printlogo


کد خبر: 166944تاریخ: 1395/8/12 00:00
آخرین آمار ثبت‌نام زائران اربعین و جزئیاتی از آمادگی سازمان‌های فرهنگی و خدماتی در «وطن امروز»
ثبت‌نام 700هزار نفر برای راهپیمایی اربعین
محدودیت ترافیکی اربعین از 23 آبان

گروه اجتماعی: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام بیش از 700 هزار نفر از مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح خبر داده و گفته است: «تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سماح نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته افزایش 40 درصدی داشته است».
وی در اظهاراتش به استقبال کم‌نظیر مشتاقان زیارت اربعین برای نام‌نویسی در سامانه سماح طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: امیدواریم براساس پیش‌بینی ستاد مرکزی اربعین پذیرای حداقل 2میلیون زائر در ایام اربعین امسال باشیم. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 16 مرکز کنسولگری ثابت و موقت کشور عراق که کار صدور ویزای زائران اربعین را برعهده دارند، با جدیت به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه روند صدور ویزا سرعت  خوبی پیدا کرده و با هماهنگی‌های صورت گرفته امیدواریم همه زائران با صدور بموقع ویزا در مراسم پیاده‌روی اربعین و بزرگ‌ترین همایش مذهبی دنیا حضور داشته باشند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اوحدی به زائرانی که در سماح ثبت‌نام کرده‌اند توصیه کرد در اولین فرصت مدارک خود را به دفاتر خدمات زیارتی برای انجام مراحل صدور ویزا تحویل دهند، همچنین مشتاقان زیارت اربعین که تاکنون نسبت به ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح اقدام کرده و ثبت‌نام خود را به روزهای آخر موکول نکنند.
رکورد ثبت‌نام 70 هزار نفر
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه روز گذشته رکورد 70 هزار نفری ثبت‌نام در سامانه سماح را شاهد بودیم، گفت: به نظر می‌رسد در روزهای آینده ترافیک زیاد مراجعه‌کنندگان به سامانه ثبت‌نام را داشته باشیم که البته با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون مشکل فنی در این سامانه وجود نداشته و در آینده نیز وجود نخواهد داشت.
اوحدی افزود: براساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، هماهنگی با نیروی مقاومت بسیج، سازمان راهداری که مسؤولیت کمیته حمل‌ونقل را برعهده دارند و سازمان حج و زیارت صورت گرفته تا برای متقاضیانی که خواستار اعزام کاروانی هستند، این برنامه‌ریزی و تسهیلات در نظر گرفته شود تا این عزیزان از شهرهای محل سکونت خود با هزینه‌ای که پرداخت خواهند کرد، به مرزهای کشور اعزام شوند. رئیس سازمان حج و زیارت به مشتاقان زیارت اربعین توصیه کرد همانگونه که در سامانه سماح نیز این امکان وجود دارد، زائران حتی‌المقدور در قالب گروهی ثبت‌نام کنند و عمودهای مسیر نجف تا کربلا را که در واقع شاخص‌های این مسیر است، برای هماهنگی گروه در نظر بگیرند تا اعضای گروه از هم جدا نشوند. اوحدی همچنین به زائران اربعین توصیه کرد زائران با حداقل امکانات لازم و ضروری راهی این سفر شوند، کفش راحت بپوشند و وسایل اولیه و شخصی خود را به همراه داشته باشند. همچنین با توجه به تأکید ستاد مرکزی اربعین که این امکان براساس مصوبات ستاد مرکزی در سامانه سماح لحاظ شده، زائران نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن بیمه اقدام کنند تا با آرامش خیال در این همایش عظیم معنوی شرکت کنند.
محدودیت ترافیکی اربعین از 23 آبان
همچنین رئیس پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت‌های ترافیکی مراسم اربعین از 23 آبان خبر داده است. سردار مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در کمیته هماهنگی اربعین حسینی که با حضور سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برگزار شد، اظهار داشت: از یک هفته قبل و بعد از اربعین حسینی تردد وسایل نقلیه سنگین به جز حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی در محور مهران ممنوع است.
وی افزود: با توجه به اینکه محور کرمانشاه و خوزستان مسیر زائران است تردد وسائل نقلیه سنگین به جز حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از 2 روز قبل و بعد از اربعین حسینی ممنوع است.
بیماران دیالیزی به کربلا نروند
علاوه بر این رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر هم تمهیدات هلال‌احمر برای اربعین را تشریح کرد.  سیدعلی مرعشی درباره اقدامات هلال‌احمر در اربعین، گفته است: « طبق سال‌های گذشته و با مصوبه ستاد مرکزی اربعین، پوشش خدمات امداد و نجات در داخل کشور و ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در کشور عراق به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است. مرعشی با بیان اینکه در 3 مرز مهران، بدره و چزابه و متناظر با این 3 مرز در خاک عراق نیرو مستقر کرده‌ایم، ادامه داد: چادرهای امدادی کارشان در برگشت زائران که خستگی راه وجود دارد آغاز می‌شود و به همین دلیل چادرها و نیروهایمان تا پایان بازگشت زائران مستقر می‌مانند. وی با اشاره به افزایش تعداد زائران اربعین در سال جاری گفت: بر این اساس توصیه می‌کنیم زائران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و تنفسی که داروهای خاص مصرف می‌کنند داروهایشان را به همراه داشته باشند، چراکه ما نمی‌توانیم همه نوع دارو را به عراق ببریم، بنابراین خود زائران داروهایشان را به میزان بیش از روزهایی که در عراق هستند، به همراه داشته باشند. همچنین پوشیدن کفش مناسب نیز برای پیاده‌روی به زائران توصیه می‌شود تا دچار زخم‌های پا نشوند. در عین حال داشتن کوله‌پشتی مناسب و نوشیدن آب فراوان نیز به زائران توصیه می‌شود.
خدمات رایگان برای زائران ایرانی
وی افزود: البته خدمات مرکز پزشکی حج هلال‌احمر تا پایان ماه صفر برای همه زائران از همه کشورها در چادرهای بین راهی به صورت رایگان است. در درمانگاه‌های نجف و کربلا نیز ارائه خدمات برای زائران ایرانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد. بنابراین خدمات سرپایی ما در عراق برای زائران به صورت رایگان انجام می‌شود اما اگر زائران نیازمند اقدامات بستری در بیمارستان‌های عراق باشند و در صورتی که بیمه شده باشند، می‌توانند به صورت رایگان از خدمات بیمارستان‌های عراق استفاده کنند و بیمه هزینه‌هایشان را پرداخت کند. در غیر این صورت خودشان باید هزینه را بپردازند که هزینه سنگینی هم هست به طوری که ویزیت پزشک متخصص در عراق ۷۰ هزار تومان و ورودی به بیمارستان‌های عراق ۱۰۰ دلار است، بنابراین توصیه می‌کنیم زائران حق بیمه خود را پرداخت کنند تا در عراق دچار مشکل نشوند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی نیازی نیست برای سفر به کشور عراق واکسن مننژیت تزریق شود بلکه تزریق آن را برای سفر حج توصیه می‌کنند. البته یک پروتکل کشوری درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد که توصیه می‌شود افراد بالای ۶۰ سال دارای نقص ایمنی هر سال این واکسن را تزریق کنند.


Page Generated in 0/0055 sec