printlogo


کد خبر: 166721تاریخ: 1395/8/8 00:00
بالستیک یمنی‌ها پایگاه نظامی ملک عبدالعزیز در جده را هدف قرار داد
انصارالله: کاخ‌های آل‌سعود را می‌زنیم

سرانجام صبر راهبردی مقاومت یمن از سکوت مجامع جهانی در قبال تجاوز‌های بی‌حساب ائتلاف سعودی به این کشور به سر رسید و ضمن هدف قراردادن مقر نیروی هوایی سلطنتی در مهم‌ترین بندر عربستان، گروه انصارالله اعلام کرد: «موشک‌های بالستیک یمنی آماده هدف‌گیری کاخ‌های آل‌سعود هستند». این نخستین‌باری است که یگان موشکی ارتش یمن، جده را که شاهرگ اقتصادی و حیاتی عربستان است هدف می‌گیرد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله) در واکنش به جنایت‌های روزمره‌ رژیم آل‌سعود علیه این کشور، یک موشک بالستیک را به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی عربستان شلیک کرده‌اند.  به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، نیروهای یمنی با موشک بومی برکان-1 بخش نظامی فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز را در 19 کیلومتری شمال شهر جده هدف قرار داده‌اند. یک منبع نظامی گفت این موشک 12/5 متری به هدف اصابت کرده و خرابی‌های گسترده‌ای در فرودگاه جده بر جای گذاشته است. براین اساس، این موشک ساعت 21 پنجشنبه (به وقت محلی) از مناطق کوهستانی در استان صعده واقع در شمال غرب یمن پرتاب شد. با وجود این، فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: پدافند هوایی توانست این موشک را هدف قرار داده و آن را توسط سامانه مستقر در فرودگاه طائف یعنی در فاصله 65 کیلومتری از شهر مکه مکرمه منهدم کند و این اقدام هیچ تلفاتی به دنبال نداشت. نیروهای هوایی ائتلاف نیز پایگاه شلیک این موشک را هدف قرار دادند. صبح دیروز فعالان سعودی نیز در پایگاه‌های اجتماعی فایل ویدئویی را پخش کردند که لحظه شلیک پدافند هوایی عربستان به این موشک بالستیک را نشان می‌دهد. در همین حال، نیروهای امنیتی عربستان در فرودگاه جده به حالت آماده‌باش در‌آمده‌‌اند و به کسی اجازه نزدیک شدن به این فرودگاه را نمی‌دهند. فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز از لحاظ وسعت و مساحت، سومین فرودگاه بزرگ عربستان‌سعودی شناخته می‌شود که در تاریخ 31 مه 1981 رسما افتتاح شد. پایگاه نظامی این فرودگاه علاوه بر نیروی هوایی عربستان، مربیان آمریکایی نیز حضور دارند. نفوذ این موشک تا نزدیکی شهر مکه عمیق‌ترین حمله موشکی نیروهای یمن علیه خاک عربستان از زمان آغاز جنگ یمن محسوب می‌شود. یگان‌های موشکی یمنی پیش از این اعلام کرده بودند تعدادی از اهداف در تیررس موشک‌های بالستیک یمنی است و این موشک‌ها در پاسخ به ادامه حملات جنگنده‌های متجاوزان سعودی- آمریکایی شلیک می‌شود. برد موشک برکان-1 [آتشفشان] بیش از 800 کیلومتر است و 500 کیلوگرم نیز مواد منفجره حمل می‌کند که یمنی‌ها  این نوع موشک بالستیک را ارتقا داده و ساخته‌اند.
واکنش انصارالله به دروغ‌پردازی سعودی‌ها
یک مقام بلندپایه امنیتی جنبش انصارالله در راس ائتلاف انقلابی پارلمانی حاکم بر یمن، شلیک موشک بالستیک به سمت فرودگاه نظامی جده را تحولی چشمگیر و در راستای پاسخ به ادامه تجاوز عربستان توصیف کرد و ضمنا خبر داد طی روزهای آتی، مراکز حیاتی و کاخ‌های آل‌سعود نیز موشک‌باران خواهد شد. او هدف قرار دادن پایگاه ملک عبدالعزیز شهر جده را تحولی چشمگیر و در راستای پاسخ یمنی‌ها به ادامه حملات دشمن سعودی علیه یمن و محاصره اقتصادی آن توصیف کرد. به گفته او حمله موشکی یمن به جده با هدف ضربه زدن به پایگاه نیروی هوایی متجاوز سعودی‌ها در این شهر انجام شده است که طی یک سال و 7 ماه هزاران غیرنظامی بی‌گناه یمنی را به خاک و خون کشیده‌اند. این مقام یمنی به دروغ‌پردازی  رسانه‌های سعودی نیز واکنش نشان داد و گفت: «یگان موشکی ارتش یمن دشمن سعودی را هدف می‌گیرد اما این رسانه‌های دروغ‌پرداز می‌گویند یمنی‌ها شهر مقدس مکه را هدف گرفتند».
شبکه خبری العربیه در ساعات اولیه نیمه‌شب جمعه اعلام کرد یک فروند موشک بالستیک متعلق به انقلابیون یمن، از استان شمالی صعده یمن به سمت شهر مقدس مکه شلیک شده که البته در 65 کیلومتری شرق مکه رهگیری و منهدم شده و این در حالی است که جده در 65 کیلومتری غرب مکه قرار دارد! ارتش سعودی مدعی شده بود موشک‌های بالستیک یمنی توسط سامانه پدافند آمریکایی پاتریوت مستقر در فرودگاه طائف یعنی 65 کیلومتری شرق مکه رهگیری شده است.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان‌سعودی در توئیتر خود مدعی شده است: حوثی‌ها (انصارالله) و متحدان‌شان، «زادگاه اسلام و قبله مسلمین جهان» را هم از حملات خود استثنا نمی‌کنند. هنوز هدف سعودی‌ها از ارتباط دادن حمله شامگاه پنجشنبه به شهر مکه مکرمه مشخص نیست ولی پارلمان پاکستان در اوایل حمله عربستان به یمن، پس از یک هفته بحث جدی و پرتنش، رأی به عدم مداخله نیروی زمینی قدرتمند خود در نبرد میان سعودی‌ها و انقلابیون یمن داد. قانونگذاران پاکستان البته در قطعنامه‌ای که به این منظور تصویب کردند، آورده بودند که در صورت حمله به شهرهای مقدس مکه و مدینه «دوشادوش» ارتش عربستان خواهند ایستاد. در همین راستا، یک مقام مسؤول در واحد موشکی ارتش یمن ضمن تکذیب ادعای مضحک مقامات سعودی، هدف از انتشار این قبیل شایعات را جلب حمایت کشورهای عربی و اسلامی و مشروع جلوه دادن تجاوز ناجوانمردانه به یمن دانست و تاکید کرد: مکه مکرمه که حرم امن الهی است و برای یمنی‌ها و همه مسلمانان مقدس است، هرگز هدف موشک‌های یمنی قرار نخواهد گرفت. وی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که موشک بالستیک شلیک شده یک هدف نظامی را در غرب عربستان هدف قرار داده است. در این بیانیه همچنین آمده است که نیروی موشکی یمن برای پاسخگویی به تجاوز سعودی-آمریکایی علیه مردم یمن، آمادگی کامل دارد و یمنی‌ها باید منتظر خبرهای غافلگیرکننده در پاسخ به دشمن متجاوز باشند.
توجیه انگلیس برای حمایت از جنایت‌های سعودی
در واکنش به درخواست‌ها از لندن برای توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید توقف فروش سلاح به این کشور به حضور و تأثیر انگلیس در منطقه پایان خواهد داد و عربستان قادر است از سایر کشورها سلاح مورد نظرش را تأمین کند. اخیرا دولت انگلیس به دلیل فروش تسلیحات به عربستان شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. ائتلاف سعودی در یمن غیرنظامیان زیادی را کشته و از سلاح‌ها و تجهیزات انگلیسی استفاده کرده و حتی خلبانان سعودی در ائتلاف هوایی علیه یمن تحت آموزش انگلیسی‌ها بودند.  جانسون در این باره ادعا کرد: دولت عربستان درباره این موضوع با جدیت کامل برخورد می‌کند. عربستان‌سعودی از 18 ماه پیش با تشکیل ائتلافی متشکل از رژیم‌های مرتجع عربی مناطق مختلف یمن را آماج حملات گسترده جنگنده‌های خود قرار داده است.  مدارس، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان به دفعات در این حمله‌ها بمباران شده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز عملیات عربستان‌سعودی در یمن، بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند که بیشتر قربانیان غیرنظامی بوده‌اند.  یادآور می‌شود همه سلاح‌ها و تجهیزات مورد استفاده از سوی عربستان‌سعودی برای اشغال بحرین و حمله به یمن، از کشورهای غربی بویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه تامین می‌شود و این کشورها درباره نقض آشکار قوانین مربوط به جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در زمینه کشتار شهروندان یمن و سرکوب مردم بحرین، روزه سکوت گرفته‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec