printlogo


کد خبر: 166504تاریخ: 1395/8/4 00:00
دیپلماسی

بخشی از برنامه ششم پذیرش «برجام ۲» است
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه نقض آشکار قانون اساسی و پذیرش برجام ۲ است. به گزارش تسنیم، فواد ایزدی در نشست خبری نقد برنامه ششم توسعه که پیش از ظهر دوشنبه در پاتوق رسانه برگزار شد، گفت: در برنامه ششم توسعه یک بند بیشتر درباره سیاست خارجی نداریم و پذیرش آن نقض آشکار قانون اساسی و پذیرش برجام 2 در کشور است. وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی نیروهای مسلح کشور تحت امر فرمانده کل قوا هستند، افزود: در ماده 30 برنامه ششم توسعه آمده است همه نیروهای مسلح مکلفند اقدامات خود در حوزه روابط خارجی را با وزارت امور خارجه هماهنگ کنند. کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: این در حالی است که وزارت امور خارجه در اجرای برجام ناموفق بوده و هماهنگی نیروهای مسلح با این وزارتخانه علاوه بر اینکه در راستای منافع ملی نیست، باعث پذیرفتن برجام 2 در کشور خواهد شد. ایزدی با بیان اینکه از 2 رکن اساسی استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان در برنامه ششم توسعه حرفی به میان نیامده است، ادامه داد: در حوزه حقوق‌بشر آمریکایی‌ها که خود ناقض اصلی حقوق‌بشر هستند قصد دارند از این موضوع به عنوان اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند و ما نباید در این‌باره پاسخگوی رفتار غلط طرف مقابل باشیم.

واکنش وزارت خارجه به شکایت جیسون رضائیان
شاهنامه به آخر نرسیده است!
سخنگوی دستگاه دیپلماسی می‌گوید در موضوع هسته‌ای، طرف مقابل بویژه آمریکا بدعهدی‌ها و بدقولی‌هایی داشته است و ما مصریم آنها برخلاف تعهدات‌شان عمل نکنند. بهرام قاسمی در نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: تصور و قرار ما این نیست که با آمریکایی‌ها به نقطه مشخص و روشنی رسیده‌ایم؛ ما و آنان در موضوع هسته‌ای مذاکراتی داشتیم و به تفاهماتی با این کشور و برخی کشورهای اروپایی رسیدیم که درصددیم تفاهمات را اجرایی کنیم. وی افزود: آنچه مرتبط با ما بود اجرا کردیم اما بدعهدی‌ها و بدقولی‌ها در طرف مقابل بویژه از جانب آمریکا وجود دارد و ما مصریم آنها تعهدات‌شان را انجام دهند و خلاف تعهداتشان عمل نکنند. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره شکایت جیسون رضاییان از ایران گفت: جیسون رضاییان و دیگر جاسوسان ایرانی آزاد شده که مدعی شکایت علیه کشورمان هستند تبعه ایرانند و نمی‌توانند در دادگاه‌های دیگر کشورها علیه ما اعلام جرم کنند. وی افزود: کتاب اینگونه روابط میان ایران و آمریکا باز است و شاهنامه به انتها نرسیده است. مسائل متعددی هست که آنها به عنوان ابزارهای مختلف علیه ما استفاده می‌کنند و من نمی‌توانم بگویم داستان تمام شده است و به انتهای قصه رسیده‌ایم.

بیانیه پایانی شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی
نهمین نشست شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با صدور بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات عربستان‌سعودی در منطقه و همچنین انتقاد از دخالت‌های برخی کشورها در امور عراق و سوریه به کار خود پایان داد.  در بخشی از این بیانیه با اشاره به تحولات منطقه و موج بیداری اسلامی آمده است: به‌رغم تلاش‌های مذبوحانه نظام صهیونیسم بین‌الملل نه‌تنها بیداری اسلامی دچار رکود نشده بلکه روز به روز زنده‌تر و کمال‌یافته‌تر با جلوه‌های جدید و روش‌های متنوع در حال پیش‌روندگی است. این بیانیه با تاکید بر حرکت امت اسلامی حول محور قرآن و سنت پیامبر(ص) به نبرد عراق و سوریه با تروریست‌های تکفیری پرداخت و افزود: هرگونه مساعدت و حمایت از دولت عراق در راستای مبارزه با تروریسم باید بر مبنای اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و فارغ از هرگونه مداخله در امور داخلی و بر مبنای رضایت دولت عراق صورت پذیرد. در ادامه این بیانیه آمده است: سوریه امروز تبدیل به جولانگاهی برای فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی شده و متأسفانه حمایت برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و گسیل نیروهای تکفیری از سراسر دنیا موجب طولانی شدن جنگ و کشتار مسلمانان و غیرنظامیان در این کشور شده است. مجمع عالی بیداری اسلامی تهاجم عربستان‌سعودی به یمن را نامشروع و منجر به کشتار غیرنظامیان خواند و تاکید کرد: عربستان‌سعودی باید از ادامه جنگ و بمباران کور هوایی قلمروی سرزمینی یمن پرهیز کند. در پایان این بیانیه بر آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع پیش روی جهان اسلام و کشورهای اسلامی تاکید شد.


Page Generated in 0/0056 sec