گروه اقتصادی: شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خود را متولی حملونقل ترکیبی میداند اما معتقد است این فعالیت به درستی در ایران اجرا نمیشود. علیحسین فرخی، مدیرعامل شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: در کشور حملونقل ترکیبی ناقص اجرا میشود و لازمه آن این است که سازمانهای دیگر مانند بنادر و دریانوردی، راهآهن، گمرک و پایانهها از حملونقل ترکیبی حمایت کنند، در غیر این صورت نمیتوانیم به صورت صددرصد فعالیت داشته باشیم. فرخی با اشاره به خط راهآهن بندرعباس ـ امیرآباد گفت: در حوزه راهآهن ظرفیتهای مناسبی وجود دارد و میتوان از طریق این خط آهن، کشتیهایی را که در بندرعباس پهلو میگیرند به کشتیهای بندر امیرآباد وصل کرد اما متاسفانه تاکنون فعال نبوده است. فرخی با اشاره به لغو تحریمها و اجرای برجام خاطرنشان کرد: با اجرای برجام، پهلوگیری کشتیها در خلیجفارس و بنادر ایران بیشتر و مشکل ترانزیت کالا رفع شده است. وی با اشاره به خرید تجهیزات و نوسازی واگنها اظهار داشت: مطالعات اولیه انجام شده و اگر شرکتهای داخلی منابع مالی را تأمین و مشارکت کنند، میخواهیم برای خرید واگن با شرکتهای داخلی قرارداد امضا کنیم. فرخی با اشاره به ساخت بندر خشک به عنوان هاب یادآور شد: کشتیرانی در پی راهاندازی بندر خشک در تهران است و از سوی دیگر با توجه به اینکه در مشهد امکانات آن ایجاد شده باید فضاسازی و زمینهسازی برای تشویق مشتری انجام شود. وی با بیان اینکه جاده ابریشم همان کریدور شرق به غرب است که از ایران عبور میکند، افزود: بهترین مسیری که میتواند جایگزین این مسیر شود، جاده ابریشم جنوبی است که از طریق دریا به بندرعباس و سپس به کشورهای CIS میرسد و کریدور شمال- جنوب را تشکیل میدهد. در این راستا راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش میکند، خط راهآهن قزوین- رشت- آستارا را راهاندازی و این مسیر را جایگزین کریدور شرق- غرب کند.