printlogo


کد خبر: 166990تاریخ: 1395/8/13 00:00
العبادی: ترکیه جنگ بخواهد ما آماده‌ایم

اصرار دولت رجب طیب‌اردوغان بر مشارکت نظامیان ترکیه در عملیات آزادسازی موصل عراق باعث پیچیده شدن وضعیت میدان جنگ و بحرانی شدن منطقه خواهد شد. اردوغان می‌خواهد نقشی در حمله به موصل داشته باشد در حالی ‌‌که دولت بغداد بارها از وی خواسته است که نیروهایش را از خاک عراق بیرون ببرد. ترکیه در شمال غربی سوریه نیز با گروه‌های معارض سوری که از حمایت گروه اتحاد دموکراتیک کرد برخوردار هستند، می‌جنگد. اردوغان در چارچوب پافشاری‌هایش برای مشارکت در نبرد موصل، یک هدف مهم را دنبال می‌کند و آن این است که به گفته خودش، شهر موصل را بازپس گیرد و به خاک ترکیه ملحق کند؛ زیرا می‌گوید که این شهر قبلا بخشی از اراضی امپراتوری عثمانی بوده است در حالی‌که مقام‌های عراقی خواستار خروج نیروهای ترکیه از کشورشان شده‌اند ولی وزیر دفاع این کشور اعلام کرده است که ترکیه ممکن است در صورت لزوم، نیروهای بیشتری به اردوگاه بعشیقه در استان نینوا بفرستد. منابع نظامی پیش‌تر اعلام کرده بودند که نیروهای مسلح ترکیه، ارسال تانک و خودروهای زرهی به منطقه سیلوبی در منطقه شرناق در جنوب شرق این کشور و نزدیک مرزهای عراق را آغاز کرده‌اند. این تحرکات مداخله‌آمیز دولت آنکارا، بار دیگر با واکنش‌ حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روبه‌رو شده است. العبادی روز سه‌شنبه در نشستی مطبوعاتی در بغداد گفت: «اگرچه در گذشته شاهد اقدامات تحریک‌آمیز مقامات ترکیه بودیم ولی نمی‌خواهیم با ترکیه مقابله کنیم، اما اگر بخواهند وضعیت ناخوشایندی را بر ما تحمیل کنند، بهای سنگینی بابت این کار خود خواهند پرداخت و به سمت تجزیه پیش خواهند رفت». العبادی گفت: «عراق خواهان جنگ با ترکیه نیست، اما اگر مقام‌های ترکیه به دنبال جنگ باشند، ما آماده‌ایم». وی ضمن ابراز نگرانی از بی‌پروایی ترکیه در عراق خاطرنشان کرد: در امور کشورها دخالت نداریم و با هر تعرضی مقابله می‌کنیم. العبادی با بیان اینکه دولت عراق نسبت به تلعفر از توابع نینوا حساس است و به این منطقه توجه دارد، درباره ادامه خطر دخالت ترکیه در عراق هشدار داد و گفت: «ما بیش از دیگران به تلعفر حساسیت و توجه داریم». شهر تلعفر در فاصله حدود 170 کیلومتری سیلوبی واقع است و بیشتر ساکنان آن، اصالتاً ترکمانی هستند. اردوغان پیش‌تر گفته است: ما به تلعفر بسیار حساسیم و در صورت نزدیک شدن نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی) به این منطقه، نظامیان ترکیه وارد عمل خواهند شد.
داعش را تا سوریه تحت تعقیب قرار می‌دهیم
سخنگوی حشدالشعبی تاکید کرد که پس از آزادسازی موصل برای جنگ با داعش وارد سوریه می‌شوند و مرزهای مشترک عراق و سوریه را مسدود خواهند کرد. احمدالاسدی گفت: حشدالشعبی طبق چارچوب‌های قانونی و پس از هماهنگی با 2 دولت سوریه و عراق، داعش را تا سوریه تحت تعقیب قرار خواهد داد. وی افزود، از زمانی که حشدالشعبی عملیات خود را در غرب موصل آغاز کرده، 46 روستا در اطراف شهر تلعفر آزاد شده است.
پیشروی نیروهای عراقی به سمت موصل
نیروهای مشترک عراقی در ادامه پیشروی در محور شرقی موصل، با ورود به نخستین محله‌های موصل عملا وارد فاز آزادسازی این شهر از اشغال گروه تروریستی داعش شدند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان شبکه رسانه‌های شهر به اهتزاز درآوردند. طبق اعلام منابع میدانی، نیروهای عراقی در حال حاضر پس از آزادسازی روستاهای مجاور موصل، به فاصله کمتر از 900 متری از مبادی جنوبی و شرقی این شهر رسیده‌اند. نیروهای عراقی همچنین روز گذشته پس از آزادسازی منطقه الشلالات، وارد شمال موصل شدند.  نیروهای عراقی در حالی که در مناطق اشغال‌شده به پیروزی‌های بزرگی دست یافته‌اند، خسارت‌های گسترده‌ای به تروریست‌های داعشی وارد کرده‌اند. بخش رسانه‌ای عملیات آزادسازی موصل، بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در 4 حمله شب گذشته جنگنده‌های اف16 عراق به مواضع تروریست‌های داعش در شهر موصل، 100 تروریست داعشی کشته شدند.

البغدادی در موصل است
رئیس ستاد نظامیان اقلیم کردستان عراق خبر داد سرکرده گروه تروریستی داعش همچنان در موصل است.فؤاد حسین به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفته است ابوبکر البغدادی همچنان در موصل مخفی شده و در صورت هلاکت او  دوره داعش پایان می‌یابد. بغدادی در بهار سال 2014 به دنبال اشغال موصل در مسجد بزرگ این شهر اعلام خلافت کرده بود. حدود 2 هفته پیش در آغاز عملیات آزادسازی موصل برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش پنهان آمریکا و ترکیه برای فراری دادن سرکرده اصلی داعش از شمال عراق به رقه سوریه منتشر شد اما عملیات بموقع حشدالشعبی در غرب و شمال این شهر احتمالا مانع از فرار البغدادی شده است.
 


Page Generated in 0/0055 sec