printlogo


کد خبر: 166997تاریخ: 1395/8/13 00:00
اخبار

حمیدرضا مقدم‌فر:
«نفوذ» برای دشمن   جنبه استراتژیک دارد
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برخلاف دهه اول انقلاب که نفوذ برای دشمن جنبه تاکتیکی داشت، امروز این مساله به امری راهبردی برای آنها تبدیل شده و بر پیچیدگی‌های آن بشدت افزوده شده است. حمیدرضا مقدم‌فر در نشست «انقلاب اسلامی و مقابله با خطر نفوذ» در خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: خطر نفوذ از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز در کشور مطرح بوده، با این تفاوت که نفوذ در گذشته عمدتاً جنبه فیزیکی داشته و از جنس نفوذ امنیتی بوده است و وقایعی مانند هشتم شهریور، هفتم تیر و افرادی مانند کشمیری و... از مصادیق این نوع نفوذ به شمار می‌آیند.
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده  کل سپاه با بیان اینکه «این قسم از نفوذ (نفوذ امنیتی) به ‌دنبال حذف فیزیکی مسؤولان بود و برای دشمن نیز جنبه تاکتیکی داشت»، درباره تغییر شیوه نفوذ در دوران امروز گفت: در دوره فعلی و در فضای پسابرجام دشمن گمان می‌کرد که موقعیت مناسبی برای نفوذ به لایه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام و نیز بستر مناسبی برای تغییر هنجارها و باورهای جامعه یافته است. مقدم‌فر افزود: مراد از نفوذ در برهه فعلی، نفوذ نرم است و برای دشمن در فضای پسابرجام، حتماً یک استراتژی و تلاش اصلی محسوب می‌شود، نه تاکتیک. وی نفوذ را خطرناک‌ترین و مهم‌ترین تهدید در شرایط امروز توصیف و در توضیح دلایل آن به تأثیراتی که نفوذ می‌تواند در تغییر باورها، اعتقادات، ذهنیت‌ها و ادراکات یک ملت ایفا کند، اشاره کرد. کارشناس مسائل راهبردی در ادامه سخنان خود به «سبک‌شناسی نفوذ» پرداخت و با یادآوری «نفوذ فردی»، «نفوذ جریانی» و «نفوذ شبکه‌ای» به‌عنوان 3 سبک مهم نفوذ، تصریح کرد: نفوذ فردی که از ابتدای انقلاب تا امروز کم و بیش وجود داشته، نفوذی از جنس امنیتی است که طی آن فرد و عاملی برای رخنه در یک سیستم و ساختار از جانب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه اجیر می‌شود.
مقدم‌فر افزود: شکل دیگر جریان نفوذ فردی، نفوذ در افراد است تا عرصه تصمیم‌سازی تحت‌الشعاع قرار گیرد‌ و هدف این جریان، تغییر محاسبات و منطق ادراکی افراد اعم از نخبگان و مسؤولان است. وی در توضیح نفوذ شبکه‌ای نیز گفت: نفوذ شبکه‌ای 2 شکل دارد؛ شکل اول بدین گونه است که مجموعه‌ای از افراد به هم پیوسته و شبکه یافته، به سیستم نفوذ می‌کنند. این جریان ویژگی‌های خود را دارد و در سال‌های گذشته مواردی از این قبیل را داشتیم. تفاوت نفوذ فردی با نفوذ شبکه‌ای در این است که وقتی عامل در نفوذ فردی پیدا می‌شود، جریان نفوذ ختم می‌شود اما در نفوذ شبکه‌ای این‌طور نیست.
وی در ادامه سخنان خود نفوذ جریانی را به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین نوع نفوذ مطرح و تصریح کرد: نفوذ جریانی شیوه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در بیان اقسام نفوذ بر آن تأکید کردند و فرمودند «من نگران نفوذ امنیتی و حتی اقتصادی نیستم، بلکه آنچه نگران‌کننده است، نفوذ فرهنگی و فکری (جریانی) است».
کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه «نفوذ جریانی سیال و مستمر است که با تسلط بر اندیشه افراد و کسانی که پذیرای نفوذ هستند، اهداف خود را دنبال می‌کند» خاطرنشان کرد: برخی اتاق‌فکرها و تینک‌تنک‌ها در آمریکا بعد از برجام با اشاره ضمنی به توطئه نفوذ علیه ایران، گفتند «ما در شکل جدید مواجهه با جمهوری اسلامی باید «صبر استراتژیک» داشته باشیم». نفوذ جریانی، نفوذی تدریجی است، زمان می‌خواهد، منحصر در فرد و ساختار نیست و قدرت تأثیرگذاری بالایی دارد. تمام این موارد، خطر این جنس نفوذ را زیاد می‌کند.


برگزاری کنگره جمعیت رهپویان 21 آبان با سخنرانی حدادعادل
قائم‌مقام جمعیت رهپویان از برگزاری کنگره جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی جمعه 21 آبان با سخنرانی حدادعادل خبر داد. پرویز سروری در گفت‌و‌گو با فارس،‌ از برگزاری کنگره جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی جمعه 21 آبان خبر داد و اظهار داشت: این کنگره با حضور دبیران احزاب و تشکل‌های اصولگرا و همچنین دبیران تشکل‌های دانشجویی با سخنرانی آقای حدادعادل برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه انتخاب اعضای شورای مرکزی رهپویان در این نشست انجام می‌شود،‌ تصریح کرد: این کنگره ساعت 8 صبح در دفتر جمعیت رهپویان واقع در خیابان هشت‌بهشت برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0061 sec