printlogo


کد خبر: 166724تاریخ: 1395/8/8 00:00
عربستان به مصری‌ها ویزا نمی‌دهد
جنون انتقام صدامک از السیسی

با اوج گرفتن تهدید‌های ریاض علیه قاهره به‌خاطر عدم حمایت از سیاست‌های جنگ‌افروزانه سعودی در سوریه و یمن، تارنمای خبری «پانوراما الشرق‌الاوسط» خبر از طرح عربستان برای ترور فرماندهان مصری داد. به گزارش این سایت یک منبع نظامی سعودی فاش کرده «محمد بن سلمان» وزیر دفاع با همکاری اسرائیل به دنبال ترور فرماندهان ارشد ارتش مصر است.
با توجه به جنون خودکامگی پسر پادشاه بیمار سعودی و جانشین ولیعهد عربستان، اتخاذ چنین تصمیم خصمانه‌ای از سوی او و علیه قدرتمند‌ترین ارتش عربی به هیچ وجه غیرممکن نیست هرچند که با توجه به سوابق و گستردگی دستگاه اطلاعات مصر ممکن است این تصمیم به قیمت جان خود بن سلمان تمام شود. بن سلمان موسوم به صدامک طبق گزارش‌ها به خاطر ذهن مالیخولیایی که از پدرش به او ارث رسیده و همچنین مصرف مداوم روانگردان‌ها به اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه متوهمانه و غیرعقلایی مشهور است. اما او در حالی سرسختانه به دنبال راه انداختن یک تیم ترور احتمالا صهیونیستی- تکفیری برای انتقام از فرماندهان مصری است که خود دشمنان قسم خورده‌ای در داخل آل‌سعود دارد که مترصد کوچک‌ترین فرصت برای ترور خود او هستند.
هفته گذشته بود که ژنرال «عادل الرجائی» فرمانده لشکر نهم ارتش مصر در قاهره ترور شد و یک گروهک تروریستی نوظهور مسؤولیت آن را برعهده گرفت. منبع سعودی مزبور که که خود را با نام مستعار «سرگرد الشمری» معرفی کرده و سابقا جایگاه مهمی در گروه ویژه ترورهای خارجی در سازمان استخبارات عربستان داشته به پانوراما می‌گوید براساس طرح بن سلمان، فعالیت رصد و شناسایی فرماندهان ارتش مصر از چندی پیش با همکاری سفارت اسرائیل در قاهره آغاز شده و سفارت تل‌آویو اطلاعات لازم را به ریاض منتقل کرده است. براساس این طرح با افزایش ناامنی و بی‌ثباتی و هدف قرار گرفتن فرماندهان نیروهای مسلح مصری، السیسی دایره بازداشت و سرکوب را تنگ‌تر کرده و موج نارضایتی اجتماعی در مصر تشدید خواهد شد. با توجه به سکوت معنادار مقامات قاهره بعد از ترور ژنرال الرجائی، الشمری تأکید کرد این عملیات نیز تحت نظارت یک مقام ارشد استخبارات عربستان اجرا شده است.
ژنرال «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده ارتش فقط برای حفظ امنیت این کشور خدمت می‌کند و به خارج از مرزها نخواهد رفت. در عین حال رای همسوی مصر با روسیه و به نفع عدم دخالت طرف‌های غربی- عربی در حلب سوریه در شورای امنیت سازمان ملل باعث شد این کشور عملا از جمع متحدان نظامی عربستان برای حمله به کشورهای مختلف عربی خارج شود. رای مزبور خشم عربستان را برانگیخت و ریاض بلافاصله کمک‌های مالی- اقتصادی خود به قاهره از جمله تأمین ماهانه سوخت مصر را قطع کرد. به دنبال افزایش تنش‌ها میان  عربستان و مصر طرف، دولت سعودی در اقدامی جدید اعطای ویزا به شهروندان مصری را متوقف کرده‌است. به گزارش تارنمای نبأ به نقل از شرکت بین‌المللی تساهیل که مسؤول صدور ویزای عربستان در مصر است، سفارت سعودی دستور داده تا اطلاع ثانوی  برای شهروندان مصری ویزا صادر نشود. ماه گذشته خالد صلاح، سردبیر روزنامه دولتی مصری الیوم السابع  به بهانه صرفه‌جویی ارزی گفته بود مردم مصر باید به مدت یک سال از شرکت در مناسک حج واجب و عمره خودداری کنند.

پیشنهاد احمقانه ریاض به الجزیره
تارنمای چشم خاورمیانه (میدل ایست آی) به نقل از یک دیپلمات ناشناس الجزایری نوشت که ماه جاری میلادی (اکتبر) هیاتی بزرگ از سوی سعودی و قطر به الجزیره عزیمت کردند که در راس آنها 2 دیپلمات برجسته به نام‌های عبدالرحمن بن صلاح(عربستان) و غانم شاهین الغانم(قطر) حضور داشتند. آنها در دیدار با احمد جید صلاح، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر خواستار حضور نیروهای این کشور در یمن شدند. این درخواست پس از آن بود که الجزایر به تهران و ریاض پیشنهاد داد که یک نیروی صلحبان بی‌طرف عربی برای خاتمه بخشیدن به جنگ در یمن در این کشور مستقر شود.


Page Generated in 0/0048 sec