را نسلی ترسو خواند که در کارها و سخنان‌شان بیش از حد احتیاط می‌کنند و گفته بود: «ترامپ را به دلیل حرف‌هایی که درباره یک قاضی زد، نژادپرست می‌دانند. البته حرف‌های ترامپ؛ اینکه براساس زادگاه والدین یک شخص یا چیزی همانند این نظر بدهی احمقانه است. او حرف‌های احمقانه زیادی می‌زند. پس همه حرف‌های او را در همه جوانب در نظر بگیرید اما رسانه و مردم تنها این بخش را می‌گیرند و به آن دامن می‌زنند. در دوران غمباری از تاریخ این کشور به سر می‌بریم».   در پی این اظهارنظر مریل استریپ، بازیگر هالیوود اعلام کرد از اظهارنظر کلینت ایستوود به جانبداری از دونالد ترامپ دچار شوک شده است. مریل استریپ گفته است آنقدر از اظهارنظر کلینت ایستوود متعجب شده که لازم است حتما با او در این باره صحبت کند.» من نمی‌دانستم! لازم است با او صحبت کنم. باید این موضوع را درستش کنم. من دچار شوک شدم. واقعا دچار شوک شدم، چون او خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. فکر می‌کردم او باید خیلی حساس‌تر از این باشد». چند ماه پیش استریپ با پوشیدن لباسی شبیه ترامپ و گریم صورتش روی صحنه تئاتر حاضر شده بود و او را دست انداخته بود. او ماه پیش نیز حمایت جدی‌ای از نامزد دموکرات‌ها هیلاری کلینتون کرد و در گردهمایی ملی آنها به نفع کلینتون سخنرانی پرشوری داشت.
لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر برنده اسکار نیز در ماه‌های اخیر با حمایت خود از نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بود مراسم جمع‌آوری کمک مالی برای هیلاری کلینتون بگیرد که گفته شد به خاطر مسائل مطرح درباره فساد اخیرش در مالزی کنار گذاشته شد. برخی منابع نوشتند علت فاصله گرفتن دی‌کاپریو از برنامه جمع‌آوری کمک نقدی برای کلینتون به دلیل مرتبط شدن او با رسوایی مالی در مالزی و پولشویی از صندوق اقتصادی این کشور توسط یکی دو نفر از دوستان او بوده و او به این وسیله خواسته است بهانه‌ای دست ترامپ  ندهد. چهره‌هایی چون توماس تول و همسرش آلبا، مگان و پیتر شرین، رابرت آیگر و ویلو بی، کیسی و لارا واسرمن، جفری و مریلین کتزنبرگ و جان و الن وین که از رهبران برجسته صنعت سینما و سرگرمی هستند، در مراسم حمایت از کلینتون شرکت کردند. تام هنکس و دنیرو نیز مواضع تندی علیه ترامپ اتخاذ کردند.
 انتخاب از میان دروغگو و دیوانه
در این میان اظهارنظر الیور استون نیز جالب است. این کارگردان آمریکایی در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی سوییس اعلام کرد رای‌دهندگان آمریکایی در برابر انتخاب غیرممکن بین هیلاری کلینتون «دروغگو» و دونالد ترامپ «دیوانه» قرار گرفته‌اند. این کارگردان آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آرتی‌اس» در چند ساعت مانده به نخستین مناظره تلویزیونی که قرار بود نامزد دموکرات‌ها برابر رقیب جمهوری خواهان قرار گیرد، گفته بود: «مردم هیلاری کلینتون را دوست ندارند. آنها می‌دانند او دروغ می‌گوید و نقش بازی می‌کند.» وی با خطرناک خواندن دونالد ترامپ افزوده بود: «ما  بین چکش و سندان قرار گرفته‌ایم». به گفته این کارگردان، مردم باید انتظار داشته باشند کلینتون هم در قبال سوریه و هم در قبال روسیه بسیار تهاجمی‌تر از باراک اوباما باشد. الیور استون همچنین با اشاره به رفتار هیلاری کلینتون در حمایت از مداخله در لیبی و عراق گفت محرک‌هایی شبیه به محرک‌های مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق انگلیس، کلینتون را هدایت می‌کند. الیور استون درباره دونالد ترامپ گفت او «جذاب» است و  قدرت آن را دارد کارهایی  کند که نمایش تلویزیونی خوبی برایش داشته باشد اما هشدار داد او فردی دیوانه است.


Page Generated in 0/0054 sec