printlogo


کد خبر: 166946تاریخ: 1395/8/12 00:00
قالیباف در شورای شهر تهران:
تخلف ۲۲۰۰ میلیاردی اصلا وجود ندارد
دستور قالیباف برای برخورد با متخلفان املاک

گروه اجتماعی: «ازمردم عذرخواهی می‌کنم که تا زمان اعلام گزارش دادستان، آزرده ‌خاطر شدند اما مردم تهران بدانند جرم و تخلفی نشده است».
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در سیصد‌ودومین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد املاک شهرداری تهران ارائه داد. شهردار تهران اظهار داشت: در نامه‌ای که منتشر شد- البته به اینکه چگونه منتشر شد کاری نداریم، من صلاحیت ورود ندارم و مراجع قضایی در حال رسیدگی هستند- نوشته شده بود اقدامات سوء براساس ماده 5 قانون تشدید مجازات و قانون مجازات اسلامی به اختلاس، ارتشا و حیف‌ومیل اموال. بعد هم ضرب و تقسیم ساده شده بود که یک میلیون و 100 هزار متر مربع ضرب در متری 2 میلیون تومان و نتیجه گرفته بودند تو مجرم به 2 هزار و 200 میلیارد تومان تخلف هستی! باز هم تاکید می‌کنم این نامه گزارش سازمان بازرسی نبود. نامه یکی از کارکنان بازرسی برای جمع‌آوری اطلاعات بوده است. از این رو نباید به سازمان بازرسی هم تعرض شود.
چرا جامعه را ملتهب می‌کنیم؟
شهردار تهران ادامه داد: مردم وقتی شنیدند، گفتند این چه مدیریت جهادی، شورا، اصولگرایی و چه دینداری است و نگران شدند. دادستان کل بعد از بررسی به صورت روشن و شفاف گفت در واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران در تعاونی‌ها به هیچ عنوان تخلف و جرمی صورت نگرفته است. این با صراحت گفته شده است. حال سوال این است، چرا یک مرتبه جامعه را ملتهب می‌کنیم و به نظام آسیب می‌زنیم؟ در لیست‌هایی که داده شد، از 270 نفر تا 180 نفر عدد داده شد. این عدد‌ها غلط و اشتباه است و اینگونه نبوده است. اینها در مسیر رسیدگی است. 2 هزار و 200 میلیارد تومان اصلا وجود خارجی ندارد. این در حالی است که این همه حرف ناصحیح گفته شد و واقعا به حق شورای شهر و مدیریت شهری ظلم شد. شهردار پایتخت با اشاره به اظهارات دادستان تهران بیان کرد: دادستان تهران گفتند در واگذاری‌های انفرادی، مجموعا 45 مورد تخلف محسوب می‌شود و فرمودند تخلف هم تخلف شکلی است. یعنی تخلف از آیین‌نامه است. به عبارت دیگر از مجموع 27 هزار و 600 واگذاری 45 مورد تخلف محسوب می‌شود و نه جرم. همان روز که این را به من گفتند 36 مورد از اینها را همان روز اقدام و همه را متوقف و لغو کردم. هیچ‌کدام از املاک را به کسی واگذار نکردند و این را همان روز خدمت دادستان نوشتم و نامه آن را هم به دادستان ارائه کردم. بنابراین قبل از اینکه در رسانه بیاید همان روز برخورد و اینها را لغو کردم. وی در ادامه اظهار کرد: در بخش تخلفات تعاونی درباره 150 نفر که ایشان فرمودند تعدادی از اینها در میزان تخفیف بیشتر از دستورالعمل گرفته‌اند، آن تعداد 19 نفر است. آن تعداد را هم ابلاغ کردیم چون می‌خواستند درصد را به تومان برگردانند. براساس دستورالعمل این اتفاق افتاده است. برای این هم همان روز اقدام کردم که اسناد آن وجود دارد.
اعضای شورای شهر امتیاز مسکن نگرفته‌اند
شهردار تهران با بیان اینکه هیچ‌کدام از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران از امتیاز مسکن و واگذاری که به بقیه صورت گرفته است، برخوردار نشده‌اند به توضیح درباره 2 نفر از اعضای شورای شهر تهران پرداخت و تاکید کرد: آقای ساعی که نه عضو تعاونی است و نه زمین، ملک و نه آپارتمان گرفته است. ایشان زمانی که در المپیک قهرمان شدند در صحن شورای شهر آمدند و شورا تصویب کرد یک واحد آپارتمان به ایشان پاداش دهند. این موضوع به تصویب شورای شهر رسید. شاید آقای ساعی از دست من ناراحت باشد اما آن روز من با این مصوبه برخورد روشن کردم و گفتم یک واحد آپارتمان زیاد است اما دوباره تصویب شورا این شد که ساعی هر آپارتمانی انتخاب کرد را بر دارد.
200 میلیون تومان جایزه المپیک شود و بقیه پولش را بدهد. چه ربطی دارد این را به تعاونی وصل می‌کنید. چهره‌ای که قهرمان ملی است و عضو شورا، می‌گوییم عضو تعاونی شده و ملک را برده است. شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: همانطور که بنده تصمیم گرفتم هیچوقت از هیچ امتیاز دولتی در 37 سال خدمتم از جمله امتیاز مسکن استفاده نکنم، شاید برخی دوستان شورای شهر هم با خودشان عهد کرده باشند که از امتیاز مسکن استفاده نکنند که این کار پسندیده است. آقای پیرهادی حتی زمانی که مسؤول بسیج شهرداری بود- که فرمانده سپاه انتخاب می‌کند و من انتخاب نمی‌کنم- یک ریال حقوق نگرفته و هیچ امتیازی بابت بسیج شهرداری تهران دریافت نکرده است.
تبعات برخی اظهارنظرها
وی با بیان اینکه برخی اظهارات تبعاتی دارد و حرمت افراد شکسته می‌شود، تاکید کرد: هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر زمانی که در عضویت شورای شهر بوده‌اند از امتیاز واگذاری مسکن و تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند.
شهردار تهران افزود: براساس قانون ایثارگران، افراد می‌توانند از امتیاز مسکن استفاده کنند. اگر خانم آباد به عنوان خانواده شهید، جانباز رزمنده و آزاده از امتیاز مسکن هم استفاده می‌کرد قانون مربوط به ایثارگران این اجازه را می‌داد اما ایشان استفاده نکرد. قالیباف با اشاره به دلیل ارجاع موضوع به دادستانی تهران عنوان داشت: امیدوارم دقت کنیم دوباره تحت عنوان شفاف‌سازی- که حتما بحق است و باید انجام دهیم- آبروی افراد ریخته نشود و جوسازی و تهمت‌زنی اتفاق نیفتد. رسانه‌ها و خبرنگاران مهم‌ترین ابزار برای مهم‌ترین اصل اسلامی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر هستند. فراموش نکنیم جوسازی و تهمت خودش یک منکر بزرگ است. وی ادامه داد: دادستان کل براساس قانون آیین دادرسی کیفری ماده 290 و 293 متولی حقوق عمومی و انفال است. یعنی هر کجا تشخیص دهد اشکال، حیف‌ومیل و ظلمی به بیت‌المال صورت گرفته است حق دارد دنبال کند و بر همه مراحل هم نظارت داشته باشد. شهردار تهران گفت: دادستان کل خودش دادسرا و دادگاه ندارد و به تبع آن وظیفه‌ای هم ندارد. به همین علت نامه را به دادستان کل نوشتم. وقتی گفته شد 2 هزار و 200 میلیارد از اموال عمومی حیف‌ومیل شده گفتم شما از طرف مردم براساس قانون رسیدگی کنید. ایشان گزارش اولیه را تنظیم کردند و در این گزارش با صراحت گفتند جرم و فسادی نبوده است. در واگذاری زمین‌ها و تعاونی‌ها حتی اشکال شکلی هم نداشتند. در جایی که اشکال شکلی داشتند و اهمال و تخلف بوده است طبیعتا باید به جهت رسیدگی به دادستانی تهران برود. در دادستانی تهران نیز براساس آن گزارش رسیدگی می‌شود به طوری که در حوزه بازپرسی، دادسرا و بعد دادگاه موضوع دنبال می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه خواهش من از قوه قضائیه این است که بقیه سیر قضایی پیگیری شود، تصریح کرد: البته به هیات تخلفات شهرداری ابلاغ کردم تخلفاتی که دادستان گزارش دادند در داخل شهرداری بشدت رسیدگی شود تا مشخص شود همان تعداد محدودی که تخلف کرده‌اند چه کسانی بوده‌اند. اگر این اهمال‌ها در دادگاه برود و مشخص هم شود شاید 6-5 میلیارد هم نشود در حالی که باز هم عدد 150 میلیارد اعلام شده است، پیش از این هم  2 هزار و 200 میلیارد را اعلام کرده بودند. درنهایت هر چه قوه‌قضائیه گفت فصل‌الخطاب است که آن را دنبال می‌کنیم.
دستور قالیباف برای برخورد با متخلفان
علاوه بر این روز گذشته قالیباف دستور برخورد با متخلفان در پرونده املاک واگذار شده شهرداری تهران را صادر کرد.  شهردار تهران در نامه‌ای به حراست کل شهرداری تهران خواستار برخورد لازم‌، عادلانه و اداری با متخلفان پرونده تسهیلات واگذار شده به تعاونی شهرداری تهران شد. در این نامه آمده است:  با توجه به بیانات اخیر دادستان محترم کل کشور مقتضی است درباره  پرونده تسهیلات واگذار شده به تعاونی شهرداری تهران، ضمن هماهنگی کامل به بازپرس محترم و نماینده شهرداری در پرونده مذکور ترتیبی اتخاذ شود تا در مواجهه با هرگونه تخلف محرز در اسرع وقت برخورد لازم، عادلانه و اداری با متخلفان صورت گرفته و نتیجه آن اعلام شود.  قالیباف همچنین در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران از قوه‌قضائیه به‌خاطر ورود قاطعانه به موضوع واگذاری املاک تشکر کرد و خواست تا این قوه بررسی‌ها را تا نهایی شدن ادامه دهند، ضمن اینکه نظر قوه‌قضائیه فصل‌الخطاب است.
 


Page Generated in 0/0047 sec