عضو انجمن صنایع شوینده با اشاره به واردات 2/1 میلیارد دلاری خمیردندان به کشور گفت: با تلاش صورت گرفته و با تولید محصولی جدید 10 درصد از سهم 75 درصدی بازار مصرف داخلی که با برندهای خارجی تامین میشود به تولیدات داخلی اختصاص یافت. محمد دولابی با بیان اینکه 75 درصد بازار مصرف خمیردندان کشور مربوط به کالاهای وارداتی است، اظهار کرد: سالانه 2/1میلیارد دلار ارز صرف واردات خمیردندان میشود و تولیدکنندگان داخلی تنها سهم 25 درصدی از این بازار را در اختیار داشتهاند. وی افزود: با نیازسنجی بازار این نتیجه حاصل شد که با تولید نوع خاصی از خمیردندان میتوان سهم واردکنندگان این محصول را در بازار کاهش داد و با تولید خمیردندان زغالی توانستیم 10 درصد از سهم واردکنندگان را به تولید این محصول اختصاص دهیم. وی افزود: تاکنون حتی یک مصرفکننده ناراضی از تولید و مصرف خمیر دندان زغالی وجود نداشته است. وی به هدفگذاری کسب سهم 40 درصدی از بازار 75 درصدی خمیردندان خارجی که در حال حاضر از طریق واردات تامین میشود اشاره کرد و افزود: تنها در 60 روز تولید توانستیم 10 درصد سهم بازار خارجیها را به دست آوریم و درخواستهایی نیز برای ایجاد نمایندگی تولید این نوع خمیردندان در کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق دریافت شده است. وی اشتغالزایی این واحد تولیدی را 1200 نفر اعلام کرد. دولابی تولید این کارخانه را یک هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: ظرفیت تولید این کارخانه تا 3 هزار تن در سال قابل افزایش است. در ادامه شمس دهقان، مدیرتولید واحد تولیدی شرکت بهدیس گفت: در گذشته شرکتهایی تحت لیسانس برندها وارد عرصه تولید خمیردندان در کشور شدند و با توجه به برخی تحقیقات که سرطانزا بودن سدیم فلوراید را به اثبات رسانده است باید انواع بیضرر این محصول مانند خمیردندان زغالی که در گذشته نیز سابقهای از ترکیب نمک و زغال در نسلهای گذشته داشته است در دستور کار قرار گیرد. وی گفت: به دلیل لابیهای بزرگی که تولیدکنندگان برندهای مطرح جهانی به دلیل استفاده از سدیم فلوراید انجام دادهاند تولیدکنندگان مایل به کاهش میزان سدیم فلوراید در تولیدات خود نیستند.