printlogo


کد خبر: 166476تاریخ: 1395/8/3 00:00
5 سؤال از لیپی پس از سرمربیگری چین

جان دردن: مارچلو لیپی که ایتالیا را به قهرمانی جام‌جهانی 2006 رساند بتازگی هدایت تیم‌ملی چین را به عهده گرفته است. این یعنی این کشور به دنبال موفقیت در جام‌جهانی است و مربی‌ای آورده که تجربه قهرمانی‌اش را هم دارد.
راهیابی به جام‌جهانی 2018 چطور؟
4 بازی از 10 بازی انتخابی جام‌جهانی در آسیا برگزار شده است و چین فقط یک امتیاز دارد. همین موضوع بود که منجر به جدایی گائو هونگ‌بو شد. این یعنی آنها امید کمی برای قرار گرفتن در رتبه اول یا دوم گروه‌شان دارند. ازبکستان، تیم دوم این گروه 8 امتیاز از چینی‌ها بیشتر دارد. احتمال قرار گرفتن در جایگاه سوم و حضور در بازی‌های پلی‌آف البته دور از ذهن نیست. اگر این اتفاق بیفتد سرمربی ایتالیایی موقتا به دور از فشارها و انتقادات خواهد بود. این تیم 6 بازی مقابل بهترین‌های آسیا دارد و هیچ چینی‌ای هم دوست ندارد شاهد باخت پشت باخت تیمش باشد. پس او باید تعادل خوبی بین کسب نتیجه و دوباره ساختن تیمش برقرار کند.
او می‌تواند موفقیت در باشگاه را به تیم‌ملی منتقل کند؟
مهم‌ترین نکته‌ای که چینی‌ها را برای جذب لیپی تشویق کرده موفقیت او در باشگاهی چینی بوده است. اما شاید این موضوع مهم باشد که شرایط فعلی متفاوت است. در چین سرمربی ایتالیایی محبوبیت و احترام زیادی دارد. او نخستین مربی نامدار و بزرگی است که به سوپرلیگ چین رفته و در سال 2012 راهی این کشور شده است؛ زمانی که گوانگژو نخستین باشگاه چینی بود که پول خرج می‌کرد و هنوز این موضوع رایج نشده بود. در دوران حضور 30 ماهه در این کشور لیپی این تیم را به 3 قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در سال 2013 رساند. البته این تیم مزیت‌هایی داشت. این تیم نخستین تیم در چین بود که با پول بازیکنان سطح بالای زیادی را به خدمت گرفته بود. مهم‌تر از آن، این باشگاه باید 7 بازیکن چینی در زمین می‌داشت و برای این موضوع هم بهترین‌های چینی را به خدمت گرفت. وقتی لیپی به گوانگژو رفت این تیم قهرمان چین بود و در حذفی آسیا هم حضور داشت. در واقع او بهترین تیم را در اختیار گرفت و آن را بهتر کرد. این متفاوت است. چین در آسیا هیچ حرفی مقابل بهترین‌ها برای گفتن ندارد، درست است لیپی عادت دارد ببرد اما به نظر به باخت هم عادت خواهد کرد.
موفقیت  او چطور آنالیز می‌شود؟
شاید این سوال کمی ظالمانه باشد. در حال حاضر چین مربی‌ای نخبه را برای هدایت تیمی معمولی به خدمت گرفته تا برای سال‌های آینده کیفیت این تیم بالا برود. تضمینی هم نیست که موفق باشد. جام‌جهانی 2018 خیلی زود از راه می‌رسد و همیشه این موضوع وجود دارد که چین در 4 بازی اول 3 شکست و یک تساوی به دست آورده است. آیا سنگ محک عملکرد لیپی بازی‌های آسیایی 2019 است؟ جدا از اینها، قرارداد او در ژانویه 2019 به پایان می‌رسد، درست همزمان با تورنمنت. شاید هم اینطور باشد که با حضور او زمینه برای موفقیت تیم در سال 2022 فراهم شود. حتی شاید این توقع چینی‌ها هم زیاد و قضاوت تیم و سرمربی‌اش در آن سال هم زود باشد. موضوعی که وجود دارد این است لیپی نامی بزرگ دارد، پس می‌تواند بیاید و به بازیکنان اعتماد به نفس و انگیزه بدهد.
مقابل حاشیه‌ها دوام می‌آورد؟
لیپی با شغل جدیدش قرار است پول زیادی به دست آورد. به گزارش مطبوعات چینی او حدودا سالی 15 تا 20 میلیون یورو به دست خواهد آورد. این مبلغ کمی بیشتر از حد استاندارد یک مربی ملی است. در حال حاضر در فوتبال چین اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است. در همه سطوح: تیم‌ملی، سوپرلیگ چین، توسعه و پیشرفت جوانان و... لیپی می‌تواند با حضورش کمکی به سرعت دادن به این روند کند. باید دید این پروسه چطور جواب خواهد داد. بویژه که او باید همه چیز را مدیریت کند، هم مسائل فوتبالی و هم حاشیه‌ها و مسائل بیرون از زمین مسابقه را.
ماجرای گوانگژو اورگرانده چه می‌شود؟
تا همین چند روز پیش، انتظار می‌رفت لیپی به گوانگژو بازگردد. به جایش او سرمربی تیم‌ملی شد. گفته می‌شود بیشتر مبلغ قرارداد او را قرار است گوانگژو بپردازد. یعنی چه؟ معنی این کار برای این مربی، فدراسیون فوتبال و باشگاه چیست؟ مطمئنا شرایط غیرمعمول است.
 


Page Generated in 0/0073 sec