printlogo


کد خبر: 167103تاریخ: 1395/8/15 00:00
تسلط حشدالشعبی بر مهم‌ترین راه‌‌های ارتباطی تروریست‌ها به سوریه
عقب‌نشینی داعش به غرب دجله
پشت پرده پیام ابوبکر البغدادی

نیروهای عراقی روز جمعه  برای نخستین بار از زمان اشغال موصل توسط داعش، وارد مناطق شهری موصل شده و بخش مهمی از نبردهای اصلی میان آنها و عناصر داعش آغاز شد. سرهنگ تحسین ابراهیم، سخنگوی وزارت دفاع عراق با اعلام این خبر، افزود: یگان‌هایی از لشکر 9 زرهی ارتش عراق وارد محله الانتصار واقع در شرق موصل شده‌اند. فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای یگان مبارزه با تروریسم توانستند پس از وارد کردن خسارات و تلفات سنگین به داعش، پرچم عراق را در مناطق الملایین، السماح، الخضراء، کرکوکلی، القدس و الکرامه در شرق موصل به اهتزاز درآورند. همزمان الحشدالشعبی که عملیات در محور غربی موصل با هدف جلوگیری از فرار تروریست‌ها به سوریه به آن واگذار شده است، از پیروزی‌های گسترده نیروهایش خبر داد. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و یکی از فرماندهان حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به تقاطع استراتژیک تل‌الزلط رسیدیم و کنترل جاده‌های ارتباطی مهم و مسیر تلعفر- المحلبیه- موصل را در دست گرفته‌ایم. وی افزود: با کنترل نیروهای‌مان بر مسیر تل‌عبطه- البعاج، مهم‌ترین مسیر ارتباطی داعش با سوریه را در دست گرفتیم. فرماندهی گردان‌های حشدالشعبی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای حشد جاده بین‌المللی نینوا-رقه را که 2 پایگاه اصلی داعش در عراق و سوریه را به هم ربط می‌دهد، از تروریست‌ها بازپس گرفته و به کنترل خود درآوردند. در بیانیه نیروهای حشدالشعبی آمده است که این نیروها توانستند راه‌های کمک‌رسانی میان تروریست‌های داعش را بعد از به دست گرفتن کنترل «خط‌اللاین» در جنوب غربی موصل قطع کنند. شهر رقه، مرکز استانی به همین نام در سوریه مرکز خلافت خودخوانده داعش و اصلی‌ترین پایگاه این گروه تروریستی است و شهر موصل، مرکز استان نینوا در عراق نیز با 5/1 میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهری است که داعش در اختیار دارد. در 2 سال گذشته تروریست‌های داعش در مواقع فشار در هر یک از جبهه‌های سوریه یا عراق از جاده مواصلاتی نینوا- رقه برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده می‌کردند. با کنترل حشدالشعبی بر این بزرگراه عملا ارتباط میان تروریست‌های داعش در عراق و سوریه قطع می‌شود. گفتنی است، حشدالشعبی عزیمت نیروهایش به سوریه برای جنگ علیه تروریسم را در صورت تحقق 2 شرط اعلام کرده است: درخواست نظام دمشق و موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با این امر. از سوی دیگر در ادامه تحولات میدانی در عراق، جودت، رئیس پلیس فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آغاز عملیات نیروهای عراقی در محور جنوبی موصل بیش از یکهزار تروریست کشته، ۷۴ روستا آزاد، ۱۳۰ بمب منهدم و ۴۵۰۰ خانواده نیز از این شهر خارج شده‌اند. در این میان سخنگوی ائتلاف آمریکایی تأکید کرد: با رسیدن نیروهای عراقی به ورودی‌های موصل، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش دیگر کنترل نیروهایش را در دست ندارد.
عقب‌نشینی داعش به غرب دجله
عبدالغنی الاسدی، فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم عراق نیز تأکید کرد: نیروهای ما سریع‌تر از حد انتظار توانستند در موصل پیشروی کنند. احتمالا تروریست‌های داعش به مقر خود در کرانه غربی رود دجله فرار کنند.
استفاده داعش از زنان به‌عنوان سپر انسانی سازمان ملل، روز جمعه اعلام کرد داعش 400 زن را که در بین آنها زنان کرد و ایزدی هستند، در تلعفر زندانی کرده و به عنوان سپر انسانی استفاده خواهد کرد. سازمان ملل افزود: داعش همچنین 200 نفر را در موصل اعدام کرده است.
حمله آمریکایی‌ها  به غیرنظامیان موصل
جنگنده‌های آمریکا و متحدانش در پی آغاز عملیات آزادسازی موصل، به این شهر حمله می‌کنند و گاهی مناطق مسکونی نیز در این حملات بمباران می‌شود. جنگنده‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته در تازه‌ترین حمله خود به مناطق مسکونی، روستای جربول را در شرق موصل بمباران کردند که در این حمله یک جوان 25 ساله به نام ماهر ابراهیم پای چپ خود را از دست داد.  ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بمباران غیرنظامیان در موصل انتقاد کرد و گفت: «تروریست‌ها پس از حملات هوایی آمریکا در حال فرار به سوریه هستند. غالباً مناطق غیرنظامی و مسکونی در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به موصل هدف قرار می‌گیرد».
پشت پرده آخرین پیام البغدادی
داعش روز پنجشنبه پیامی را از ابوبکر البغدادی منتشر کرد که در آن از نیروهایش خواسته در موصل پایدار باشند. البغدادی در این پیام با تهدید ترکیه، از سربازان خود خواست علیه این کشور دست به عملیات بزنند و تأکید کرد ترکیه «وارد دایره جهاد» داعش شده است. این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، درخواست سرکرده داعش از عناصر خود برای حمله به ترکیه را یک نقشه علیه موصل دانست. حاکم الزاملی  گفت: دعوت ابوبکر البغدادی برای حمله به ترکیه، در واقع یک سرپوش امنیتی و اطلاعاتی به هدف ورود ترکیه به موصل است. الزاملی افزود: ورود ترکیه (در موصل) به بهانه نبرد علیه تروریسم، قبل از رسیدن آن به اراضی ترکیه خواهد بود.

 


Page Generated in 0/0062 sec