printlogo


کد خبر: 166686تاریخ: 1395/8/8 00:00
ابعاد گسترده پرونده فساد 8 هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان روز به روز نمایان‌تر می‌شود
«کلید» ابهامات در دست فانی!

گروه اجتماعی: علی‌اصغر فانی، وزیر عزل شده آموزش‌وپرورش که به عنوان رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان دارای جایگاه قانونی بود، خود نفر نخست این موسسه بود و به نظر می‌رسد کلید ابهامات فساد در دستان وزیر مستعفی دولت باشد. ماجراهای صندوق ذخیره فرهنگیان با خداحافظی وزیر آموزش و پرورش و برکناری و بازداشت مدیرعامل این صندوق همچنان ادامه دارد. یک طرف این جریان، قریب به یک میلیون معلمی هستند که ماهانه حق عضویتی از فیش حقوقی غیر نجومی آنها کسر می‌شود و با مابقی این اندک حقوق روزگار خود را سپری می‌کنند و طرف دیگر تعداد انگشت‌شماری هستند که دارایی‌های این معلمان را به جیب می‌زنند و فیش حقوقی آنها از نجومی هم عبور کرده و فضایی شده است.
زمانی که ابهامات بیشتر می‌شود!
به گزارش فارس، علی‌اصغر فانی در ساعات پایانی وزارت در آموزش‌وپرورش، شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان را برکنار و علیرضا ناصری را به جای وی منصوب کرد تا ابهامات درباره اتفاقاتی که در این صندوق رخ داده است، بیشتر نمایان شود. پرسش همگان در ابتدا این بود که «چرا فانی در ساعت پایانی وزارت خود در آموزش‌وپرورش باید غندالی را برکنار کند؟» در حالی که پیش از این هم از اتفاقاتی که در این صندوق رخ داده است، مطلع بود. غندالی که در همه حال خود را مبرا از هرگونه فسادی در صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام می‌کرد، حالا در چنگال قانون است، از طرفی هم در چند روز گذشته خانواده غندالی بازداشت شده بودند و قوه قضائیه به موضوعات و مشکلاتی که در این باره رخ داده است رسیدگی خواهد کرد. اما نکته مهم و قابل تأمل، خود علی‌اصغر فانی است؛ وی هم تا دقایق پایانی حضور در آموزش‌وپرورش مقاومت کرد و حاضر نبود حتی مدیرعامل موسسه‌ای را که چشم فرهنگیان به آن دوخته شده مواخذه کند. ضمن اینکه اواخر حضور فانی در آموزش‌وپرورش اظهارات و شائبه‌هایی درباره نزدیکان وزیر در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق هم مطرح شده بود که بی‌ارتباط با موضوعات صندوق ذخیره فرهنگیان نبود.
فانی باید پاسخگو باشد
حال خود فانی هم باید پاسخگوی فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد، اگر به واقع حامیان معلمان در وزارت آموزش‌وپرورش بیشتر از 3 سال فعالیت داشتند، چرا این فساد 8 هزار میلیاردی اتفاق افتاد و چرا به این ابهامات دامن زدند؟ علی‌اصغر فانی در وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه قانونی داشت و در عزل و نصب‌ها و ابلاغ افراد جدید به طور مستقیم ورود می‌کرد. آیا امکان اینکه خیلی زودتر از اینها جلوی این فساد و اتفاقات در صندوق ذخیره فرهنگیان گرفته شود، وجود نداشت؟ هنگامی که فانی به عنوان نفر اول صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه قانونی دارد و از تمام اتفاقات و رخداد‌های آن مطلع و باخبر است، نباید پیش‌تر گزارشی از اتفاقات این صندوق ارائه می‌کرد؟ حتی یکی از موضوعاتی که فانی را تا پای استیضاح فرستاد، صندوق ذخیره فرهنگیان بود اما او همچنان تا ساعات پایانی حضور در آموزش‌وپرورش گویی قصد تغییرات در صندوق را نداشت و همین که فانی چمدان خود را از آموزش‌وپرورش بست، تغییرات در صندوق ذخیره اتفاق افتاد و مدیرعامل برکنار و جلسه هیأت مدیره برگزار شد. تمام موارد فوق شائبه‌هایی ایجاد کرده است که امیدواریم شخص علی‌اصغر فانی، وزیر عزل شده آموزش‌وپرورش به آنها پاسخ روشن دهد.
برخی افراد وام ۵۰۰ میلیاردی گرفته‌اند!
علاوه بر این خبری به نقل از مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در برخی رسانه‌ها منتشر شده است که در بخش‌هایی از این خبر به نقل از حاجی آمده است: «برخی افراد رقم‌های درشت از بانک سرمایه وام دریافت کرده‌اند که بازپرداخت بموقع نداشتند، به عنوان مثال برخی ۳۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد وام از بانک دریافت کرده‌اند». مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به اتفاقات رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: اتفاقات اخیر در این صندوق مربوط به تسهیلات بانکی داده شده است یعنی اصل موضوع مربوط به بانک سرمایه است که 45 درصد سهام این بانک مربوط به فرهنگیان است. حاجی با اشاره به اینکه اختلاقی در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد، مطرح کرد: مسائلی که در بازپرداخت رخ داده باعث ایجاد مشکلاتی شده است. وی افزود: برخی افراد رقم‌های درشت از بانک سرمایه وام دریافت کرده‌اند که بازپرداخت بموقع نداشتند به عنوان مثال برخی 300 یا 500 میلیارد وام از بانک دریافت کرده‌اند که آن را بموقع پرداخت نکرده‌اند و این افراد با همه بانک‌ها کار می‌کنند. وزیر اسبق آموزش‌وپرورش گفت: تسهیلات معوق بانک سرمایه در دولت قبل 4 هزار و 800 میلیارد تومان بود که حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به کمتر از 10 نفر است.
 


Page Generated in 0/0057 sec