من فکر میکنم حداکثر تا نیمه 2017، همه چیز حالت عادی به خود بگیرد. محمدی سعیدی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در گفتوگو با رویترز گفت انتظار دارد این شرکت تا نیمه سال 2017 جان دوباره بگیرد و روابط تجاری از دست داده را دوباره به دست آورد. وی افزود گام به گام مشکلات حل شده و بسیاری محدودیتها و ممنوعیتها برطرف شده است. وی ادامه داد امیدوار است محدودیتهای باقیمانده درباره تبادلات دلاری پس از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا برداشته شود و شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کارخانههای کشتیسازی و تولیدکنندگان کشتی درباره امکان خرید کشتیهای جدید مذاکره کرده است. سعیدی تصریح کرد: این یکی از تعهدات آمریکا براساس توافقی است که ما در ژانویه سال گذشته امضا کردیم. بهگفته وی، افت صنعت کشتیرانی، شرکت خطوط کشتیرانی کانتینری هانجین کره جنوبی را ناگزیر کرد در ماه آگوست از این صنعت کنار بکشد و محمولههای این شرکت به ارزش 14 میلیارد دلار در بنادر باقی بماند. سعیدی گفت: اعلام ورشکستگی شرکت هانجین اندکی بازار را برای خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهتر کرده است، زیرا اکنون مشتریان هانجین در حال نزدیک شدن به ما برای ارسال کالاهایشان از کره جنوبی و چین به ایران هستند. وی پیشبینی کرد با توجه به صدور محصولات پتروشیمی به اروپا و نیاز ایران به صنایع سنگین و ماشینآلات و نیروگاهها و تولید برق و تکنولوژیهای جدید وارداتی از حوزه اروپا، حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا در سال آینده شاهد رشد قابل توجهی باشد. در همین حال علیحسین فرخی، مدیرعامل شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی گفت: شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خود را متولی حملونقل ترکیبی میداند اما معتقد است این فعالیت به درستی در ایران اجرا نمیشود.