printlogo


کد خبر: 166725تاریخ: 1395/8/8 00:00
چهارگوشه

ملک سلمان  احتمالاً محاکمه می‌شود
خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی نوشت براساس قانون جاستا که به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی اجازه پیگرد حکومت‌ها و سران کشورهای جهان را می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که درخواست‌هایی برای حضور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در دادگاه مطرح شود. کنگره آمریکا مدتی قبل وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور را علیه قانون ضدسعودی جاستا لغو و این قانون را تصویب کرد. براساس این قانون، خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر می‌توانند از کشورهایی که مهاجمان به آنها منتسب هستند درخواست غرامت کنند.

بازداشت 45 خلبان ارتش در ترکیه
در ادامه پاکسازی‌های امنیتی در ترکیه، دادستانی قونیه برای
۷۳ خلبان ارتش در ۱۷ استان این کشور حکم جلب صادر کرد. ۴۵ نفر دستگیر شده‌اند و باقی در حال بازجویی هستند. دولت ترکیه تاکنون ۳۵ هزار نفر را به اتهام مشارکت و همدستی با کودتای نافرجام ماه جولای بازداشت کرده است. ده‌ها هزار کارمند  نیز به همین ظن، تعلیق یا اخراج شده‌اند. گفته می‌شود که نیروی هوایی ترکیه تکیه‌گاه لجستیک کودتا بوده است. در عین حال، عده‌ای از خلبان‌ها نیز قبل از کودتا به خاطر فشارهای امنیتی استعفا داده بودند.

قاضی ارشد آمریکایی متهم به آزار جنسی
یک وکیل زن کلارنس تامس، قاضی دیوان عالی آمریکا را به تعرض جنسی به وی در سال 1999 متهم کرده‌است. نشریه «نشنال لاو ژورنال» روز پنجشنبه گزارش داد، مویرا اسمیت که به عنوان وکیل یک شرکت فعال در بخش انرژی در آلاسکا فعالیت می‌کرد، گفت حین یک میهمانی شام و زمانی که 23 ساله بوده، این قاضی از وی سوءاستفاده جنسی کرده ‌است. تامس 68 ساله این اتهام‌ها را «مضحک» خوانده و گفته‌ چنین اتفاقی «هرگز روی نداده‌ است».


لاوروف: اسد به مسکو سفر می‌کند
وزیر خارجه روسیه روز جمعه پس از نشست سه‌جانبه با وزرای خارجه ایران و سوریه درباره وضعیت سوریه، اعلام کرد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر خواهد کرد. سرگئی لاوروف با بیان اینکه وضعیت حلب مورد بحث ما بود، خاطرنشان کرد: توقف جنگ در حلب از سوی گروه‌های مسلح مورد تایید ماست، کشورهای دیگر نتوانستند بخشی از عملیات گروه‌های مسلح را متوقف کنند و تروریست‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌‌کنند.
آزادی شهر راهبردی صوران سوریه
ارتش سوریه در ادامه روند پاکسازی در استان حماه، شهر راهبردی صوران را آزاد کرد. نیروهای ارتش سوریه پس از حملات گسترده هوایی، موشکی و زمینی به گروه‌های تروریستی «جندالاقصی»، «جیش العزه» و «جیش التحریر» وابسته به جبهه مشترک تروریستی فتح‌الشام (جبهه النصره)، آنها را زمینگیر کرده و دومین شهر مهم استان حماه را آزاد کردند. ارتش همچنین از رسیدن تجهیزات و امکانات ارسالی طرف‌های غربی- عربی برای گروه‌های تروریستی مستقر در صوران جلوگیری کرده بود. بدین ترتیب تنها منطقه راهبردی مهم استان حماه که در چنگ تروریست‌ها باقی مانده است شهر «طیبه امام» در جنوب غربی صوران است که  ارتش سوریه با تسلط بر مزارع اطراف آن تلفاتی سنگین بر تروریست‌ها وارد کرده‌ است.
اردوغان در سودای رسیدن به رقه
رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید که پس از شهر الباب، هدف بعدی عملیات نظامی «سپر فرات» در شمال سوریه، شهرهای منبج و رقه خواهد بود. اردوغان در ادامه اظهار داشت که آنکارا عملیات رقه را با واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار داده است؛ ولی واشنگتن همچنان قصد دارد این عملیات را با همکاری گروهی از شبه‌نظامیان کرد انجام دهد. یگان‌های مدافع خلق که بخش اصلی این گروه در نبردها علیه داعش را تشکیل می‌دهند از منظر آمریکا نیروهای موثر برای مبارزه با تروریسم و از منظر ترکیه، یک گروه تروریستی است که هدف حملات ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آنکارا قرار گرفته است.
 


Page Generated in 0/0059 sec