printlogo


کد خبر: 166351تاریخ: 1395/8/1 00:00
چهارگوشه

آتش‌سوزی آرامکو
آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز جهان و مخزن اسرار خاندان سعودی، شامگاه چهارشنبه از وقوع آتش‌سوزی در یکی از پالایشگاه‌های خود خبر داد. این شرکت نفتی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «با کمال تأسف اعلام می‌کنیم در اثر آتش‌سوزی، 2 تن از کارگران جان‌باخته و
16 نفر زخمی شده‌اند.» اواخر شهریور نیز پایانه نفتی این شرکت دچار حریق شد. آرامکو، درست 2 ماه پیش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در اثر آتش‌سوزی «جزئی» در پایانه رأس‌تنوره در استان الشرقیه 8 تن از کارگران این شرکت زخمی شدند. در سال 2007 نیز آتش‌سوزی در پایانه رأس‌تنوره 4 کشته و 12 زخمی برجا گذاشت.

فعالیت فرقه وهابیت در قزاقستان ممنوع شد
رئیس‌جمهور قزاقستان حمایت خود از طرح ممنوعیت فعالیت فرقه‌های وهابیه و سلفیه در قزاقستان را اعلام کرد. نورسلطان نظربایف همچنین گفت: حملات تروریستی‌ای که طی ماه‌های اخیر در مناطق قزاقستان به وقوع پیوست، توسط عناصر سلفی برنامه‌ریزی و اجرا شده بود. مقامات قزاقستان اخیرا در صدد ایجاد طرح ممنوعیت و محدودیت تبلیغ و پیروی از فرقه‌های وهابیه و سلفیه در این کشور شده بودند. براساس ادعای مقامات آستانه، فعالیت این فرقه‌های مذهبی در قزاقستان خطرناک بوده و در آینده می‌تواند برای این کشور مشکلاتی را ایجاد کند.

میزبانی بحرین
از یک هیأت صهیونیستی
رئیس فدراسیون فوتبال بحرین اعلام کرد هیاتی از فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی در نشست‌های کنگره فیفا در ۱۱ مه ۲۰۱۷ در منامه شرکت خواهد کرد. علی بن خلیفه آل‌خلیفه عنوان داشت، سفر هیات اسرائیلی بعد از اعطای چراغ سبز از سوی طرف‌های ذی‌ربط بحرین به فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. وی وجود هرگونه «ابعاد سیاسی» در این سفر را رد کرد. این در حالی است ‌که اخیرا شماری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی و بحرین روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرده‌اند.

عدم اجماع اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه
سران اتحادیه اروپایی در نخستین حضور ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در نشست بروکسل نتوانستند درباره تحریم بیشتر روسیه به نتیجه برسند. به گفته مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، اجماعی برای وضع مجازات‌های بیشتر روسیه به وجود نیامد. با این حال روز نخست نشست سران در بروکسل با حملات رهبران اروپایی به روسیه همراه بود. دونالد توسک، رئیس لهستانی شورای اروپا با ذکر نمونه‌های مختلف اعلام کرد سیاست روسیه تضعیف اتحادیه اروپایی است.  


حریری گزینه مقاومت را پذیرفت
سعد حریری، رئیس جریان المستقبل لبنان موافقت خود با نامزدی میشل عون برای ریاست‌جمهوری لبنان را اعلام کرد. حریری گفت:  او این تصمیم را برای حفاظت از لبنان، دولت و مردم آن گرفته ‌است. رئیس‌ جریان المستقبل همزمان با تغییر موضع خود درباره انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان، قیافه ظاهری خود را نیز تغییر داده است. او که پیش از این ریش پروفسوری داشت، روز پنجشنبه با قیافه‌ای جدید و ریش بلند ظاهر شد. اعلام حمایت حریری از نامزدی عون به عنوان همپیمان حزب‌الله، یک نقطه عطف سیاسی جدید است؛ بویژه که وی پیش‌تر از نامزدی سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی و این بار هم از نامزدی سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده عدول کرد. این تغییر موضع حریری در عین حال، نشانه انعطاف رژیم آل‌سعود از مواضع خود است که همواره مخالف نامزدی عون بود و از همپیمانان خود در لبنان بویژه حریری می‌خواست با نامزدی عون مخالفت کنند. به عقیده تحلیلگران، حریری امیدوار است با حمایت از نامزدی همپیمان حزب‌الله بتواند در آینده دوباره نخست وزیر لبنان شود.


Page Generated in 0/0051 sec