printlogo


کد خبر: 166477تاریخ: 1395/8/3 00:00
نگرانی روسیه از رویارویی نظامی ترکیه و سوریه
حلب در انتظار نبردی سرنوشت‌ساز

با تمام شدن مدت آتش‌بس 3 روزه در حلب که به صورت یکجانبه توسط سوریه و روسیه برقرار شده بود، شامگاه شنبه جنگنده‌ها حملات به مواضع گروه‌های مسلح در شرق حلب را از سرگرفته‌اند. در واقع با پایان یافتن مدت آتش‌بس، فرصتی که به افراد مسلح در محلات شرقی داده شده بود تا خارج شوند و به مناطقی خارج از حلب که تحت کنترل افراد مسلح دیگر مانند ادلب است بروند، تمام شد. ارتش سوریه و روسیه 8 گذرگاه باز کرده بودند که 2 تای آن ویژه عبور افراد مسلح بود؛ اولی نزدیک میدان الجندول در شمال شهر و دومی در بستان القصر- المشارقه در مرکز شهر. حتی تیم اعزامی سازمان ملل که برای خارج کردن 200 مجروح از محلات شرقی وارد شده بود، در توافق با میانجیگران افراد مسلح ناکام ماند و مأموریتش ناتمام به پایان رسید. همچنان که همه تلاش‌های 3 روز گذشته‌شان شکست خورد، این تلاش نیز شکست خورد زیرا فرماندهان گروه‌های مسلح قاطعانه هر راه‌حلی را که پیشنهاد شد،‌ رد کردند. حتی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز شنبه‌شب اعلام کرد نتوانسته‌ است وارد شرق حلب شود تا برای خارج کردن مجروحان به توافق برسد. به گفته ساکنان محلات شرقی، افراد مسلح گروه «جبهه فتح الشام» (جفش)‌ یا همان جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه)، شنبه‌شب در برخی محلات مانند الحیدریه، مساکن هنانو و الانذارات، منع آمد و شد اعلام کرده بودند. از سوی دیگر، توفیق شهاب، فرمانده گروهک «نورالدین زنکی» از آغاز قریب‌الوقوع عملیاتی جدید موسوم به «سپر فرات» (همنام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه) علیه ارتش سوریه از محور جنوب غرب حلب برای شکستن محاصره خبر داده است. این گروهک تروریستی که وابسته به ارتش آزاد سوریه و زیر چتر ترکیه است، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی خود با جبهه النصره و سایر گروه‌های وابسته به القاعده بر مخالفت قاطع خود با هرگونه جداسازی ارتش آزاد از القاعده تأکید کرده است.  گفته می‌شود اختلافات جدی در این مذاکرات بر سر موضوع تخلیه کامل شرق حلب از سوی بیش از 15 هزار تروریست تکفیری از همه گروه‌های حاضر در آن که پیشنهاد دولت سوریه است با حامیان تروریسم که خواستار بقای گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد در این مناطق هستند وجود دارد. در حالی‌ که ارتش سوریه تجهیزات و نیروهای نظامی خود را به خطوط مقدم در جنوب غرب شهر حلب منتقل کرده است.
در همین راستا، یکی از ناظران سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سوریه می‌گوید نیروی بزرگی که ارتش در حلب جابه‌جا کرده، مخصوص تکمیل عملیات نظامی (در این شهر) و وارد شدن به نبرد سرنوشت‌ساز است؛ نبردی که تسلط بر محلات شرقی را تسریع می‌کند. ناظر سیاسی دیگری به الوطن می‌گوید تجهیزات جدید ارتش برای شمال شرق حلب، یعنی با هدف اعزام به سوی شهر الباب است (که تحت کنترل داعش است) تا قبل از آنکه نیروهای عملیات «سپر فرات» وابسته به دولت ترکیه (از محور شمال) به آن برسند،‌ ارتش آن را از محور جنوبی شهر تصرف کند.
هشدار ارتش سوریه به ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که اقدامات و مواضع دولتش بویژه تحرکات نظامی اخیر این کشور در سوریه و عراق به یکی از پربحث‌ترین موضوعات تبدیل شده است، روز شنبه اعلام کرد ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه توسعه می‌دهد و از جمله ورود به شهرهای الباب، منبج و رقه را در دستور کار قرار خواهد داد. با وجود انتقادات جامعه بین‌المللی، اردوغان مدعی شد ترکیه «چاره دیگری به جز ورود به الباب ندارد»، زیرا «ما نیاز داریم که یک منطقه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنیم. همین امر درباره منبج نیز صدق می‌کند.» رجب طیب اردوغان که در بورسا در غرب ترکیه سخن می‌گفت، اظهار داشت نیروهای مورد حمایت ترکیه به پیشروی در جهت شهر الباب ادامه می‌دهند و بزودی «عناصر افراطی» را از این منطقه بیرون خواهند راند. در واکنش به این مواضع اردوغان، ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: حضور یگان‌های ارتش ترکیه در خاک سوریه با هر بهانه‌ای محکوم است و با نظامیان ترکیه به عنوان نیروی اشغالگر و با تمام امکانات برخورد می‌کنیم.
در این بیانیه آمده است: پیروزی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان علیه تروریسم بویژه در حلب، خواب و آرزوهای اردوغان و نقشه‌هایش در سوریه و منطقه را بر باد داد و موجب شد اردوغان علاوه بر تشدید دشمنی‌اش با سوریه، روستاها و مناطقی را در شمال حلب بمباران و یگان‌هایی از ارتش ترکیه را وارد خاک سوریه کند. همچنین با حمایت مستقیم توپخانه‌ای از گروه‌های تروریستی، به آنها در انجام جنایت علیه شهروندان بی‌گناه در حومه شهر حلب کمک می‌کند. همزمان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به گونه ضمنی نسبت به احتمال برخورد نظامی بین 2 کشور ابراز نگرانی کرد. لاوروف گفت: عملیات ترکیه در شمال سوریه نگران‌کننده است و مسکو از این اقدامات بشدت احساس نگرانی می‌کند.
پیشروی ارتش در حلب
ارتش سوریه در ادامه عملیات خود در جنوب شهر حلب، روز یکشنبه موفق شد مقر پدافند هوایی را از کنترل جیش‌الفتح خارج کند و بر آن مسلط شود. پدافند هوایی در جنوب غرب روستای المشرفه در محور خان‌طومان در جنوب حلب واقع است. با تسلط ارتش بر این موضع، مواضع عناصر مسلح جیش‌الفتح در نزدیکی این منطقه زیر تیررس آتش ارتش سوریه قرار می‌گیرد و مسیر امدادی تروریست‌ها از جنوب به محور شمالی به سوی منطقه راشدین 5 کاملا زیر قدرت آتشباری ارتش سوریه قرار گرفت.
انفجار در حسکه
پیش از ظهر دیروز، انفجار تروریستی در بازار الاحد در شهر کُردنشین حسکه به‌وقوع پیوست که در پی آن، شماری از شهروندان کشته یا زخمی شدند. شهر حسکه حدود 2 هفته قبل نیز شاهد حمله انتحاری به یک مجلس عروسی بود که بر اثر آن 37 تن کشته شدند. در این انفجار که در شهرک صفیا در شهر حسکه به وقوع پیوست،
37 تن کشته و 95 تن دیگر زخمی شدند. حَسَکه یکی از استان‌های کردنشین سوریه در شمال شرقی این کشور است.
حمله ناکام داعش به دیرالزور
در حالی‌ که آمریکا و عربستان سعودی تلاش می‌کنند عناصر گروه تروریستی داعش را از موصل عراق به دیرالزور سوریه منتقل کنند، نیروهای ارتش سوریه، روز گذشته حمله این تکفیری‌ها به این شهر را دفع کردند. براین اساس،  عناصر داعش سعی داشتند از محور شهرک الرشدیه در شهر دیرالزور نفوذ کنند که نیروهای ارتش سوریه آنها را ناکام گذاشتند. در این درگیری، عناصر داعش با وجود استفاده از انواع سلاح سبک و سنگین، مجبور به عقب‌نشینی شدند. نیروی هوایی ارتش سوریه نیز همزمان با این عملیات، مواضع عناصر داعش را در اطراف ارتفاعات ثرده در جنوب دیرالزور هدف قرار دادند و خسارت‌هایی را به آنها وارد کردند.

تروریست‌ها به دستور آمریکا از حلب خارج نمی‌شوند
یک کارشناس نظامی سوریه طرح صلح سوریه برای ایجاد آتش‌بس در حلب در غیاب نقش‌آفرینی سازمان ملل را پیروزی بزرگ دیگری برای جبهه مقاومت توصیف کرد. این در حالی است که به گفته او آمریکا با وقت‌کشی به دنبال طولانی‌تر کردن بحران سوریه است، چرا که نمی‌تواند شاهد خروج برگ برنده حلب از دست خود و افتادن آن به دست ارتش سوریه و متحدانش باشد. به گزارش فارس، «ترکی حسن» با بیان اینکه نقض آتش‌بس توسط تروریست‌ها و مخالفت آنها با خروج از این منطقه مساله‌ای عجیب نیست، گفت: «این تروریست‌ها درباره ماندن یا خارج شدن از حلب خودشان تصمیم‌گیرنده نیستند، بلکه از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که برای آنها کار می‌کنند، فرمان گرفته‌اند». به گفته او در چارچوب طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه تحت نظارت روسیه و در سایه غیبت کامل نقش سازمان ملل، خروج هر چند اندک افراد مسلح از این منطقه پیروزی بزرگی برای سوریه و جبهه مقاومت و متحد روسی محسوب می‌شود، چرا که واشنگتن مخالف خروج تروریست‌های تحت حمایت خود از حلب است. حسن ادامه داد: «دلیل اصلی سرکشی تروریست‌ها برای ماندن در حلب هراس سرکرده‌های جبهه‌النصره و احرارالشام از مجازاتی است که به محض رسیدن به ادلب توسط گردانندگان سعودی، قطری و ترکیه‌ای خود می‌شوند، چون این احتمال وجود دارد که به دلیل سرپیچی از فرمان آنها برای ماندن در حلب به قتل برسند یا اموالی که در اختیارش قرار گرفته بازپس گرفته شود».
 


Page Generated in 0/0059 sec