printlogo


کد خبر: 166931تاریخ: 1395/8/12 00:00
جدید‌ترین نظرسنجی سراسری آمریکا توسط ای‌بی‌سی نیوز و واشنگتن‌پست نشان داد
هیلاری منفورتر از ترامپ
رکورد ثبت‌نام در انتخابات آمریکا شکست 200 میلیون نفر

در فاصله 8 روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه 18 آبان، حدود 23 میلیون شهروند این کشور یعنی بیش از 10 درصد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات 2016 پای صندوق رفته‌اند.
به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، تا روز 31 اکتبر (دوشنبه) بیش از 23 میلیون آمریکایی رای زودهنگام  خود را ریخته‌اند که 5/11میلیون نفر آنها به 12 ایالت خاکستری  مربوط می‌شوند یعنی ایالاتی که آرای 2 نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در آنان بسیار نزدیک بوده و سرنوشت رای الکترال – نمایندگان انتخاباتی ایالت‌ها – در آنها تا روز آخر مشخص نخواهد شد. بیشترین آرای زودهنگام در ایالت‌های فلوریدا (3 میلیون نفر) و کارولینای شمالی(3/1میلیون) نفر ریخته شده‌اند.
بر این اساس آرای شرکت‌کنندگانی که برای رای دادن از جانب حزب دموکرات ثبت‌نام کرده بودند فعلا در ایالات خاکستری کلورادو، آیووا، میشیگان، کارولینای شمالی، نوادا، اوهایو، ویرجینیا و ویسکانسین پیش هستند در حالی که تا اینجا آرای کسانی که از جانب حزب جمهوری‌خواه رای داده‌اند در ایالات آریزونا، فلوریدا، جورجیا و پنسیلوانیا اکثریت دارد. این در حالی است که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات 2016 ایالات متحده به رکورد تاریخی 200 میلیون و 87 هزار و 133 نفر رسیده است. این به معنای ثبت‌نام بیش از 50 میلیون
 رای دهنده جدید برای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان و سناتورهای کنگره  امسال است. ثبت‌نام بیش از 200 میلیون آمریکایی در حالی است که در انتخابات سال 2008 که اوباما در آن پیروز شده و برای نخستین بار به کاخ سفید راه یافت تنها 3/146 میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند که البته تنها 33 درصدشان در انتخابات
ریاست جمهوری شرکت کردند. شمار رای‌اولی‌های احتمالی بویژه در ایالت‌هایی که دموکرات‌ها در آنها بخت بیشتری دارند بویژه نیویورک پرجمعیت بیشتر بوده است. روزنامه نیویورک‌تایمز مدارکی ارائه کرده که نشان می‌دهد  اگر چه رای‌های زودهنگام تا روز انتخابات شمرده نخواهند شد اما دموکرات‌های ثبت شده در شعبه‌های رای‌گیری بیشتر از جمهوری‌خواهان بوده‌اند. برخی این را نشانه اقبال بیشتر به هیلاری کلینتون می‌دانند. حزب دموکرات از لحاظ بسیج همگانی رای‌دهندگان متمایز است و به نسبت پول‌های زیادی را در مقایسه با جمهوری‌خواهان خرج می‌کند.  البته نیویورک‌تایمز که به طور رسمی از نامزد حزب دموکرات حمایت می‌کند،  می‌نویسد: «مساله جنجالی اخیر درباره ایمیل‌های کلینتون همانند سابق تهدید برانگیز است و ممکن است برخی رای‌دهندگان از هیلاری روی برگردانند. آن هم زمانی که ترامپ و جمهوری‌خواهان دیگر ادعای پیروزی ندارند.»
برخی رسانه‌های طرفدار جمهوری‌خواهان از جمله شبکه فاکس نیوز نیز به رای‌دهندگان یادآوری کرده‌اند در زمینه افشاگری و بازگشایی پرونده کلینتون، در 7 ایالت آمریکا رای‌دهندگان زودهنگام حق دارند نظر خود را تا روز انتخابات تغییر داده و به نامزد دیگر رای دهند.
این در حالی است که رسوایی‌های هفته‌های اخیر هیلاری کلینتون نه‌تنها باعث کاهش فاصله او با دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها شده بلکه او را منفورتر از رقیبش هم کرده است.جدید‌ترین نظرسنجی سراسری ایالات متحده که مشترکا توسط «ای‌بی‌سی نیوز» و «واشنگتن‌پست»، رسانه‌های حامی دموکرات‌ها انجام شده، نشان می‌دهد بیش از 60 درصد رای‌دهندگان آمریکایی از کلینتون نفرت دارند در حالی که این رقم برای ترامپ 58 درصد است. البته در این نظرسنجی کلینتون همچنان 6 درصد (47 به 41 درصد) نسبت به ترامپ پیش است، اگرچه یک‌سوم هم‌حزبی‌های کلینتون گفته‌اند ممکن است به خاطر رسوایی ‌ایمیل‌های خصوصی هیلاری به او رای ندهند.


Page Generated in 0/0063 sec